Vågen længe om natten

5. december 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Vågen længe om natten

Kære Helen,

Tak for dit sidste svar! Det er altid dejligt med brugbare råd!

Denne gang vil jeg gerne spørge til søvn. Vores datter har sovet super godt siden hun stoppede med natflasken i 10 måneders alderen. Hun havde længe en sen søvnrytme og var lidt svær at putte (og sov længe om morgenen) men sov til gengæld igennem hver nat. Hun havde en kort overgang da hun lige var startet i vuggestue i 12 måneders alderen hvor hun en gang eller to om ugen vågnede om natten og havde svært ved at falde i søvn igen, men det stoppede helt da jeg begyndte at lægge en masse sutter til hende i sengen. Og hun sov så igennem hver nat i mange måneder. Det lykkedes os også at få flyttet hendes døgnrytme da hun gik over til kun en lur så hun siden september har sovet fra 19-19.30 til 6.30 ca... hun sover pt 11-11,5 timer om natten og 2-2,5 timer om dagen.

Problemer er at hun de sidste to måneder er begyndt at vågne om natten og være rigtig svær at få til at sove igen. På gode uger er det kun en gang om ugen (til gengæld ofte vågen op til 2 timer) - på dårlige uger er det ca hver anden dag. Problemet har været at vi ikke kunne få lov at gå fra værelset når først hun var vågnet - selvom hun havde lagt sig ned og virkede til at sove, så vågnede hun med garanti når vi forsøgte at snige os ud. Nu har jeg de sidste to-tre uger "øvet" med hende at hun falder i søvn til natten ved at jeg går til og fra, og ...

Annonce

... hun falder nu i søvn selv på 10 minutter.

Jeg har haft nogenlunde held med at kopiere dette set-up til om natten. Men så kalder hun bare pludselig flere gange på en nat med 30-45 mins mellemrum (måske er hun slet ikke faldet i søvn i mellemtiden - et par gange har jeg siddet udenfor værelset og kan høre at hun længe ligger og roder med sine sutter og virker vågen). Indimellem tager vi hende med ind i seng - det hjælper nogengange - andre gange ligger hun stadig vågen længe.

Hun trives virkelig dårligt med disse vågne perioder om natten. Hun kompenserer ofte med en længere lur dagen efter - i dag f.eks. 3 timer. Er det ok? Vuggestuen nægter at vække fra lur, så det er svært at gøre så meget ved det. Jeg har skrevet ned hvor meget hun sover hver dag og kan godt se at hun (når ikke lige hun er vågen om natten) sover til den gode side - ofte 13.5-14 timer - men det har hun mere eller mindre altid gjort - og der er heller ikke nogen sammenhæng med at hun vågner de nætter hvor hun har sovet meget døgnet før - nærmest tværtimod. Jeg tænker også om det er alderen? Men 16-17 måneders alderen burde vel være en nogenlunde rolig periode?

Jeg håber du kan give nogle fif til uafbrudt nattesøvn eller i det mindste kortere vågenperioder, for vi er godt nok lidt trætte - og kede af at se at vores datter har svært ved at finde overskud til hverdagen når hun har sovet dårligt om natten.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor