3,5 år og umulig at putte

5. november 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

3,5 år og umulig at putte

Kære Helen

Vi har virkelig brug for din hjælp. Vi føler os frustreret og magtesløse.

Vores datter på 3,5 år er helt umulig at putte. Hver aften er samme ritual. Nattøj på, tisse af, børste tænder. Herefter går vi op på værelset. Der læses en historie, hun er som regel med til at vælge bog. Hun vil ofte gerne ligge og læse selv i en bog bagefter. Ligeledes vil hun have vi bliver hos hende indtil hun sover.

Men! Selvom vi egentlig sidder derinde bliver hun nogle gange decideret ond. Hun sparker og slår os. Vi forsøger at bevare roen, men det er efterhånden ved at være ret svært. Vi siger at man ikke må hverken slå eller sparke - men hun er fuldstændig ligeglad. Vi forlader nogle gange rummet og siger vi kommer tilbage lige om lidt.

Nogle gange begynder hun at skrige, virkelig virkelig højt. Ikke græde men skrige. Hun kan ...

Annonce

... også finde på at ligge og sparke ind i væggen. Det virker som om hun er frustreret og ked af noget og i den grad kæmper imod søvnen.

Det tager tit omkring 1,5 time at putte og vi aner ikke mere hvad vi skal gøre.

Vi vil gerne læse for hende men vil gerne hun skal lære at falde i søvn selv.

For 6 uger siden fik hun en lillebror. Hun har reageret på den, men er begyndt at være rigtig glad for ham. En stadig jaloux indimellem, men slet ikke som hun har været.

Hun har aldrig selv ville ligge sig til at sove. Men især indenfor de sidste 3-4 uger og imens jeg har været gravid har der været problemer. Inden jeg blev gravid var hun også svær at putte, men aldrig udadreagerende.

Hun har gået i børnehave siden marts og er rigtig glad for det. Pædagogerne siger hun trives og leger godt med de andre børn.

Venlig hilsen
Majbritt

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder