Urolig søvn sidst på natten

5. december 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Urolig søvn sidst på natten

Kære Helen

Tusind tak for dine tanker ang afvænning af sut for vores dreng på 2,5 år. Vi stødte ind i et par dages sygdom, som ændrede planerne lidt. Vi er endt med at trappe ned, så han nu sover uden sut om dagen, men stadig sover med den om natten. Det går super fint, så vi er fortrøstningsfulde og tager det sidste skridt når der igen er ro til det :-)

Jeg skriver denne gang ang lillebrors søvn. Lillebror er 14 mdr gammel og er den gladeste lille krudtugle. Han er en god basse med masser af appetit og energi. Han begyndte at gå da han var 11,5 mdr gammel og er super sikker motorisk. Han kan næsten løbe nu, kravler op og ned af alle møbler med stor sikkerhed og er stort set aldrig i ro. Han er nysgerrig, pludrer løs og kan sige de første to-stavelsesord (det er vist kun os der forstår dem endnu:-)).

Jeg skriver fordi han sover meget uroligt om natten. De fleste nætter sover han roligt den første del af natten, indtil kl. 4-5, hvorefter han græder, sætter sig op og kaster sig rundt i sengen.

I den første, rolige, del af natten kan han også blive kortvarigt ked af det, men kan trøstes med “shh shh” lyde, en let hånd på mave/ryg og hjælp til at finde sutten.
Efter kl 4 ved vi simpelthen ikke hvad vi skal gøre med ham... Vi starter med at prøve samme metode som tidligere, med “shh shh” lyde, rolig berøring og sutten. Han rejser sig op i sengen (i søvne) og vil op til os. Prøver vi at berolige ham i sengen, kaster han sig ulykkelig rundt. Vi ender oftest med at tage ham op i vores seng, hvor storebror også har lagt sig midt på natten. Nogle gange finder han ro ved at ligge imellem mig og storebror, men oftest bruger han en time på at karte rundt i sengen. Han ligger kortvarigt stille (1-2 min af gangen), hvorefter han skifter stilling, sætter sig op, ruller rundt, kommer op på alle fire eller kaster sig henover mig (han har en enkelt gang formået at kaste sig henover mig og ned på gulvet!).

Det føles mest af alt som han helst vil kravle tilbage ind i mig. Han vil helst ligge oven på mig, på en eller anden måde.
Sådan er det de fleste nætter mellem 4 og 5. Kl 5 har han vækket sig selv og står op. Han er træt om formiddagen og må oftest puttes tidligt til lur.

Her er hans dagsskema:

Kl. 5: står op. Starter ofte med lidt frugt inden grøden er klar. Får morgengrød mellem 6 og 7, hvor han ofte spiser 2 portioner. Hvis jeg skal arbejde, så spiser de i vuggestuen.

Kl. 9: Får morgenbolle og frugt.

Kl. 9.30-10: Bliver puttet til lur, fordi han allerede er så træt. Sover mellem 1,5-3 timer, meget forskelligt.

Kl. 11.30-13: Frokost, som er varm mad i vuggestuen og rugbrød med grønt til, derhjemme.

Kl. 14.30: Bliver ...

Annonce

... puttet igen, hvis formiddagsluren var kort, ellers holder han sig vågen.

Kl. 15: Eftermiddagsmad, oftest grød eller en bolle.

Kl. 17.15: Aftensmad

Kl. 18.15: Aftengrød

Kl. 19: Bliver ammet og derefter puttet til natten. Skal som sagt hjælpes lidt til ro et par gange i løbet af natten, men sover ellers godt til kl 4.

Han har god appetit til alle måltider og spiser rigtig godt og varieret.
Når han bliver puttet til natten ammer vi inde i stuen, børster tænder og går så ind i soveværelset. Vi synger en godnatsang, han får oftest lidt massage/zoneterapi og bliver herefter lagt i sengen. Han kan godt finde på at rejse sig op nogle gange, men lægger sig ned igen og falder i søvn. Jeg bliver oftest på værelset, men går til og fra sengen indtil han sover. Det er som regel nemt at putte ham.
Nattens forløb er rimelig ens, ligegyldigt om det er mig eller far der putter.

Er det normalt at et barn på hans alder stadig har så meget motorisk uro i søvne? Storebror havde også tendens til at være meget motorisk urolig i søvne, specielt hans første år. Synes dog ikke at jeg kan huske at det varede så længe, men måske har jeg allerede lykkelig glemt det.

Vi har ikke fornemmelse af at han har ondt i ørerne. Han er lidt forkølet lige nu, men synes ikke at nattens uro ændrer sig når han er forkølet i forhold til når han ikke er. Han er ikke ørebarn og vi sørger for at holde god passage med hypertonisk saltvand.
Vi kan ikke rigtig elevere hovedenden af sengen, for halvdelen af tiden ligger han med hovedet i den anden ende.

Han sover altid i uld for at kunne regulere temperaturen, da dynen bliver brugt som liggeunderlag frem for som dyne. Hovedpuden bliver indimellem brugt til at kramme, men bliver også ofte kastet ned i modsatte ende af sengen sammen med puttedyrerne.

Han virker ikke udhvilet når han står op kl 5 om morgenen og bliver hurtigt træt igen. Vi kan på ingen måde få ham til at sove længere, synes at vi har prøvet alt... Vil alligevel gerne høre om du har nogle forslag til hvordan vi kan få ham til at sove lidt længere?
Han er som sagt en dejlig glad dreng, som udvikler sig fint. Alligevel tænker jeg tit om natten, hvad der dog er galt med ham. Jeg tror egentlig ikke selv at der er noget galt, men har nok brug for at få bekræftet at dette er normalt for nogle børn?

Jeg må indrømme at jeg i nat ammede ham, for han var så ulykkelig og havde ikke spist meget i går pga sygdom. Ellers bliver han aldrig ammet om natten.
Vi prøver normalt at tilbyde vand, nogle gange vil han have det og andre gange ikke.

Jeg håber at du har nogle tanker og ideer til vores situation. På forhånd tak og god jul til dig :-)

Mange hilsner
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg