Putteritualer - Plan B

9. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Putteritualer - Plan B

Kære Helen

Tak for dit meget fine svar vedr. putteritualer og adskillelse af søvn og mælk for vores datter på 11 mdr. Jeg vil straks kaste mig ud i dine forslag, som lyder rigtig fornuftige. Jeg er særlig glad for at du anbefaler, at vi IKKE skal gå ud og ind - men blive siddende ved siden af hende. For havde det så skidt med det andet, når hun brød ud i gråd når man gik.

Jeg har lige et par supplerende spørgsmål.

1) Hvad gør jeg så de dage hvor vi ikke rammer det rigtige søvn-tidspunkt, så hun rejser sig i sengen og laver "cirkus". Skal vi da tage hende ud - og forsøge igen 20 min efter? Erfaringen pt. er, at det gejler hende endnu mere op at blive siddende ved siden af hende imens hun har en fest. Det er i de tilfælde at vi sommetider i desperation har forsøgt at gå lidt ud - men så græder hun. Så hvad er Plan B hvis den situation opstår?

2) Du skriver at hun ...

Annonce

... skal have flasken i tremmesengen - men ikke falde i søvn med den i munden. Herefter må jeg godt sidde og nusse hende osv indtil hun sover, så hun mærker at jeg er der. Vil det så ikke fortsat gøre, at hun vil vågne op og søge efter mig når hun har sine små opvågninger om natten? Altså vil hun så ikke også kæde sammen, at jeg var der der inden hun faldt i søvn - men er "væk" når hun vågner op?

Hvis hun får en opvågning hen på aftenen og græder, så må jeg godt tage hende op i favnen og trøste - men hun må bare ikke falde i søvn i favnen? Altså jeg skal nå at lægge hende tilbage inden hun sover dybt igen?

3) Hun er inde i en fase pt. hvor det nærmest er umuligt for os at give hende skemad ("Kan selv - vil selv"). Tænker derfor at godnatgrød bliver en udfordring. Er der andet man kunne give hende i stedet?

På forhånd mange tak igen :)

Med venlig hilsen
Mor i vildrede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.