Brev:
Særligt behov for tryghed eller dårlige vaner?
23. november 2017
Alder:
4 år, 5 mdr.
Særligt behov for tryghed eller dårlige vaner?
Kære Helen
Vores datter på lige knap 4 1/2 år har det sidste lange stykke tid sovet godt om natten.
Hun fik en halvhøj seng med hule under, da hun fyldte fire, og vi sad inde hos hende til hun faldt i søvn. Det virkede upåklageligt, og hun sov godt hele natten.
Men, så så hun noget "farligt" på Ramasjang og var plaget af mareridt en uges tid, og siden da har hun skulle "hjælpes" nogle gange i løbet af natten.
Til info sover vi på skift inde hos hende på en madras ved siden af sengen. Primært fordi lillebrors seng står ved siden af dobbeltsengen i soveværelset. Så den, der har "vagten" med lillebror, sover i dobbeltsengen, og den der kan sove i ro og fred for babyballade, sover hos storesøster. Det er (især) storesøster godt tilfreds med. Hun har altid haft behov for ekstra tryghed om natten. Før lillebror kom skiftedes vi til at sove ved siden af hende, sådan at vi slap for at gå til og fra, hvis hun vågnede og kaldte. Den tryghed, at der altid var nogen, gjorde, at hun stort set aldrig vågnede om natten.
Men det gør hun nu. Hun vågner op og siger, at hun er bange. Og hvis hun kan slippe af sted med det, vil hun ned på madrassen til den af os, der ligger der. Og ellers vil hun holde i hånd.
Hun bliver rigtig ked af det og græder meget, hvis ikke vi holder hende i hånden, og derfor er vi nu gået tilbage til den gamle lave seng, så vi ligger i samme niveau. Det betyder samtidig også, at vi holder i hånd, både når hun skal sove og flere gange i løbet af natten.
Hvordan kommer vi ud af det igen? Frygten virker meget reel, men samtidig ved vi jo også, at hun sagtens kan sove uden hjælp.
Vil det hjælpe at rykke lillebror ind til hende? Hun ved godt, at det er planen, at lillebror skal ind til hende og sove, så snart han er stor nok til det. Sådan at børnene sover sammen, og de voksne sover sammen, og det vil hun også gerne - i teorien.
Det ville virkelig være dejligt (især for de voksne) med ét soveværelse til børn og ét til voksne. Men vi ved godt, at det helt sikkert kræver lidt tilvænning.
Vi glæder os til at høre dine tanker og ideer.
Bedste hilsner
LJ