Brev:
Reelt behov eller søvnassociation
23. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Reelt behov eller søvnassociation
Hej Helen.
Vi har en dreng, der bliver 10 mdr. i næste uge. Han blev de første 5 mdr. ammet både dag og nat, dog startede han på grød, da han var 3,5 mdr., men jeg fortsatte amningen om dagen ved siden af.
Da han var 5 mdr. nedsatte jeg kraftigt amningerne om dagen til et par enkelte gange, og i løbet af den efterfølgende måned, stoppede amningen om dagen helt (på når, hvis han af en eller anden årsag, havde brug for ekstra kontakt - fx feber mv)
Han sover i barnevogn om dagen, og efter at jeg stoppede med at amme om dagen, falder han nu i søvn i hans barnevogn, og ikke ved brystet i dagtimerne (dog trilles han i søvn).
Han sover i en side-bed i vores soveværelse, og jeg ammer ham i søvn, hvilket kun tar ca. 5-10 minuttter, så sover han. Han forbinder 100 % det at skulle ammes i sengen, med det at skulle sove (søvnassociation), og når han vågner i løbet af natten, så søger han brystet, og han sover hurtigt igen, når han får brystet.
Nogle nætter vågner han måske kun 3 gange, mens hans andre nætter kan vågne rigtig mange gange, og det føles for mig som om, han faktisk sover med brystet i munden de sidste 3-4 timer af natten.
Det er begrænset hvor meget mælk jeg har tilbage, så jeg fornemmer, at han tømmer det ene bryst, når han puttes, og det andet bryst tømmer han i løbet af natten, så det er ikke fordi, han ligger og drikker mælk hele natten - han bruger mere brystet som sut.
Jeg har forsøgt at lirke brystet ud af munden på ham, lige inden han falder i søvn, men så vågner han op, og søger igen, indtil han faktisk er helt væk.
Da han var 5 måneder forsøgte vi at lære ham at tage sutteflaske, men vi måtte stoppe, da vores SP vurderede, at det var for voldsomt, da han nægtede fuldstændig.
Han er en meget stædig dreng, der ved hvad han vil og hvad han ikke vil.
Derfor har sutteflasken været gemt væk længe, men for 3 uger siden forsøgte jeg igen, og nu vil han gerne drikke lidt mælk af flasken, men det er meget tydeligt, at han ikke forbinder den med at skulle sove.
Han spiser ikke særlig meget, og har ikke gjort det på noget tidspunkt, og han er ikke særlig glad for forskellige madvarer - han vil faktisk kun spise forskelig slags grød, som fuldkorn, aftengrød mv fra Semper.
Jeg forsøger at tilbyde ham grød, samt fingermad mange gange om dagen, og nogle gange er vi heldige, at han spiser ok (under 1 dl) og andre gange, bliver det kun til at 5-6 skefulde grød, inden han vender hovedet væk, og bliver sur. Han bliver meget hurtig utålmodig, og gider ikke sidde i stolen og spise - der hvor han spiser mest, er hvis vi har gæster, eller er i byen, hvor han så glemmer, at han keder sig.
Han har indtil for ca. 1,5 måned side kun sovet ca. 45 min ad gangen om dagen, men nu tager han to lure af cirka 1,5-2 timer, og derfor er han meget træt omkring spisetid.
Når han er træt, spiser han slet ikke, så derfor har jeg ikke særlig meget held med at få ham til at spise godnat-grød inden sengetid, for der er han så træt, at han nægter total.
Jeg har meget svært ved at finde ud af, om hans opvågninger om natten derfor handler om, at han reelt er sulten og har behov for den smule mælk, der er, eller om det alene handler om, at han er faldet i søvn ved brystet, og derfor søger det, for at komme videre i søvnen.
Min mand har længe gerne ville have vores søn på eget værelse, så vi alle kan få en bedre søvn, og det har vi også prøvet et par gange, hvor jeg så er gået ind på værelset, for at amme ham, når han vågnede, men da han ikke er vant til denne metode, så tager det ca. 30 min. inden han falder nogenlunde i søvn, og så går det måske 1 time, så vågner han igen, og jeg skal igen sidde derinde i 30 min, og så kan jeg ikke fungere om dagen. Derfor tog vi ham tilbage i soveværelset.
For 3 uger siden forsøgte jeg så at putte ham uden brystet, men ved at ligge og holde om ham og kærtegne mv. Efter 55 min med uafbrudt gråd, gik vi igen i stuen, hvor vi var i ca. 40 min, og hvor han drak en god portion mælk. Da vi gik tilbage til soveværelset, var han så udmattet, at han faldt i søvn ved min side uden brystet. Men da han vågnende 1,5 time senere startede det hele forfra med gråd mv.
Siden har jeg ikke forsøgt noget, da han få dage efter dette forsøg blev ramt af seperationsangst, hvilket ikke er ovre endnu, men det er dog ikke så voldsomt som i begyndelsen.
Jeg har derfor ikke haft mod på at forsøge at vænne ham fra brystet siden, da jeg er så bange for at "skade" ham og hans opfattelse af nærhed og omsorg - jeg er så bange for at han føler sig svigtet, ved ikke at må få brystet som han plejer og som han elsker over alt.
Men på den anden side, så kan jeg se, at han sover bedre, når der er ro, og derfor vil det være rigtig godt, hvis han kunne sove uden at blive vækket af vores snorken og rumsteren.
Men jeg hr også læst, at du skriver, at han ikke kan lære både at undvære brystet, sove i egen seng, og på eget værelse på én gang, så jeg vil i første omgang lære ham at sove uden brystet - det kunne også være rart, hvis andre kunne putte ham.
Så jeg ved ikke, hvordan jeg skal tage fat på situationen. Vi har også forsøgt at lade min mand putte ham, men han græder indtil jeg kommer og tager over. Han kender bare mig bedst, og vi har vores rutiner, så jeg er også bange for at lade min mand tage over 3-4 nætter i træk, for vores søn kender ikke ham på samme måde som mig, da han jo er meget væk pga arbejde mv.
Jeg er meget frusteret over situationen, da jeg gerne vil imødekomme alles behov - både vores søn behov for nærhed, men også hans behov for ro til at sove, samt min mands behov for at få vores søn ud af soveværelset, og væk for brystet.
Jeg har den opfattelse, at vores søn ikke må græde i 55 min - selvom jeg er der for ham - jeg synes det er meget voldsomt, men min mand mener, at det er okay, at han græder lidt, for han skal jo lære det, som han siger.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt han vil kunne vænnes af med brystet som søvnassociation via en kold tyrker på 3-4 nætter, som alle siger - jeg tror ikke, det er gjort med det, og derfor kan jeg ikke overskue situationen.
Han skal starte i vuggestue om 3,5 uge (16/11), og hvis han skal nå at vænnes af med brystet, så skal det enten være nu, eller også er jeg nødt til at vente til at han er kørt godt ind - men så bliver han næsten 1 år, og jeg ved ikke om det kun gør det sværere. Derudover skal vi flytte pr. 1/12, så der kommer også nye omgivelser derhjemme, som han skal forholde sig til.
Jeg har forlænges min barsel året ud, så der er god ro og tid til at køre ham ind i vuggestuen samt få flyttet mv, inden dagligdagen for alvor melder sig for os alle.
Jeg hører gerne, hvordan du tænker jeg skal gribe det hele an - jeg vil så gerne have, at han kan falde i søvn uden brystet, samt at han på sigt kan lære at sove selv i egen seng på eget værelse.
På forhånd tak.
Mor til den lille stædige bisse