Brev:
Søvnunderskud og gråd om natten
9. november 2017
Alder:
11 mdr.
Søvnunderskud og gråd om natten
Kære Helen.
Vores søn er nu knap 11 måneder og vi kæmper stadig med søvnen. Han er en enormt aktiv dreng og meget nysgerrig og vil helst ikke sove 😊 han kravler rundt og rejser sig op af alt, går med sin gåvogn og få skridt selv.
Hver gang han bliver puttet til lur om dagen græder/skriger han og det samme om natten. Han har gjort det mere eller mindre fra dag 1. Når han vågner om natten skriger han vanvittigt og er meget svær at få til at falde til ro igen. Han vågner alt mellem 5-20 gange i løbet af en nat. Desværre oftest på den forkerte side af 5 gange.
Vi har selvfølgelig sikret os at han er mæt osv. Vi har også tænkt meget på om han har ondt et sted men ørene er tjekket og på ørelægens anbefaling har vi givet Panodil når han har grædt om natten og det har ikke virket. Hans gråd lyder også mere som om at han ikke kan finde ro til at sove. Hans ene testikel er endnu ikke faldet ned så vi venter på en tid til at få den opereret ned. Ved du om han kan være generet af at den ikke er faldet ned? Det skal også siges at jeg laver meget med ham hver dag så han får nok stimuli og får brugt sin krop.
Vi er efterhånden så meget i søvnunderskud allesammen og jeg orker ikke at tænke på en hverdagen med fuldtidsarbejde som snart står for døren. Han starter snart i vuggestue og jeg er ærlig talt ret bekymret for hans søvn. Han vågner ved den mindste lyd og vågner oftest efter 40 min og skal gåes med i barnevognen. Derudover tager det en gåtur på ca 15 min at få ham til at sove. Jeg frygter at vi hver dag får en dreng hjem fra vuggestue som er udmattet fordi han ikke får sovet nok.
Vores sundhedsplejerske har hele tiden sagt at når han bliver 6 måneder, 9 måneder, 1 år osv. Så sover de fleste børn godt. Og helt ærligt så er vi ved at miste håbet lidt.
Er der bare nogle børn der sover ekstremt dårligt og græder meget (op til flere timer) om natten? Vi har også overvejet om han er signalstærk men vi har læst en del om emnet og der er bare for meget der ikke passer.
Det bliver nok mit sidste brev til dig da vi egentlig har besluttet os ikke at spekulere på hvorfor det er sådan som det er og bare accepterer situationen- men det er svært når man knap kan hænge sammen pga søvnunderskud.
Vores dag ser sådan her ud:
Kl 5.30-6 op
Kl 6.30 havregrød og vand af kop
Kl 8 ca en bolle og frugt, vand af kop
Kl 8.30 puttes til lur.
Sover ca 40 min-1,5 time. Alt afhængig af hvordan natten har været. Han er ofte meget træt til denne lur og sover bedst til denne lur.
Kl 11 frokost. Rugbrød med fiske/kødpålæg og grøntsager, pasta eller kartofler.
Ca 12.30-13 bolle og frugt. Modrrmælkserstatning af kop
Kl 13-13.30 puttes til lur. Sover alt mellem 40 min- 1,5 time. Er ofte svær at få til st sove her. Har prøvet at putte senere og før men det er det samme.
Kl 15-15.30 øllebrød, en bolle, en frikadelle eller ligende. Frugt og grønt
Kl 17.30- 18 aftensmad
Godnatgrød
Kl 19 flaske og puttes til natten
Ammes 1 gang i løbet af natten men spiser ikke meget her.
Kærlig hilsen
To trætte men glade forældre