Brev:
Putning og søvnrutiner
15. oktober 2017
Alder:
4 mdr.
Putning og søvnrutiner
Hej Helen,
jeg skriver til dig, da vi har lidt udfordringer med vores dejlige dreng på 4 måneder og hans søvnmønster - eller mangel på samme.
Mikkel har aldrig været den bedste til at sove, men vi vil rigtig gerne hjælpe ham til at få nogle gode sove-og puttevaner, da vi tydeligt kan mærke om han har fået nok søvn.
Han er som udgangspunkt en rigtig glad dreng, der er meget nysgerrig og trives, men den meget varierende (til tider manglende søvn) gør at han er irritabel, humørsyg og meget pyldret.
Mikkel bliver puttet mellem kl.20/21 hvor han får en flaske af sin far.
Når han er blevet bøvset af, skal han ofte over til mig for at falde til ro. Jeg synger for ham og vugger ham lidt i søvn og kan derefter lægge ham ned i sin tremmeseng - dette tager mellem 10-30 minutter.
Så sover han ca. 3-4 timer og vågner op og ofte skal ammes. En gang i mellem kan han også "nøjes" med sutten, så jeg tror at det er trygheden som han søger nærmere end sulten der skal stilles. Omkring kl. 3-4 om natten er det så ofte hver anden time han vågner frem til kl. 6 hvor han står op.
Jeg er ofte nødt til at tage ham op af tremmesengen for, at få ham til at falde i søvn igen. Bliver han liggende i sengen, falder han også lidt hen, men hans arme flagrer rundt om hans ansigt (og han slå sutten ud) og når han er ved at falde i søvn igen, giver han et sæt og vågner op igen. Dette bliver han ved med indtil jeg tilsidst er nødt til at tage ham op og vugge ham i søvn.
Det samme mønster gør sig gældende, når Mikkel skal sove middagssøvn, her vågner han som regel efter en halv time.
Jeg tænker, at det nok ikke er det sundeste søvnmønster som Mikkel har fået og det kan jeg/vi selvfølgelig også mærke, idet vi efterhånden er ved at være tappet på søvndepoterne.
For ca. en uges tid siden er vi startet med at give Mikkel grød. Han er en stor dreng og virkede klar til det. Han får ca. en deciliter tynd grød omkring kl.12/13 om dagen i håb om, at dette ville give ham en større mæthedsfornemmelse og dermed også være medvirkende til en bedre søvn, men indtil videre har vi desværre ikke oplevet en forskel.
Jeg håber, at du kan give os nogle værktøjer til, hvordan jeg/vi kan hjælpe Mikkel videre i hans søvnstadier, da vi rigtig gerne vil hjælpe vores søn til nogle gode sovevaner.
På forhånd tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Mette