Brev:
14 mdr. og er frisk meget tidlig morgen
4. december 2017
Alder:
14 mdr.
14 mdr. og er frisk meget tidlig morgen
Kære Helen,
Nu skriver jeg til dig igen.
Vores søn på 14 mdr. vågner meget meget tidligt dvs. imellem kl. 4.30 og 5. Nogle gange er det med gråd og andre gange med pludren. Problemet er, at vi ikke har tid eller mulighed for at få ham til at sove igen, da vi selv står tidligt op - kl. 4.45, da min mand skal afsted kl. 5.30, og jeg skal afsted med vores søn kl. 6.15.
Det er som om, at vores søn kan fornemme, at vi står op, selvom han sover i sit eget værelse med halvt lukket dør (det har han gjort i 5 mdr.). Vi lister ned i stue-etagen, hvor vi ordner det hele, så der er ingen larm fra vores side. Nogle dage kan han dog godt sove "længe", og så må jeg vække ham lidt i kl. 6. Det er ikke fordi han er sulten så tidligt, og han får havregrød i vuggestuen omkring kl. 6. 45.
I weekenderne er det også op og ned med at sove. Vi prøver at få ham til at sove mere f.eks. ved at sætte os sammen med ham i en lænestol på hans værelse. Det er dog sjældent, at det lykkedes. Og vores seng forbinder han bare med en legeplads. I den weekend, som vi lige har haft, sov han til kl. 6.15 om lørdagen men kun til kl. 5 om søndagen, selvom vi havde været på farten hele lørdagen. Han sover to lure i vuggestuen af 1 ½ times varighed og powernapper ikke på vej hjem. Han er aktiv om eftermiddagen, når min mand henter ham ved 15-tiden men kan så godt være lidt pylret lige før aftensmaden.
Det er også op og ned med mælk om natten. Nogle dage kan han sove igennem uden mælk, og andre dage kan man ikke få ham til ro uden en flaske. Og når klokken bliver 3 om natten, har vi overgivet os, da vi jo som sagt selv skal tidligt op. Det har også gjort, at vi har droppet drømmeflasken, da det ikke passede til vores rytme med tidligt i seng, og vores søn vågnede bare senere og ville have mere mælk. Han får mælk til sin aften havregrød kl. 18.45- kommer i seng ca. kl. 19.30 og sover kl. 20 (+/- 15 min).
Har du nogle ideer/gode råd til søvnen, og hvordan vi slipper flasken om natten?
Vi må tage tyren ved hornene i juleferien.
Med venlig hilsen
Sabine