Brev:
Dårlig søvn til mor
4. november 2017
Alder:
7 mdr.
Dårlig søvn til mor
Hej Helen.
Tusind tak for dit svar angående vores slyngevugge problematik. Dine råd var rigtig gavnlige, og vi bibeholder for nu middagsluren i slyngevuggen, så vi sikre ham mindst en lang lur om dagen.
Dog vil jeg lige uddybe vores - eller rettere sagt mine - søvnproblematikker om natten. Det går værre og værre, og jeg er faktisk ved at være så udmattet og træt, at det går ud over mit overskud og humør.
Vores dreng sover lige nu i en tremmeseng ved siden af vores seng, hvor den ene side af tremmesengen er taget af. Det vil sige at jeg nemt kan ligge en hånd på ham efter behov. Det har virket upåklageligt i lang tid.
Men de sidste mange nætter - måske endda flere uger - har jeg vågnet virkelig mange gange hver nat. I nat valgte jeg at tælle antallet af opvågninger i tidsrummet 23-03.00 som blev til 8 opvågninger. Jeg er selvfølgelig indforstået med, at babyer i hans alder vågner flere gange om natten og har behov for lidt hjælp til at komme videre i søvnen. Men 8-10 gange i løbet af én nat synes jeg er rigtig mange, og jeg kan som nævnt virkelig mærke konsekvenserne af den konstante afbrudte søvn i dagligdagen. Den afbrudte søvn forstætter indtil han får en flaske kl. 05.00. Herefter sover han i øjeblikket til kl. 07.00 og vågner glad og pludrende.
Jeg er i tvivl om, om det egentlig er vores dreng der behøver mig eller om det er mig der reagere for hurtigt og for meget. Det skal nævnes at han bruger sut og han knuselsker dem - han falder ofte i søvn med en i munden og en i hånden. Derfor har jeg også lagt mange sutter i tremmesengen, bundet nogle på hans to nusseklude osv. så han selv kan finde dem i søvne. Og det har han været rigtig god til længe. Men lige pludselig gør han ikke det mere, og jeg har måske heller ikke en fornemmelse af, at det altid drejer sig om sutten. Han vågner endda nogen gange med den i munden.
Når han bevæger sig i tremmesengen og møffer, smågræder osv. prøver jeg i første omgang at se om han kan komme videre i søvnen af sig selv. Men ofte - hvis ikke altid - ender det med reel gråd, hvor jeg må ligge ham om på siden, give dynen på igen og sige shhhh til han sover. Det kan tage fra 2 minutter til 30 minutter, og nogle gange bliver han så træt at han græder 1 time eller 2 hvor far og jeg må skiftes til at få ham til ro. Det er hårdt, fordi det som nævnt sker mange gange i løbet af natten, hvor jeg også ofte når at vågne rigtigt, og derefter skal falde i søvn på ny - for at blive vækket igen en time efter.
Hans far og jeg har selvfølgelig diskuteret hvad vi skal gøre ved det her, da jeg nogle morgener er brudt ud i gråd fordi jeg er så træt. Og det er vi enige om ikke holder. Far tager som regel over når det bliver for meget for mig, særligt omkring kl. 04-05, hvor jeg simpelthen har så meget brug for nogle sammenhængene timer inden dagen begynder. Far vil generelt rigtig gerne være en hjælp, selvom han arbejder meget og selvfølgelig også er træt når han vågner og skal hjælpe så tidligt.
Jeg vil derfor gerne høre dine tanker om vores situation, og om du eventuelt har nogle konkrete forslag til os. Vi har snakket om, at lade far sove i min side af sengen nogle nætter, og se om han reagerer ligesom mig, eller om det er mig der overreagere på lillemandens opvågninger om natten. Vi har også snakket om, om han skal på eget værelse, men da han allerede er på vej i separationsfasen (græder når jeg ligger ham og går i et andet rum, protesterer når han ikke kan se mig osv.) så har jeg det skidt over at separere ham fysisk fra mig på den måde. Vi har også snakket om at sove hver for sig - en i dobbeltsengen og en i hans værelse. Hvad tænker du?
Det skal nævnes at han for nyligt er gået fra amning til flaske, da jeg ikke havde mælk nok og han ikke var særlig interesseret i at amme "længe nok" til, at mælken løb. Han blev simpelthen for frustreret. Derfor var det også umuligt for mig at sætte mælkeproduktionen op, selvom det var det jeg helst ville. Han trives dog med flaske, og tømmer næsten dem alle meget hurtigt. Han er en sulten dreng! Kan dette muligvis spille ind på hans opvågninger? Han er ikke blevet ammet om natten i over 1 måned, og blev ammet 4 gange i døgnet ligesom han nu får 4 flasker ved siden af en masse skemad, fingermad og vand af kop.
Jeg håber du har nogle input til vores situation, da vi (jeg) virkelig har brug for en bedre nattesøvn.
Venlig hilsen,
M