Vågner hver time og er urolig

6. december 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner hver time og er urolig

Hej Helen.

Vi har en lille knægt på 5 måneder, som til daglig trives og er glad. En rigtig lille charmetrold. Men.... siden han var 3 måneder, har hans nattesøvn været helt umulig.

Op til de tre måneder sov han så godt om natten, og skulle kun op to gange for at spise. Dog sov han ikke mere end 20 minutters lur et par gange i løbet af dagen. Da han så rundede de tre måneder vendte rytmen ligesom på hovedet. Han begyndte at vågne hver time for at spise, og sundhedsplejersken mente, at det blot var et appetitspring.

Efter 14 dage besluttede jeg (i samråd med min sp) at begynde at give ham en flaske til natten. Efter kort tid gik amningen i kludder, og vi begyndte at give ham flaske 3 gange om dagen. Nu får han kun flaske. Det hjalp nogle nætter i starten, at give ham flaske, men til gengæld fik han tynd mave så vi måtte skifte ham op til 5 gange om natten. Vi skiftede så erstatning og maven fik det hurtigt bedre. Men det virker som om, at han herefter ikke har kunnet finde tilbage i den gode søvnrytme, og vågner derfor hver time.

Min sp rådede mig til at gå i gang med grød, og give en flaske vælling til natten. Det har vi så gjort - uden effekt.
Hans spisemønster ser nogenlunde således ud:

Kl. 9.00 flaske - puttes herefter til lur, og kan sove mellem 40min - 1,5 time.

Kl. Ca 11.00 - får hirsegrød med frugtmos (ca 2 spiseskefulde)

Kl. Ca 13.00 - får flaske og puttes til lur, og sover igen mellem 40 ...

Annonce

... min - 1,5 time

Kl. 16.00 - får flaske og puttes til lur, typisk en time

Kl. 18.00 - får grøntsagsmos (ca. 3 terninger og lidt smør og erstatning)

Kl. 19.00 - får tilbudt flaske og spiser max 100 ml.

Kl. Ca 19.30 - puttes til natten med fast ritual.

Kl. 22/23 - får flaske (ca. 120 ml)

Kl. 02/03 - får flaske (ca. 120 ml)

Kl. Ca. 6.00 - får flaske (max 100 ml)

Han spiser max 150 ml ad gangen, og sjældent mere end 120 ml. Jeg har forsøgt at strække tiden mellem måltiderne for at se om han kunne spise mere, og at der måske kunne gå længere mellem måltiderne om natten, men uden held.

Vi putter ham på samme måde hver aften: giver nattøj på, får massage (hvis han vil), flaske, og lægges i liften, hvor han vugges i søvn til den samme melodi. Vi har intet problem med at få ham til at sove, det er mere at holde ham i søvnen, der er en udfordring.

Vi har forsøgt rigtig mange ting efterhånden (ændre ritualer, kiropraktor, zoneterapi og at hjælpe ham tilbage i søvnen) men intet hjælper.

Er der nogle gode råd vi har overset, eller er der noget i forhold til hans madmønster der kan ændres, så det kunne give ham en mere sammenhængende nattesøvn?

Det skal lige siges, at han er glad og frisk om dagen, så han virker ikke mærket af den afbrudte søvn - det er mere os forældre der er ved at omkomme ;-).

Vi håber meget du kan være behjælpelig med nogle gode råd.

Venlig hilsen
To meget trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder