Brev:
Vågner hver time og er urolig
6. december 2017
Alder:
5 mdr.
Vågner hver time og er urolig
Hej Helen.
Vi har en lille knægt på 5 måneder, som til daglig trives og er glad. En rigtig lille charmetrold. Men.... siden han var 3 måneder, har hans nattesøvn været helt umulig.
Op til de tre måneder sov han så godt om natten, og skulle kun op to gange for at spise. Dog sov han ikke mere end 20 minutters lur et par gange i løbet af dagen. Da han så rundede de tre måneder vendte rytmen ligesom på hovedet. Han begyndte at vågne hver time for at spise, og sundhedsplejersken mente, at det blot var et appetitspring.
Efter 14 dage besluttede jeg (i samråd med min sp) at begynde at give ham en flaske til natten. Efter kort tid gik amningen i kludder, og vi begyndte at give ham flaske 3 gange om dagen. Nu får han kun flaske. Det hjalp nogle nætter i starten, at give ham flaske, men til gengæld fik han tynd mave så vi måtte skifte ham op til 5 gange om natten. Vi skiftede så erstatning og maven fik det hurtigt bedre. Men det virker som om, at han herefter ikke har kunnet finde tilbage i den gode søvnrytme, og vågner derfor hver time.
Min sp rådede mig til at gå i gang med grød, og give en flaske vælling til natten. Det har vi så gjort - uden effekt.
Hans spisemønster ser nogenlunde således ud:
Kl. 9.00 flaske - puttes herefter til lur, og kan sove mellem 40min - 1,5 time.
Kl. Ca 11.00 - får hirsegrød med frugtmos (ca 2 spiseskefulde)
Kl. Ca 13.00 - får flaske og puttes til lur, og sover igen mellem 40 min - 1,5 time
Kl. 16.00 - får flaske og puttes til lur, typisk en time
Kl. 18.00 - får grøntsagsmos (ca. 3 terninger og lidt smør og erstatning)
Kl. 19.00 - får tilbudt flaske og spiser max 100 ml.
Kl. Ca 19.30 - puttes til natten med fast ritual.
Kl. 22/23 - får flaske (ca. 120 ml)
Kl. 02/03 - får flaske (ca. 120 ml)
Kl. Ca. 6.00 - får flaske (max 100 ml)
Han spiser max 150 ml ad gangen, og sjældent mere end 120 ml. Jeg har forsøgt at strække tiden mellem måltiderne for at se om han kunne spise mere, og at der måske kunne gå længere mellem måltiderne om natten, men uden held.
Vi putter ham på samme måde hver aften: giver nattøj på, får massage (hvis han vil), flaske, og lægges i liften, hvor han vugges i søvn til den samme melodi. Vi har intet problem med at få ham til at sove, det er mere at holde ham i søvnen, der er en udfordring.
Vi har forsøgt rigtig mange ting efterhånden (ændre ritualer, kiropraktor, zoneterapi og at hjælpe ham tilbage i søvnen) men intet hjælper.
Er der nogle gode råd vi har overset, eller er der noget i forhold til hans madmønster der kan ændres, så det kunne give ham en mere sammenhængende nattesøvn?
Det skal lige siges, at han er glad og frisk om dagen, så han virker ikke mærket af den afbrudte søvn - det er mere os forældre der er ved at omkomme ;-).
Vi håber meget du kan være behjælpelig med nogle gode råd.
Venlig hilsen
To meget trætte forældre