Sut som søvnassociation - 6 mdr.

2. november 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sut som søvnassociation - 6 mdr.

Hej Helen

Allerførst tak for svar omkring sovs og skemad - de var meget brugbare :) Nu har jeg så et spørgsmål vedr. søvnassociationer.

Min søn på 6 mdr. har et forholdsvis godt sovehjerte og sover 2 gode lure om dagen - om formiddagen ca. 1-1,5 time og om eftermiddagen 2-2,5 time. Om natten sover han fra ca. kl. 19 til 7-7.30 kun afbrudt af 2 måltider (ca kl. 24 og ved 5 tiden), så jeg klager bestemt ikke over denne rytme. Det der er udfordringen er, at han faktisk "vågner"/er meget urolig ca. 1 gang i timen og mangler sutten og kan kun falde til ro ved, at han får denne. Dvs. jeg ikke får mange sammenhængende timers søvn og dette tærer virkelig på kræfterne.

Jeg har læst dine breve og artikler omkring søvnassociationer og tænker min søn forbinder sutten med at sove og kan ikke give sig hen til søvnen uden denne og ved, at jeg kommer med sutten, hvis han kalder på mig både dag og nat. Vi har fra start prøvet at lægge en rutine ind ift. lure og nattesøvn og rammer stort set altid søvnvinduet og han falder som regel i søvn mellem 5-30 min efter han er lagt - sjældent med gråd, men indimellem med klynk fordi han har mistet sutten.

Tillæg til dette er, at min søn er født 4,5 uge for tidligt og aldrig rigtig har været den store "sutter" = jeg opgav amning efter 3 mdr grundet han ikke tog nok på og hurtigt blev træt ved brystet - tænker her det er fordi hans sutterefleks aldrig rigtig er blevet helt stærk grundet den for tidlige fødsel. Det betyder også, at han faktisk stort set aldrig bruger sutten i de vågne timer og hvis han får den ved gråd om dagen sutter han ikke - han har den bare i munden og det virker som om, at han ikke rigtig ved, at han kan blive trøstet med den. Han ligger den ...

Annonce

... ofte bare ud i siden af munden og har den "lidt som en død cigar". Han spytter også meget ofte sutten ud om dagen, hvis han får den -
han ved ikke rigtig, hvad han skal bruge den til i de vågne timer.

De første par måneder sov han kun kortvarigt med sut og han har først fået et suttebehov ved 5-6 mdr og jeg kan se, at når jeg giver ham sutten om natten, så sutter han kortvarigt og falder i søvn hvorefter sutten ikke har den store funktion igen. Min søn sover med en bamse og en sutteklud og jeg har et par gange forsøgt at give ham suttekluden som "erstatning" for sutten, men dette resulterer i en meget ulykkelig dreng. Tænker ikke at jeg vil helt erstatte sutten, men det kunne være vildt skønt, hvis han om natten kunne bruge suttekluden som erstatning og selv finde tilbage i søvnen uden at jeg skal ind og give sut HVER gang og ikke få min søvn.

Kan det være rigtigt, at overgangen skal være med så meget gråd og ulykkelighed, at jeg bare må gå igennem det og have nogle hårde nætter og dage eller hvad har du af forslag ift. hvordan vi griber det an? Hvor længe skal man trække den med at give ham en sut ved denne overgang for at lære ham, at han godt kan sove uden sut, men at han gerne må få den indimellem?

Jeg har selv en teori, som jeg gerne lige vil have lidt sparring på. Han spiser ca. 200 ml vælling der kl. 19 til at sove på og jeg bilder mig selv ind, at han sover lidt tungere på dette og ikke kalder så ofte på sutten den første del af aftenen. Vil det måske være en ide at give ham vælling igen ved det første måltid og så håbe på, at han sover tungere af den årsag? Må han få så meget vælling?

Håber på et dejlig brugbart svar, så jeg igen kan få lidt sammenhængende søvn :)

Hilsen Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre