Brev:
Søvn - tilbage på sporet igen?
24. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Søvn - tilbage på sporet igen?
Hej Helen.
Her kommer endnu et af de evindelige spørgsmål omkring søvn.
Jeg har en datter på nu 11mdr der 1 oktober startede i vuggestuen.
Før opstart har hun sovet fra 19-19.30 (puttet kl.18.30-19) og sovet første lur fra 9.30-10 til 11 og anden lur 13.30-14 og til 15-16. Og har selv kunne falde til ro.
Hun startede med at blive virkelig forkølet da hun startede, som satte sig til mellemørebetændelse, hvor hun samtidig fik to fortænder oveni, hvilke jo selvfølgelig alt sammen påvirkede søvnen, det varede en 14 dages tid. Men nu er det som om vi bare slet ikke kan komme tilbage på sporet igen! Og synes det er kommet så langt ud at jeg har set mig helt blind på hvad jeg skal stille op, og følelsen af at være en dårlig mor fylder lige nu så meget, at jeg er helt grædefærdig!
Alle søvn situationer er pt en kamp af en anden verden og hun sover pt kun 1 time fra kl.10-11 stykker og ellers først mellem 18-19 alt efter hvor pyldret hun er blevet.
Hub kan vise trætheds tegn, gnide sig i øjnene, gabe og pyldre - men forsøger jeg at putte hende græder hun som pisket og vil slet ikke falde til ro!
Til første lur kan jeg komme afsted med at vugge barnevognen, men hun sparker voksiposen op, vrikker hovedet fra side til side, græder, ligger og bider i sutten og brokker sig længe før hun overgiver sig.
Til anden lur har jeg mere eller mindre givet op, jeg har forsøgt at vugge hende i armene, hvilke hun protesterer vildt i mod ved at vride sig, græder, gå i bue. Jeg har forsøgt at ligge hende ved siden af mig i vores seng, men hun vrider sig hele tiden om på maven og vil op og kravle og selvom hun gnider sig helt vildt i øjnene vil hun heller ikke her finde ro. Har forsøgt at lade hende sidde og kigge i barnevognen og så ligge hende ned efter flere træthedstegn og det både i og uden bevægelse og på trilletur, men så græder hun som pisket, går i bro, hiver huen af, forsøger at komme op, vende sig osv. Bryst som hun også før har kunne finde ro ved hjælper heller ikke. Jeg har gået med hende i vikle og igen selvom hun faktisk nogle gange sidder og "nikker" og lukker øjnene, "vågner" hun op igen og protestere.
Putning til nat er ligeledes en kamp da hun jo på dette tidspunkt nu er mega overtræt og kravler nærmest på væggene. Før så aftenen og putning således ud: aftensmad kl.18, geare ned, begynde nat ritual, ud og blive puslet, nattøj, tandbørstning og godnat sang, bryst, over i egen seng og så sov hun.
Bryst hjælper ikke længere til at finde ro, har prøvet flaske som kun sjældent kan "slå hende ud" men er jo ikke interesseret i at gøre hende afhængig af det nu, plus at hun ofte får ondt/luft i maven og uro og vågner efter et par timer alligevel.
Aftengrød fungere slet ikke, da hun så roder rundt i sengen en times tid, da hun så skal af med afføring og falder ikke til ro efterfølgende. Lader jeg hende bare brokke sig i sengen og rejse sig op går der timer før hun falder til ro og det ender med hun bliver dybt ulykkelig. Det der fungere er "voldsom" vuggen op og ned lige nu men dog er det også med kamp hvor hun spræller, går i bue, brokker sig, græder før hun vil finde ro ved det.
Hun har en kanin bamse som hun sover med og før har fundet rigtig god ro ved at ligge og nusse på øret. Nu "kaster" hun den bare rundt. Jeg har da vi fik mistanke om at der var noget med ørene hævet seng og barnevogn uden effekt. Og om natten har hun mange opvågninger, men der er hun alligevel sjældent vågen vågen.
Hun har i sag fået tjekket ørene, hvor vi fik beskeden om at det måske stod lidt væske i det ene men det var ikke noget man gjorde noget ved.
Om ikke andet har alt den manglende søvn resulteret i at hun pyldre mere og mere og er nu også begyndt st være rigtig ked i vuggestuen, hvor hun ellers har været glad for at være. Og jeg kan næsten ikke bære det mere, da jeg bare slet ikke føler jeg kan gøre noget for min lille pige! Og det synes bare at blive værre og værre!
Hun er ellers glad, nysgerrig, vil gerne spise og drikke. Motorisk sker der meget hun vil meget gerne op at stå og "gå" med hjælp (gåvogn, os, langs vægge, borde, stole osv)
Og kan næsten holde balancen selv stående. Dog er bleskift og tøjskift også ofte noget der giver grund til tåre.
Jeg har selv tænkt at opstart i vuggestuen, separations angst, motorisk uro, og sygdom har indvirkning, men det bekymre mig det har stået på så længe og at det synes at blive værre.
Som nævnt er jeg oprevet over situationen, at jeg nu slet ikke synes jeg kan se hvornår hun er træt, for selvom jeg synes alle trætheds tegn er der vil hun ikke sove. Det bliver nærmst et "overgreb" når jeg skal prøve at hjælpe/"tvinge" hende til at sove når hun ikke vil. Føler slet slet ikke jeg kan hjælpe hende!
Hilsen
en meget meget meget fortvivlet mor