Brev:
Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere
26. november 2017
Alder:
20 mdr.
Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål omkring min søn på knapt 21 mdr. Vi har taget ham ud af tremmesengen, da han var blevet så stor at han næsten kunne kravle hen over selv. Jeg læste et sted, at enten når de blev for lange eller når de selv kunne kravle ud, var det en god ide at skifte sengen ud. Udover at han selv kan kravle ud, er han desuden næsten så lang at han støder imod for enden. Han ligger derfor nu kun på sin madras på gulvet, fordi jeg gerne ville vente med at have ham ”op i højden” til han havde vænnet sig til at der ikke var tremmer for sengen, da jeg synes at der ellers er langt at falde ned.
De første to nætter gik det rigtig fint, men derefter er han begyndt at vågne ved 2-3 tiden om natten, og så sover han ikke mere den nat. Jeg har prøvet at tage ham ind til os, men det hjælper ikke - så ligger han bare og vender og drejer sig samt sparker for at komme op og igang. Jeg prøver så at sige ”godnat” til ham med hviskestemme, og lægge ham ned igen. Det kan jeg så blive ved med indtil klokken 6 hvor vi står op.
Derudover har jeg prøvet at lægge ham tilbage på hans eget værelse, igen hvor jeg hvisker ”godnat” til ham, lægger ham ned og putter dynen over ham. Der går ikke meget mere end 10 sekunder fra jeg har lukket døren, til han står op igen. Dette kan vi så blive ved med indtil vi står op (altså 3-4 timer).
Vi tog ham ud af tremmesengen for en uges tid siden - er det bare tålmodighed der skal til, eller har du en anden metode jeg kan bruge? Jeg kan næsten ikke hænge sammen længere, da jeg har rigtig meget behov for min søvn, men ikke får den for tiden.
Han har sovet på eget værelse siden han var ca. 9 måneder gammel, da vi kunne mærke at han blev forstyrret af mig og min kæreste når vi kom i seng, og hver gang vi hostede eller bare trak vejret ved siden af ham. Det tog ham et par dage at blive vant til at sove alene, og har siden ikke rigtig haft nogle problemer med søvnen. Han har sovet igennem fra klokken 19 til omkring klokken 6 i så lang tid, at jeg ikke engang kan huske hvornår han begyndte på det.
Håber dog, at du kan hjælpe mig med, at få min søvn tilbage :)
Venlig hilsen