Brev:
Søvn for en dreng på 5 mdr.
1. december 2017
Alder:
5 mdr.
Søvn for en dreng på 5 mdr.
Hej Helen.
Jeg har en dreng på lige knap 5 mdr. som min mand og jeg desværre har vænnet til at være i bevægelse når han skal sove. Så lige nu sidder vi på en pilates bold og hopper indtil han sover. Dette er dog lang t fra optimalt, selvom det kun tager 5 minutter for ham at falde i søvn.
Jeg vil rigtig gerne vænne ham til at sove i barnevognen, men indtil videre har han nægtet at sove der i, og har grædt nærmest hver gang han bliver puttet der i. Dette gør også at jeg ikke rigtig kan komme nogle steder hen, da det altid hårdt for både ham og mig. Jeg har taget barnevognen indenfor nu, så jeg kan putte ham efter han har spist og uden en masse postyr med at komme i en masse tøj, men han er så ked af det. Han sover altid kun i 40 min. og har for nyligt skiftet søvn mønster, da han nu kan holde sig vågen i meget længere tid af gangen. Dette gør det også svært for mig at ramme det rigtige tidspunkt, hvor han skal sove, og jeg tænker det er derfor han bliver ked af det?
På den anden side så sover han efter 5 minutter, når jeg tager ham op af barnevognen.
Jeg kan ikke trøste ham nede i barnevognen, da han ikke tager sut eller flaske. Han bliver puttet med en puttebamse, som han ind i mellem sutter i, og det virker til at hans suttebehov egentligt er ret stort, men det er ikke altid han kan finde ud af dette. Jeg prøver at berolige ham i barnevognen, rulle/trille/rokke med den osv. men intet hjælper. Han vågner hvis jeg lægger ham i barnevognen, før han sover helt og græder selvom han stadig har lukket øjne.
Vi har endnu ikke nogle faste rutiner, da det er forskelligt hvornår han vågner om morgenen - bør jeg vække ham, så vi kan få faste sove/spisetider?
Han er lige begyndt på grød, men ellers fuldammer jeg ham. Jeg ammer ham også i søvn om aftenen, når han skal sove til natten. Dette er altid omkring 21.30-22 og så vågner han en enkelt gang indtil kl. 6.
Hvordan vænner jeg ham til barnevognen?
Bør jeg vække ham om morgenen?
Kan jeg rykke hans sengetid til tidligere om aftenen? (han sover kun 40 min. hvis jeg lægger ham til at sove før 21.30)
Han er generelt et meget bestemt barn og har haft et stort temperament fra dag 1- ellers er han glad og smilende og tilpas :)
Håber på hjælp, så han ikke skal være så ked af det, hver gang han skal sove.
Med venlig hilsen
Henriette