Vågne nattetimer

16. oktober 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vågne nattetimer

Hej Helen

Tak for dit seneste svar og opfordring/opmuntring til at holde fast i amme-putte ritualet lidt endnu. Det gør vi - og det fungerer stadig fint for os at gøre sådan. Men nu er der dukket et par ny spørgsmål op omkring vores datters søvn.

Vores datter er lige fyldt 18 mdr. og trives virkelig godt. Både hjemme og i vuggestuen. Hun er meget glad, snakker og griner meget - og har generelt meget travlt med at prøve hele verdenen. Jeg har et par spørgsmål ifht hendes søvn for tiden.

Lidt facts, hun sover 1 lur midt på dagen 1 1/2 til 2 timer, hun bliver puttet mellem 19.30 og 20 efter en skål godnatgrød. Står op alt imellem 6.30- 7 - 8.30!
Hun puttes og sover i sin egen seng i vores soveværelse.

1 .
Vi har gennem længere tid haft meget nemt ved at putte hende. Hun bliver ammet (efter godnatgrød) og falder i søvn i løbet af 10 minutters tid. Dog er det her i løbet af de seneste par uger pludselig nogle aftener blevet ekstremt svært - og det er ikke længe amme-putte-ritualet der slår hende ud. Hun er simpelthen for frisk og har enormt travlt i sin seng, med alt andet end at sove. Hun er ikke ked af det - bare meget vågen!! Så det kan pludselig tage 1 time + at få hende til at sove. Nogle gange er det endnu en amning, andre gange at ligge sammen med hende og andre gange igen er giver hun bare endelig efter i sin egen seng - der skal til for at få hende til sove.

Mit spørgsmål er hvad det skyldes ;
Er det mon fordi hun egentlig har behov for at blive lagt tidligere (end kl 20) og er blevet overtræt?
Vi holder ret fast i at puttetidspunktet er det samme hver dag - mel 19.30 og 20.00
Og da hun lige inden putningen ellers har vist træthedstegn, og også har haft en meget aktiv dag - kan det ikke være fordi hun ikke er klar..?

2.
Når først hun er puttet sover hun normalt rigtig godt. Men næsten hver nat vågner hun et sted imellem kl 1 og kl 4 ca og står op i sin seng. Hun kommer ...

Annonce

... hver nat så over i vores seng. Hvis vi er heldige lægger hun sig bare til at sove videre med det samme - men det er efterhånden langt fra normalen. Istedet ligger hun lidt og er lige pludselig enormt vågen - og sætter sig op og snakker og kravler rundt. Vi holder lyset slukket og forsøger få hende til at falde til ro - ved selv at blive liggende og nusse og synge for hende osv. Men for det meste er det først efter nogle ordentlig slurke mælk (i nat drak hun to kopper mælk!!) og en banan i sengen el lign. og lidt mere roden rundt at hun så endelig falder til ro og sover videre.

Hun er ikke ked af det når hun er vågen - men bare meget vågen. Og tydeligvis tørstig.
Det kan indimellem tage ret lang tid at få hende til at sove igen. Og ender indimellem i frustrationer indtil hun endelig overgiver sig og sover videre.

Hvad skyldes det meget vågne natteroderi mon og tror du vi kan komme det til livs ?
Hun vil altid gerne vil være tæt på sin mor det ene øjeblik, men skubber mig så væk det næste. Men det er tydligt sin mor hun vil om natten - dog søger hun aldrig brystet!

Er det sult ?

Det er meget varieret hvor meget hun spiser til aftensmad, for det meste er det ikke så meget syntes jeg - men i vuggestuen siger de at hun spiser rigtig godt i løbet af dagen. og godnatgrøden spiser hun rub og stub.

Jeg føler jo ikke rigtig at vi kan fylde mere på hende lige inden hun skal sove -
jeg har nogle gange forsøgt at give hende en banan ovenpå grøden - men det er sjældent at hun vil have så meget af den..

Skal jeg istedet ha en banan og en kop vand klar ved siden af sengen, som hun kan få med det samme hun vågner - og altså lade være med at se om hun kan falde i søvn uden. Men skaber det ikke bare en endnu dårligere vane på sigt ?

Vi syntes det er dejligt at hun kommer over i vores seng i løbet af natten - dog ville det virkelig være dejligt at komme natte roderiet til livs..

Mange hilsner
E's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!