Putning og søvnrutiner

15. oktober 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putning og søvnrutiner

Hej Helen,

jeg skriver til dig, da vi har lidt udfordringer med vores dejlige dreng på 4 måneder og hans søvnmønster - eller mangel på samme.

Mikkel har aldrig været den bedste til at sove, men vi vil rigtig gerne hjælpe ham til at få nogle gode sove-og puttevaner, da vi tydeligt kan mærke om han har fået nok søvn.
Han er som udgangspunkt en rigtig glad dreng, der er meget nysgerrig og trives, men den meget varierende (til tider manglende søvn) gør at han er irritabel, humørsyg og meget pyldret.

Mikkel bliver puttet mellem kl.20/21 hvor han får en flaske af sin far.
Når han er blevet bøvset af, skal han ofte over til mig for at falde til ro. Jeg synger for ham og vugger ham lidt i søvn og kan derefter lægge ham ned i sin tremmeseng - dette tager mellem 10-30 minutter.
Så sover han ca. 3-4 timer og vågner op og ofte skal ammes. En gang i mellem kan han også "nøjes" med sutten, så jeg tror at det er trygheden som han søger nærmere end sulten der skal stilles. Omkring kl. 3-4 om natten er det så ofte hver anden time han vågner frem til kl. 6 hvor han står op.

Jeg er ofte nødt til at tage ham op af tremmesengen for, at få ham til at falde i søvn ...

Annonce

... igen. Bliver han liggende i sengen, falder han også lidt hen, men hans arme flagrer rundt om hans ansigt (og han slå sutten ud) og når han er ved at falde i søvn igen, giver han et sæt og vågner op igen. Dette bliver han ved med indtil jeg tilsidst er nødt til at tage ham op og vugge ham i søvn.

Det samme mønster gør sig gældende, når Mikkel skal sove middagssøvn, her vågner han som regel efter en halv time.

Jeg tænker, at det nok ikke er det sundeste søvnmønster som Mikkel har fået og det kan jeg/vi selvfølgelig også mærke, idet vi efterhånden er ved at være tappet på søvndepoterne.

For ca. en uges tid siden er vi startet med at give Mikkel grød. Han er en stor dreng og virkede klar til det. Han får ca. en deciliter tynd grød omkring kl.12/13 om dagen i håb om, at dette ville give ham en større mæthedsfornemmelse og dermed også være medvirkende til en bedre søvn, men indtil videre har vi desværre ikke oplevet en forskel.

Jeg håber, at du kan give os nogle værktøjer til, hvordan jeg/vi kan hjælpe Mikkel videre i hans søvnstadier, da vi rigtig gerne vil hjælpe vores søn til nogle gode sovevaner.

På forhånd tak for din hjælp.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder