Brev:
Putning mm
5. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Putning mm
Hej Helen
Så skriver vi igen og har brug for lidt indput fra dig.
Vores dreng er lige blevet 10 mdr, er super med motorisk kravler og stiller sig op af alt og går langs alt han kan komme i nærheden af. Super nysgerrige, grinende, smilende og glad det meste af tiden. Han er dog en HELT DEL mor syg i øjeblikket og også seperationsagst til tider...
Han blev for 4 dage siden flyttet på eget værelse. Vi havde lidt på fornemmelsen, at vi vækkede hinanden om natten og derfor har vi som forældre i en periode været flytte ud af soveværelse og ligeledes indført at far gik ind til vores dreng hvis han vågnede. Indenfor kort tid gik han fra at vågne måske hver 1,5 time til at sove fra sidste amning omkring kl 23 til næste morgen ca kl 6/7 med ingen eller måske en opvågning.
Moderen begyndte at tage lidt over igen om natten og samtidig var vi i sommerhus hvor vi måtte sove sammen, og pludselig begyndte han igen i perioder at sove uroligt igen.
Han har fået lagt dræn, inden vi rykkede ud af soveværelse, næsten samtidig, og da ham pludselig begyndte at sove godt tænke vi der måske havde hjulpet - men nu er vi nærmest tilbage som før, hvis ikke værre.
Han er som sagt kommet på eget værelse nu, og ligeledes lige startet i vuggestue (3. Dag i dag), så der sker mange ting, men han har 4 dage ud af den sidste uge sovet utrolig dårligst, og de andre dage middel. Nogle dage med opvågninger hver time indtil amning et sted mellem 22-23 tiden og resten af natten måske hver 1,5 time. Dette også før vuggestueopstart.
Han kan også have perioder om aftenen og natten hvor han græder helt ulykkeligt, og han er svær at få helt til ro, eller han falder for det meste til ro med det same han komme op til os, men med det samme vi forsøger at lægge ham i sengen igen, så skriger han og karter rundt i senge. Ligemeget om vi har stået med ham i 5 min eller 1 time, OG han sover oppe ved os. Kan han have mareridt? Men hvorfor sover han ved os, men vågner med det samme han rammer madrassen
Derudover har vi problem ved at putte i egen seng.
Vi har MANGE måneder forsøgt at vænne ham til at falde i søvn NEDE i sengen og ikke i vores armen, at putte ham lige der hvor han er super træt, men stadig opdager han falder i søvn i sengen, som du altid siger man skal. Det svinger meget hvordan det går. P.t går det SLET ikke, kommer han ned i sengen inden han sover helt bliver han BUND ulykkelig.... og det er ligemeget hvor meget vi synger, nusser, aer, holder en hånd på ham osv osv - vi føler vi har forsøgt alt der står i din bog om søvn - vi har ikke flere ideer...
I en længere periode kunne vi lægge ham i senge liiiiige inden han faldt i søvn og lulle ham helt ind i søvnen med en tung hånd på hans skulder (han puttes på siden) og en sang og nunnen og han faldt stille i søvn i sengen. Men hvis vi nu forsøger dette (og det har stået på læng, over 1 mdr), så med det samme han rammer madrassen vender han sig om på ryggen, sparker febrilsk dynen af og græder ulykkeligt, det er på ingen måde muligt at trøste ham nede i senge. Med det samme han kommer op til os lodret lægger han hovedet ind til vores bryst og slapper for det meste af og sover kort tid efter (også er det så bare forskelligt hvor hurtigt vi kan lægge ham ned i sengen igen).
Det er det samme og har altid været, når han vågner om natten SKAL han op, det kan tælles på en hånd hvor mange gange vi om aftene og natten har kunne trøste ham nede i sengen.
Han bruger IKKE sut og tager IKKE flaske.
I nat faldt han til sidst til ro ved at komme med ind i vores seng og sove sammen med mor, men der skulle en del overtagelse til at skulle ligge ned og ikke være i favn.
Hjælp hvad gør vi? Vores rygge kan snart ikke holde til det mere? Og søvnmangel er ved at nå store højder. Er faktisk mere udkørt nu end da mor ammede flere gange om natten.
En lille plan over en CA dag (da han stadig var her hjemme, især amningen bliver jo taget væk en af de nærmeste dage når han er fuld tid i vuggestuen, indtil nu har han kun været der i maks 1,5 time)
Vågner ca kl. 6
Kl. 6.30/7.00 Tilbyde havregrød med frugmos. Spiser ikke meget, på en god dag måske 1/2 dl, tit kun få skefulde.
Kl. 7.30 tilbydes til frugtmos, banan, mm
Ca 8.00 puttes til formiddagslur (sover normalt 1-1.5 time, normalt 1,5)
Kl. Ca. 11.00 tilbydes middagsmad. Rugbrødhapser, grønsagsmos mm. Spiser ca 1/4-1/3 rugbrød plus mos.
Kl ca 12.00 amning
Puttes ca 12.00/12.30 (sover mellem 1-1,5 time, normalt kun ca 1 time).
Kl. 14.00/15.00 tilbydes f.eks. Lidt brød, frugt, grød mm. (Meget forskelligt hvor meget han spiser, nogle gange voldsomt meget, andre gange ikke ret meget)
Kl. Ca 15/15.30 hentes storebror
Kl. 16.00 tilbydes nogle gange lidt mere mad, især hvis han ikke har spist så meget kl 14/15
Kl. 16.00/17.00 puttes til powernap. Sover omkring 30-45 min. Meget svingende hvor let det går at få ham til at sove.
Kl. 17.30/18.00 aftensmad, får så vidt mulig noget af vores mad og fyldes efter med mos eller grød. Her plejer han at spise godt. Tit en masse fingermad og måske 1-2 dl mos.
Kl. (Alt efter hvornår han er stået op fra powernap) 18.30/19.00 amning i stuen - ammes gerne fra begge bryster med pause i mellem.
Kl. Ca 19.30/20.00 putning i soveværelse: en sang gående rundt med ham i armene, en sang hvor vi sidder og vugger ham, også op i seng, også op ned op ned, og til sidst ender det tit med han falder i søvn ved os, eller vi er i tvivl om om han opdager han er kommet i seng.
Resten aftene kan forløbe meget forskelligt, nogle gange vågner han slet ikke før amningen sen aften eller også kan han vågne hver 45 min, hver time eller hver 1,5 time 😳
Kl. Ca 22-24 amning.
Natten kan forløbe meget forskellig lige fra han sover hele natten indtil næste morgen og til han vågner ca hver 1,5 time hele natten igennem.
HJÆLP - hvad gør vi lige nu???
Hvordan skal vi gøre i forhold til Putning?????
Hvordan i alverden får vi lært vores skønne dreng at falde i søvn i sengen selv, når han bliver ulykkelig når ham kommer der ned 9 ud af 10 gange når han er vågen? Vi kan ikke holde ud bare at lade han ligge når han græder og karter rundt.
Vi lukker døren meget til, så der er meget mørkt i rummet, er det godt eller skidt?
Hjælp......
Vi kan slet ikke se nu hvordan vi nogen siden kommer dertil at vi kan putte og gå ud? Lige nu ville vi bare gerne kunne ligge ham i sengen og hjælpe ham til at sove der - hvad skal vi gøre?
Opvågninger om natten - hvad gør vi?
Skal vi bare fortsætte med at tage op hver gang? Eller dårlig vane? Vi tænker ikke at tage ham ind i soveværelse igen vil være en løsning, nu vi nok vækker hinanden, nogle råd til hvad vi gør nu?
Vi har også overvejet om vi skal fjerne amningen sen aften - så der kun er amning ved putning og ellers slut, så det ikke er det han vågner for at efterspørge?
Får han nok mad? Vi forsøger virkelig at tilbyde ham meget og tit mad og ligeledes vand - men vi synes han er småtspisende og hurtig virker afvisende overfor begge dele. Og vi har også svært ved at komme på ideer til hvad vi kan tilbyde ham. Han er stadig ikke særlig glad for rugbrød eller boller, men spiser stadig meget mos og frugtmos og ikke ret meget af vores mad og mad med meget struktur. Vi har også din bog om mad, men synes det er svært når han virker så afvisende og småtspisende. Vi skal selv have mad med i vuggestuen - det gør det bestemt ikke nemmere at skulle lave tre madpakker til en i den størrelse 😔
Han døjer med lidt hård mave lige meget hvor meget sveskemos og væske vi kører i ham.
Han kan ikke selv falde i søvn i barnevognen uden at blive trillet i søvn, og helt på ujævn underlagt. Vi er nu kommet så langt at gerne 1, nogle gange 2 lurer om dagen er mere end 45 min-1 time, hvor tidligere vågnede han ALTID efter 40-45 min og hvis vi var heldig kunne vi trille ham i videre i søvn, hvis vi var hurtige. Kan dette spille ind til aften og natten?
Hjælpe....
Vi har som sagt både din bog om søvn og mad - men håber du kan komme med lidt nye indspark.
Med venlig hilsen
de trætte forældre
PS: Blot lidt tillæg til sidste brev,
Vi har forsøgt med aftengrød - men tit er han alt for træt eller også er der alt for kort mellem aftensmad og natgrød og amning.
Vi har også forsøgt med bad - men ligesom ovenfor / tiden er tir meget meget presset om aftenen mellem aftensmaden og aftenamningen og putningen - også når man også har en storebror der er klar til putning 18.30/19.00.
Vi er virkelig ved at være frustreret...
Vi fatter virkelig ikke hvordan vi skal komme væk herfra....
Putningen går af H..... til - og vi kan bare slet ikke klare han bliver SÅ ked af det når han kommer ned i sengen. Og bliver han kkke ked af der ligger han bare of karter rundtenom lægger sig IKKE til at sove - men det mest normale er at han bliver så ked af det ligemeget hvor træt of dødis han er i vores arme...
Derudover kan vi når han så vågner IKKE trøste neden i sengen - han ligger nærmest med armene oppe mod os med det sammen og tager vi ham ikke op med det samme - er han bund ulykkelig... og for det meste - med det samme han kommer op til os ligger han sig med det samme til at sove....
Vi aner VIRKELG ikke hvordan vi skal komme væk herfra - vi har det fint med at skulle sidde inde hos ham når han skal sove - men hvordan i alverden får vi ham ned i sengen - så han oplever selv at falde i søvn der nede stille og roligt og ikke falder i søvn i vores armen eller i søvnen men grædende eller helt udkørt...
Her til aften gik det helt galt og det endt med at den eneste måde
Han få ham til ro på var at amme ham i søvn -
Det DUR JO IKKE I LÆNGDEN!!!
Hjælp - hvad i alverden gør vi - vi vil bare SÅ genre have en dreng der godt kan lidt at sove og i det mindste er tryg ved at sove - men lige nu virker han næsten som om han er utryg og det nager os...
Og igen - vi ANER ikke hvad vi skal gør nu - vi føler virkelig vi løber panden mod en mur of aner ikke hvad vi skal gøre for at komme videre...
Med venlig hilsen
de trætte og meget frustrede forældre til den skønneste lille dreng