Natteroderi efter sygdomsperiode

14. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Natteroderi efter sygdomsperiode

Hej Helen,

Jeg skriver til dig for jeg er lidt frustreret over vores natteroderi. Min søn er 11 måneder og har det rigtig godt. Han udvikler sig alt for hurtigt og vi kan slet ikke følge med. Han er glad og udforsker hele verdenen.

Vores frustration kommer efter han for 3 ugers tid siden var lidt småsyg, med lidt lav feber, hoste og snot. Lige før og efter fik han et par tænder. Det gør forståeligt også nætterne urolige.

Men – han vågner fortsat utrøsteligt om natten. En ting er at han nogle dage hoster lidt (efter sygdom), jeg fik ham tjekket i går ved lægen og der er ikke nogen tegn på andet end en almindelig hoste.
Det er jo hvad det er og det tager selvfølgelig noget tid at komme ovenpå igen.
Men det er mit indtryk at det kun er en af årsagerne til at han vågner. Han udvikler sig, som jeg skrev øverst rigtig meget for tiden og har indenfor de sidste 14 dage lært at gå. Det er selvfølgelig også et udviklingstrin der kan koste lidt natteuro.

MEN – jeg har virkelig brug for lige gode råd.
Han står op mellem 5.30-6.30, for det meste glad og veludhvilet (man kan altid høre det på ham, græder han er han træt og ikke frisk – snakker han er han derimod klar på dagens eventyr).
Derefter får han morgenmad og på hverdage bliver han efterfølgende afleveret i vuggestue omkring kl. 7.15.
Han er som regel vågen i tre timer, tager derefter en lur (30 min – 1,5 time) – vågen i tre timer også igen en lur (30 min – 1,5 time).
Om eftermiddagen bliver han hentet omkring kl. 15.30 og vi leger, spiser og hygger inden nat.
Omkring kl 18 er han træt og har brug for at komme i seng, de fleste dage er han nem at putte – fast ritaul.
Derudover får han nu kun flaske til nat (altså kl. 18) – enkelte dage føler jeg mig nødsaget til at give ham en flaske når ...

Annonce

... han vågner om natten.

Min søn bruger sut og nusseklud og derfor har vi kun sjældent haft problemer med utrøstlige episoder. Normalt får han sutten og/eller kluden (eller tager dem selv) hvis han har brug for dem i løbet af natten.
Men det er som, om han er inde i en periode hvor han slet ikke kan falde ned om natten.
Eksempelvis sov han i nat fra kl 18-23, kl 23 vågner han let op, får sut og klud – falder hen, men vågner igen og igen – til sidst bliver han ked af det og jeg tager ham op. Han får lidt vand fra en flaske, ligges igen – uden held. Det fortsætter og jeg nusser ham på ryggen til han sover, men han bliver ved med at vågne efter kort tid (5-10 minutter).

Til sidst giver jeg efter, ligger mig inde på gæsteværelset med min søn. Han falder hen efter lidt uro – sover til kl. 5.25 og vi ligger lige og vågner og putter – jeg får en masse kram og hygge inden vi står op.

Som udgangspunkt har jeg ikke noget i mod at sove sammen med min søn, men – jeg sover dårligere når han ligger hos mig. Han roder meget rundt og vækker mig flere gange i løbet af natten. Og en nat som i nat har jeg ikke sovet tungt – men dog sovet fra omkring kl. 00.30 til 5.25.

Hvad pokker skal man gøre om natten når de er så kede af det at de ikke vil sove videre uden at man sover sammen?

Det kan godt bekymre mig om jeg giver ham en dårlig vane ved at tilbyde at sove med ham, når jeg ikke ser det som en holdbarløsning i længden. Modsat, hvis det er et behov for nærhed så skal han jo klart have det dækket!

Han er utrolig selvstændig i løbet af dagen, jeg ved ikke om det kan resulterer i et øget behov for nærhed om natten.

Er der andre løsninger en at sove sammen? Tips og tricks modtages med kyshånd.

Glæder mig til at hører dine tanker.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.