Brev:
Pludselig begyndt at vågne
10. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Pludselig begyndt at vågne
Kære Helen
Først og fremmest vil jeg gerne sige mange tak for en helt fantastisk god brevkasse. Jeg tror ikke, jeg overdriver, når jeg siger, at jeg hver eneste uge lander på din side og læser dine gode råd. Har også tidligere haft stor glæde af dine personlige svar til mig her i brevkassen, og selvom jeg tænker at du får rigtig mange henvendelser og nok ikke lige kan huske de enkelte situationer og spørgsmål, så gav dine svar mig virkelig en tryghed. Jeg var frustreret over, at min datter var vågen indtil sent om natten, men jeg klamrede mig jo til venlige ord om, at det nok skulle blive bedre, at det blot var en fase, og at vi nok skulle få voksentid igen om aftenen, når vores datter blev lidt ældre, end de 3 måneder, hun var på det tidspunkt. Og ganske rigtigt, så fik hun jo en tidligere sengetid efter få måneder, og nu om dage bliver hun puttet ca 18.30-19.
Min datter har fra hun var blot en måned gammel sovet i gennem hele natten uden at vågne. Ja, lige indtil for ganske nylig, hvilket leder mig til mit egentlige problem/spørgsmål.
Min datter er nu 11 en halv måned, og havde i sidste uge sin første sygdomsperiode med feber og snot. I den periode vågnede hun naturligt nok to-tre gange om natten, fordi hun havde det dårligt. Hun er helt frisk igen nu, men det er som om, at de der opvågninger har hængt ved. De sidste fire-fem dage er hun vågnet nærmest på slaget to timer efter putning. Altså ca ved 21-tiden. Hun græder og kalder på mig, og tit er jeg nødt til at lave en flaske for at få hende til at sove igen. Hun får stadig en flaske ved putning, skal det siges. Nogle gange vågner hun så også om natten, hvor hun nærmest lyder panisk, og skriger og ikke engang falder til ro ved at jeg tager hende op. Hun virker bange.
Kan hun have mareridt? Kan man være mørkeræd i den alder? Jeg er med på at der sker rigtig meget med hende motorisk og at det giver større uro, men jeg synes alligevel at det er mærkeligt, at de opvågninger bare er kommet efter hendes sygdom. Før det kunne jeg vitterligt tælle på én hånd, hvor tit hun har haft opvågninger efter putning.
Derfor er det også meget drænende, at jeg pludselig skal op, fordi jeg i stil nu har været priviligeret med et barn der sover i gennem. Det er nu jeg så håber at du vil sige, at det blot er en fase? Hvis det er, hvornår mon hun så begynder st sove uden opvågning igen? Er der noget jeg kan gøre for at få hende til at falde hurtigere til ro igen, når hun så vågner?
Håber at du kan give mig lidt gode råd med på vejen. Jeg synes det er lidt hårdt lige nu.
Med venlig hilsen
Stephanie