Brev:
Vågne nattetimer
16. oktober 2017
Alder:
18 mdr.
Vågne nattetimer
Hej Helen
Tak for dit seneste svar og opfordring/opmuntring til at holde fast i amme-putte ritualet lidt endnu. Det gør vi - og det fungerer stadig fint for os at gøre sådan. Men nu er der dukket et par ny spørgsmål op omkring vores datters søvn.
Vores datter er lige fyldt 18 mdr. og trives virkelig godt. Både hjemme og i vuggestuen. Hun er meget glad, snakker og griner meget - og har generelt meget travlt med at prøve hele verdenen. Jeg har et par spørgsmål ifht hendes søvn for tiden.
Lidt facts, hun sover 1 lur midt på dagen 1 1/2 til 2 timer, hun bliver puttet mellem 19.30 og 20 efter en skål godnatgrød. Står op alt imellem 6.30- 7 - 8.30!
Hun puttes og sover i sin egen seng i vores soveværelse.
1 .
Vi har gennem længere tid haft meget nemt ved at putte hende. Hun bliver ammet (efter godnatgrød) og falder i søvn i løbet af 10 minutters tid. Dog er det her i løbet af de seneste par uger pludselig nogle aftener blevet ekstremt svært - og det er ikke længe amme-putte-ritualet der slår hende ud. Hun er simpelthen for frisk og har enormt travlt i sin seng, med alt andet end at sove. Hun er ikke ked af det - bare meget vågen!! Så det kan pludselig tage 1 time + at få hende til at sove. Nogle gange er det endnu en amning, andre gange at ligge sammen med hende og andre gange igen er giver hun bare endelig efter i sin egen seng - der skal til for at få hende til sove.
Mit spørgsmål er hvad det skyldes ;
Er det mon fordi hun egentlig har behov for at blive lagt tidligere (end kl 20) og er blevet overtræt?
Vi holder ret fast i at puttetidspunktet er det samme hver dag - mel 19.30 og 20.00
Og da hun lige inden putningen ellers har vist træthedstegn, og også har haft en meget aktiv dag - kan det ikke være fordi hun ikke er klar..?
2.
Når først hun er puttet sover hun normalt rigtig godt. Men næsten hver nat vågner hun et sted imellem kl 1 og kl 4 ca og står op i sin seng. Hun kommer hver nat så over i vores seng. Hvis vi er heldige lægger hun sig bare til at sove videre med det samme - men det er efterhånden langt fra normalen. Istedet ligger hun lidt og er lige pludselig enormt vågen - og sætter sig op og snakker og kravler rundt. Vi holder lyset slukket og forsøger få hende til at falde til ro - ved selv at blive liggende og nusse og synge for hende osv. Men for det meste er det først efter nogle ordentlig slurke mælk (i nat drak hun to kopper mælk!!) og en banan i sengen el lign. og lidt mere roden rundt at hun så endelig falder til ro og sover videre.
Hun er ikke ked af det når hun er vågen - men bare meget vågen. Og tydeligvis tørstig.
Det kan indimellem tage ret lang tid at få hende til at sove igen. Og ender indimellem i frustrationer indtil hun endelig overgiver sig og sover videre.
Hvad skyldes det meget vågne natteroderi mon og tror du vi kan komme det til livs ?
Hun vil altid gerne vil være tæt på sin mor det ene øjeblik, men skubber mig så væk det næste. Men det er tydligt sin mor hun vil om natten - dog søger hun aldrig brystet!
Er det sult ?
Det er meget varieret hvor meget hun spiser til aftensmad, for det meste er det ikke så meget syntes jeg - men i vuggestuen siger de at hun spiser rigtig godt i løbet af dagen. og godnatgrøden spiser hun rub og stub.
Jeg føler jo ikke rigtig at vi kan fylde mere på hende lige inden hun skal sove -
jeg har nogle gange forsøgt at give hende en banan ovenpå grøden - men det er sjældent at hun vil have så meget af den..
Skal jeg istedet ha en banan og en kop vand klar ved siden af sengen, som hun kan få med det samme hun vågner - og altså lade være med at se om hun kan falde i søvn uden. Men skaber det ikke bare en endnu dårligere vane på sigt ?
Vi syntes det er dejligt at hun kommer over i vores seng i løbet af natten - dog ville det virkelig være dejligt at komme natte roderiet til livs..
Mange hilsner
E's mor