Ud af slyngevuggen

24. oktober 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ud af slyngevuggen

Hej Helen

Som førstegangsmor ejer jeg stort set alle dine bøger, og har fulgt tæt med på sidelinjen ved andres spørgsmål, og har altid selv haft så mange spørgsmål. Så jeg har endelig selv fået meldt mig til i håb om at du kan hjælpe mig lidt på vej med mit problem.

Jeg er mor til lille Noah, som på trods af lidt urinvejsinfektion i en tidlig alder er en glad og frisk dreng. Han har sovet sine dagslure i slyngevugge siden han var 2 måneder gammel, men vil egentlig gerne vænne ham til at sove i sin seng. Han plejer dog at sove i sin seng om aftenen hvilket virker fint for ham (dog med få opvågninger og skal trøstes)

Vi er derfor nu gået i gang med projekt ud af slyngevuggen, og jeg er ved at at være godt tyndslidt. Selvfølgelig ved jeg at al forandring for en baby er en overgang med sine kampe, men jeg er lidt på herrens mark efterhånden.

Vores rutine plejer at være at jeg ammer ham, og så falder han hen, hvor jeg ligger ham døsig men ikke helt sovende ned i slyngevuggen hvor han så vender sig over og falder i dybere søvn. Det gør han så egentlig også i sengen, problemet er så når han skifter søvncyklus efter ca 30-40 min plejer jeg at vugge ham videre i søvn med ...

Annonce

... slyngevuggen.

Nu har jeg ingen tricks i ærmet til hvorledes jeg hjælper ham videre. Han tager ikke sut og nægter når jeg prøver, han har en sutteklud som han elsker at putte sig i, men bliver tosset når han i søvne bider i den og ikke får noget trøst (mælk) ud af den, og han bliver næsten mere tosset hvis jeg prøver at berolige ham med kærtegn og shhh lyde uden at tage ham op, og når jeg så tager ham op for at vugge ham i armene eskalerer han helt og vækker sig selv. Så mit eneste trick er at lægge ham til og give ham lidt mælk hvorefter han falder hen igen.

Problemet er bare med adskillige opvågninger, bliver hans mave helt fyldt op med mælk og så ender det med at han skriger i søvne fordi han skal bøvse, hvilket han får lov til og vågner :(

Skal jeg smide håndklædet i ringen og lægge ham i hans slyngevugge igen, og bare sørge for at han får sovet mindst en lur længere end de 30-40 min? Skal iøvrigt lige nævne at han aldrig har sovet længere end 1,5 times lur om dagen, og han sover i gennemsnit 13-14 timer om dagen med slyngevugge og seng om aftenen, og sover nu kun 12-12,5 time uden slyngevugge om dagen.

Håber du kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Noah´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor