Brev:
Reducering af amning knap 18 måneder
5. oktober 2017
Alder:
17 mdr.
Reducering af amning knap 18 måneder
Hej Helen
Min søn bliver 18 mdr d. 18.10.
Jeg skriver fordi vi for en måned siden begyndte at reducere amningen.
Vi har det sidste halve år ikke ammet om dagen, men gjort det om aftenen ift putning og om natten.
Vi startede så for en måned siden med kun at fjerne amningen ift aften putningen, og stadig fortsætte natteamningen. Det var en rejse for os alle, og idag putter vi uden amning og det er rigtig hyggeligt stadig.
Jeg vil stadig gerne amme, bare kun en gang om dagen og ikke i forbindelse med søvn.
Vi har derfor for 3 dage siden gået igang med at fjerne natamningen, og det er stenhårdt. Vores dreng sover i hans seng inde i vores soveværelse, og det har somregel været sådan at når han vågnede ved en 22-23 tiden kom han over i vores seng.
Vi har fastholdt samme aftenritual og som nævnt går det godt. Herefter når han vågner putter vi ham med trøstende ord, nussen, vand ( han drikker ca 1 stort glas om natten efter vi har stoppet amingen). Det går ok når han vågner første gang, men de efterfølgende gange ( han vågner ca 3-4 gange) går han fuldstændig amok, græder, skriger, sparker og efter vi har trøstet i 10-30 min kravler han helt ind til os og så sover han. Og sådan fortsætter det.
Jeg har derfor mine spørgsmål:
1. Gør vi det rigtigt? Jeg ved det er en omvæltning for ham, og jeg vil gerne gøre dette så blidt for ham som muligt.
2. Jeg vil som sagt gerne fastholde en amning, og i denne proces vi er nu, gør jeg det om morgenen inden vi vågner. Forvirrer det ham mere end gavner, at jeg ligger det på dette tidspunkt?
Håber du kan hjælpe!