Brev:
Natteroderi efter sygdomsperiode
14. november 2017
Alder:
11 mdr.
Natteroderi efter sygdomsperiode
Hej Helen,
Jeg skriver til dig for jeg er lidt frustreret over vores natteroderi. Min søn er 11 måneder og har det rigtig godt. Han udvikler sig alt for hurtigt og vi kan slet ikke følge med. Han er glad og udforsker hele verdenen.
Vores frustration kommer efter han for 3 ugers tid siden var lidt småsyg, med lidt lav feber, hoste og snot. Lige før og efter fik han et par tænder. Det gør forståeligt også nætterne urolige.
Men – han vågner fortsat utrøsteligt om natten. En ting er at han nogle dage hoster lidt (efter sygdom), jeg fik ham tjekket i går ved lægen og der er ikke nogen tegn på andet end en almindelig hoste.
Det er jo hvad det er og det tager selvfølgelig noget tid at komme ovenpå igen.
Men det er mit indtryk at det kun er en af årsagerne til at han vågner. Han udvikler sig, som jeg skrev øverst rigtig meget for tiden og har indenfor de sidste 14 dage lært at gå. Det er selvfølgelig også et udviklingstrin der kan koste lidt natteuro.
MEN – jeg har virkelig brug for lige gode råd.
Han står op mellem 5.30-6.30, for det meste glad og veludhvilet (man kan altid høre det på ham, græder han er han træt og ikke frisk – snakker han er han derimod klar på dagens eventyr).
Derefter får han morgenmad og på hverdage bliver han efterfølgende afleveret i vuggestue omkring kl. 7.15.
Han er som regel vågen i tre timer, tager derefter en lur (30 min – 1,5 time) – vågen i tre timer også igen en lur (30 min – 1,5 time).
Om eftermiddagen bliver han hentet omkring kl. 15.30 og vi leger, spiser og hygger inden nat.
Omkring kl 18 er han træt og har brug for at komme i seng, de fleste dage er han nem at putte – fast ritaul.
Derudover får han nu kun flaske til nat (altså kl. 18) – enkelte dage føler jeg mig nødsaget til at give ham en flaske når han vågner om natten.
Min søn bruger sut og nusseklud og derfor har vi kun sjældent haft problemer med utrøstlige episoder. Normalt får han sutten og/eller kluden (eller tager dem selv) hvis han har brug for dem i løbet af natten.
Men det er som, om han er inde i en periode hvor han slet ikke kan falde ned om natten.
Eksempelvis sov han i nat fra kl 18-23, kl 23 vågner han let op, får sut og klud – falder hen, men vågner igen og igen – til sidst bliver han ked af det og jeg tager ham op. Han får lidt vand fra en flaske, ligges igen – uden held. Det fortsætter og jeg nusser ham på ryggen til han sover, men han bliver ved med at vågne efter kort tid (5-10 minutter).
Til sidst giver jeg efter, ligger mig inde på gæsteværelset med min søn. Han falder hen efter lidt uro – sover til kl. 5.25 og vi ligger lige og vågner og putter – jeg får en masse kram og hygge inden vi står op.
Som udgangspunkt har jeg ikke noget i mod at sove sammen med min søn, men – jeg sover dårligere når han ligger hos mig. Han roder meget rundt og vækker mig flere gange i løbet af natten. Og en nat som i nat har jeg ikke sovet tungt – men dog sovet fra omkring kl. 00.30 til 5.25.
Hvad pokker skal man gøre om natten når de er så kede af det at de ikke vil sove videre uden at man sover sammen?
Det kan godt bekymre mig om jeg giver ham en dårlig vane ved at tilbyde at sove med ham, når jeg ikke ser det som en holdbarløsning i længden. Modsat, hvis det er et behov for nærhed så skal han jo klart have det dækket!
Han er utrolig selvstændig i løbet af dagen, jeg ved ikke om det kan resulterer i et øget behov for nærhed om natten.
Er der andre løsninger en at sove sammen? Tips og tricks modtages med kyshånd.
Glæder mig til at hører dine tanker.
Med venlig hilsen
Kris