Skrig og skrål - mareridt?

10. oktober 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Skrig og skrål - mareridt?

Hej Helen.

Vi har en stor dreng på 15mdr. Vi har gennem hans liv haft mange sygdomsperioder. Astmatisk bronkitis, RS, lungebetændelser og væske på ørerne, dræn der faldt ud og nye dræn. Vi har haft vores andel! Vi har derfor heller ikke været meget bevendt hvad angår nattesøvn. Hverdagen er nu i gang, med vuggestue og arbejde og det går sådan nogenlunde, med kun 2-3 opvågninger om natten.

Nu er vi så den seneste uge stødt ind i noget nyt! Lillebror puttes som vanligt kl 19 og falder let i søvn, men ”vågner” mellem kl 20.30 og 21.30 med det helt store skrig og skrål. Han kaster sig rundt i sengen, virker vred og flår i sit nattøj, kaster sutten væk. Det hjælper ikke ...

Annonce

... at trøste, ae, synge, give sut, putte og slet ikke at tage ham op. Han er en rigtig kraftkarl og vrider sig så det er svært at holde ham, men så slår han da ikke hovedet ind i tremmesengen så længe. HVAD sker der????

Vi kan huske at storesøster da hun var yngre, men ældre end lillebror, af og til havde nætter hvor hun kunne have mareridt og sidde med åbne øje og bare skrige, men det varede højest 5-10 minutter. Med lillbror har det den sidste uge varet fra 30 min til 2 timer! Hvad sker der og hvad kan vi gøre. Jeg bliver meget påvirket af det selv kan jeg mærke. Jeg er nok egentlig lidt tyndslidt oven på et barselvliv med meget natteroderi.

Med venlig hilsen
Træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.