Særligt behov for tryghed eller dårlige vaner?

23. november 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Særligt behov for tryghed eller dårlige vaner?

Kære Helen

Vores datter på lige knap 4 1/2 år har det sidste lange stykke tid sovet godt om natten.
Hun fik en halvhøj seng med hule under, da hun fyldte fire, og vi sad inde hos hende til hun faldt i søvn. Det virkede upåklageligt, og hun sov godt hele natten.

Men, så så hun noget "farligt" på Ramasjang og var plaget af mareridt en uges tid, og siden da har hun skulle "hjælpes" nogle gange i løbet af natten.

Til info sover vi på skift inde hos hende på en madras ved siden af sengen. Primært fordi lillebrors seng står ved siden af dobbeltsengen i soveværelset. Så den, der har "vagten" med lillebror, sover i dobbeltsengen, og den der kan sove i ro og fred for babyballade, sover hos storesøster. Det er (især) storesøster godt tilfreds med. Hun har altid haft behov for ekstra tryghed om natten. Før lillebror kom skiftedes vi til at sove ved siden af hende, sådan at vi slap for at gå til og fra, hvis hun vågnede og kaldte. Den tryghed, at der altid var nogen, gjorde, at hun stort set aldrig vågnede om natten.

Men det gør hun nu. Hun ...

Annonce

... vågner op og siger, at hun er bange. Og hvis hun kan slippe af sted med det, vil hun ned på madrassen til den af os, der ligger der. Og ellers vil hun holde i hånd.

Hun bliver rigtig ked af det og græder meget, hvis ikke vi holder hende i hånden, og derfor er vi nu gået tilbage til den gamle lave seng, så vi ligger i samme niveau. Det betyder samtidig også, at vi holder i hånd, både når hun skal sove og flere gange i løbet af natten.

Hvordan kommer vi ud af det igen? Frygten virker meget reel, men samtidig ved vi jo også, at hun sagtens kan sove uden hjælp.

Vil det hjælpe at rykke lillebror ind til hende? Hun ved godt, at det er planen, at lillebror skal ind til hende og sove, så snart han er stor nok til det. Sådan at børnene sover sammen, og de voksne sover sammen, og det vil hun også gerne - i teorien.

Det ville virkelig være dejligt (især for de voksne) med ét soveværelse til børn og ét til voksne. Men vi ved godt, at det helt sikkert kræver lidt tilvænning.

Vi glæder os til at høre dine tanker og ideer.

Bedste hilsner
LJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!