Vanskelig putning og opvågninger

30. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vanskelig putning og opvågninger

Kære Helen.

Jeg skriver til dig angående min snart 6 mdr gamle søn. Hverdagen er gået lidt i hårdknude hjemme hos os pga. vanskelig putning og mange opvågninger.

Han er enormt svær at putte (og har altid været) både dag og nat og græder som pisket, hvis ikke vi tager ham op. Hverken vuggen, sshh, ae eller sang hjælper. Han har aldrig brugt sut, selvom vi efterhånden har prøvet de fleste modeller. Vi har ellers prøvet at indføre putteritual, hvor han bliver ammet, sunget for og puttet med hans sutteklud, men herefter står den på skrig og skrål indtil han er helt hæs og rød i hovedet. Han stopper med at græde når man tager ham op, men græder endnu mere når man så lægger ham igen. Efter mange putteforsøg ender vi tit med at pakke ham i dynen og enten amme ham i søvn eller sidde med ham på en fitnessbold og hoppe indtil han sover. Barnevogn virker heller ikke og han vil helst bare sidde i bæresele. Vi har også prøvet at putte ham før eller senere end han viser træthedstegn (gnider i øjne og pylrer) men det er med ...

Annonce

... samme resultat.

Hvordan får vi puttet vores lille søn uden gråd ? Det er SÅ hårdt at han bliver så ked af det!

Næste problem er så, at han vågner efter 45 min om dagen og ca. hver 2. time hele natten. Nogle gange kan man få ham videre i søvnen ved at gøre det samme som han faldt i søvn ved (fitnessbold eller amning) og andre gange må man tage ham op, selvom han tydeligt er mere træt. Han sover ca. 2 timer formiddag, 1 time til middag og 1/2 time om eftermiddagen og sover afbrudt fra 19-07 om natten. Løser dette opvågningsproblem sig, når han lærer at falde i søvn selv?

Han er ellers en glad og meget nysgerrig dreng. Han får skemad morgen og aften hvor han spiser ca. 1,5 dl + vand af kop og ammes derudover. Han vejer 10 kg og er 75 cm lang.

Det skal lige siges at han har væske i det ene mellemøre som vi går til kontrol med. Han sover med hævet hoved, men det har ikke hjulpet på søvnen.

Håber virkelig at du kan hjælpe, for vi er alle 3 trætte og frustreret over situationen.

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!