Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere

26. november 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål omkring min søn på knapt 21 mdr. Vi har taget ham ud af tremmesengen, da han var blevet så stor at han næsten kunne kravle hen over selv. Jeg læste et sted, at enten når de blev for lange eller når de selv kunne kravle ud, var det en god ide at skifte sengen ud. Udover at han selv kan kravle ud, er han desuden næsten så lang at han støder imod for enden. Han ligger derfor nu kun på sin madras på gulvet, fordi jeg gerne ville vente med at have ham ”op i højden” til han havde vænnet sig til at der ikke var tremmer for sengen, da jeg synes at der ellers er langt at falde ned.

De første to nætter gik det rigtig fint, men derefter er han begyndt at vågne ved 2-3 tiden om natten, og så sover han ikke mere den nat. Jeg har prøvet at tage ham ind til os, men det hjælper ikke - så ligger han bare og vender og drejer sig samt sparker for at komme op og igang. Jeg prøver så at sige ”godnat” til ham med hviskestemme, og lægge ham ned igen. Det kan jeg så blive ved med indtil klokken 6 hvor vi står op.

Derudover har jeg prøvet at ...

Annonce

... lægge ham tilbage på hans eget værelse, igen hvor jeg hvisker ”godnat” til ham, lægger ham ned og putter dynen over ham. Der går ikke meget mere end 10 sekunder fra jeg har lukket døren, til han står op igen. Dette kan vi så blive ved med indtil vi står op (altså 3-4 timer).

Vi tog ham ud af tremmesengen for en uges tid siden - er det bare tålmodighed der skal til, eller har du en anden metode jeg kan bruge? Jeg kan næsten ikke hænge sammen længere, da jeg har rigtig meget behov for min søvn, men ikke får den for tiden.

Han har sovet på eget værelse siden han var ca. 9 måneder gammel, da vi kunne mærke at han blev forstyrret af mig og min kæreste når vi kom i seng, og hver gang vi hostede eller bare trak vejret ved siden af ham. Det tog ham et par dage at blive vant til at sove alene, og har siden ikke rigtig haft nogle problemer med søvnen. Han har sovet igennem fra klokken 19 til omkring klokken 6 i så lang tid, at jeg ikke engang kan huske hvornår han begyndte på det.

Håber dog, at du kan hjælpe mig med, at få min søvn tilbage :)

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder