Brev:
Søvn for en dreng på 5 måneder - del 2
7. december 2017
Alder:
5 mdr.
Søvn for en dreng på 5 måneder - del 2
Hej Helen
Mange tak for dine råd i mit forrige brev om vores søn og hans søvnmønster. Jeg har dog et par opfølgende spørgsmål ang. søvn og nogle spørgsmål omkring ham generelt :)
1) Din dagsplan for min søn er rigtig fin, men jeg har svært ved at holde ham i mere end max 2,5 time af gangen, da han kun sover i 40 min. (det arbejder jeg på at forlænge) fra kl. 7, går der fx. kun ca. 1-1,5 time før han skal puttes igen. Han når derfor at få mange små lure i løbet af dagen - Jeg har svært ved at se hvordan jeg skal ændre det?
Det giver også lidt udfordringer i forhold til at amme ham i søvn, da han jo naturligvis ikke er sulten så hurtigt. Hvad gør jeg her? jeg vil gerne undgå at han vænner sig til at være i mine arme mere end højest nødvendigt. (jeg bærer ham nu, da han selvfølgelig skal have sin søvn)
Jeg vil gerne amme ham i søvn, som du foreslog, men hvad gør jeg når vi skal nogen steder hen? eller hvis han skal passes? (han er ikke blevet passet endnu - og der går måske lidt tid)
2) Har du nogle forslag til hvordan jeg kan aktivere ham, så han er stimuleret bedst muligt efter hans alder? Han drejer rundt om sig selv, når han ligger på maven, og bakker også, men ruller ikke endnu. Vores sp har rådet os til at han ikke må ligge på ryggen og lege, da hans baghoved er fladt - vi har dog en pude, som han nogle gange ligger på.
3) Da barnevognen har været nærmest umulig at få ham i, har jeg haft svært ved at komme ud med ham - han kan nemlig heller ikke lide sin autostol. Jeg er ved en fejl aldrig kommet i en mødregruppe, og har ikke selv haft brug for en, men nu er jeg bekymret for at han ikke udvikler sig socialt, når han ikke kan spejle sig i andre børn på sin egen alder. Hvad tænker du her?
4) Efter vi har startet med grød, har hans mave slået knuder, og vi har været nødt til at bruge movicol for at hjælpe ham (dog uden resultat efter 2 dage) Han er vild med maden og åbner gladeligt munden, når vi nærmer os med skeen, men jeg er bange for presse maven mere end den er klar til. Hvornår skal vi bevæge os over i fx. grønsagsmos og et 2. måltid? Lige nu får han majsgrød med sveskemos, og det holder jeg mig selvfølgelig til indtil hans mave fungerer bedre.
Jeg har ønsket mig din bog om søvn i julegave, så den håber jeg på at få :)
Med venlig hilsen
Henriette