Søvn, skrigeri og gråd

15. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn, skrigeri og gråd

Kære Helen

Tak for en rigtig god hjemmeside som mange gange har hjulpet os med svar på diverse spørgsmål :-)

Jeg skriver nu til dig ang. min datter som bliver 3 mdr i næste uge.
Det er vores første barn og vi har haft en lidt hård start med kolik og dermed voldsomme skrigture og ondt i maven hos den lille. Det har været hårdt, men det virker til at maven efterhånden er i bedring.

Hun har aldrig været god til at sove for sig selv. Tidligere (indtil for 2-3 uger siden), var hun glad for at sove i barnevognen når vi gik med den og jeg gik gerne 3 ture med hende dagligt. Men hun er pludselig ikke glad for vognen længere. Hun græder når jeg lægger hende i den og det udvikler sig hurtigt til et værre skrigeri. Selvom jeg prøver at tage hende op og trøste hende så starter det bare forfra når jeg lægger hende igen. Lykkes det at få hende til at falde i søvn, så begynder hun at græde så snart hun vågner.

Jeg er meget i tvivl om hvad dette kan skyldes og hvad vi kan gøre ved det? Hun er vel for lille til at kunne forstå eller lære det ved at lade hende ligge og græde mens jeg taler til hende? Vi bor i lejlighed, så der er ikke mulighed for at stille hende udenfor og sove i vognen. Det er således kun på gårture at hun sover der i, men jeg vil gerne kunne gå mindst en tur med hende dagligt og have mulighed for at tage lidt afsted med hende. Pt er jeg meget fastlåst i vores lejlighed med hende :-(

Når vi er hjemme sover hun i en gyngevugge (Sway), men kun så længe vi vipper med den. Stopper vi vågner hun inden for 5 min. Det er selvfølgelig meget frustrerende at skulle være bundet til at sidde og vippe hele tiden, men samtidig er det også bare vigtigt at hun får sin søvn, da hun ellers bliver helt umulig. Er det forkert af os at gøre sådan? Jeg er selvfølgelig bekymret for at hun vender sig til kun at kunne sove på denne måde, men ved ikke hvornår børn egentlig kan tillægge sig vaner?

Hun pyller generelt meget, men er også en glad pige ind i mellem. Dog svinger hendes humør meget og hun kan nemt gå fra at være glad og tilfreds til pludselig at skrige og græde voldsomt flere gange dagligt. Ofte ...

Annonce

... hvor det er svært at få hende trøstet igen. Prøver at tænke over, om det er fordi hun er træt (der går maks. 2 timer mellem hver lur, oftest 1-1,5) eller overstimuleret, men det kan ske 10 min efter lur. Om aftenerne er det helt slemt. Der er hun meget ked af det og skriger fortsat en del.

Vi har ikke indtryk af, at det er maven den er gal med længere, men mere at hun bare er ked af det og ikke kan finde ud af det hele. Aftenerne går derfor med skiftevise skrigture og powernapping på armen mens vi hopper på yogabold. Når vi kan fornemme at nu kan vi få hende til at spise og få hende lagt gør vi dette tidligst muligt (som regel ved 20-21 tiden) og går så i seng med hende. Det er meget hårdt at det skal være sådan hver aften og jeg ville ønske vi kunne gøre noget for at forebygge det.

Tror du det handler om overstimulation og træthed? Prøver virkelig at læse hende, men selvom vi skærmer og forsøger at hun får sin søvn, så ender det altid ens hver aften. Er det noget som vi kan forvente bliver bedre og har du nogle idéer til hvad vi kan gøre?

Jeg synes det er utrolig hårdt at have et barn som generelt græder meget og ikke virker så tilfreds. Ville gerne at vi kunne have hyggelige aftenerne sammen med hende, men det er endnu ikke lykkedes :-( har tænkt om vi putter hende for tidligt eller sent, men jeg kan ikke fornemme det.

Om natten har hun tidligere sovet godt (kunne tage op til 5-6 timer i streg), men pt vil hun spise hver 2. time (jeg ammer fuldt). Dette har stået på de sidste 2-3 uger. Som noget nyt vil hun heller ikke ligge i sin egen seng (som står ved siden af mig), men kun sove over i sengen hos os. Dette betyder selvfølgelig ikke særlig meget søvn til mig. Bør vi kæmpe for at få hende over i sin egen seng eller skal vi følge hende og hendes behov lige nu? Hun virker til at have behov for meget tryghed.

Om dagen kan jeg ikke lægge hende fra mig. Lægger jeg hende på sofaen (mens jeg sidder ved hende) eller på altivitetstæppet så begynder hun også at græde.

Det blev en lidt lang smøre, men håber du kan finde rede i mine tanker og spørgsmål.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Mh.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor