Brev:
Den svære svære søvn
25. september 2017
Alder:
6 mdr.
Den svære svære søvn
Kære Helen
Tak for dit svar på mit spørgsmål om at springe tilbage til gammelt søvnmønster. Det giver god mening, men jeg har svært ved at efterleve det i praksis.
Når jeg lader min søn ligge i sin seng eller barnevogn, holder min hånd på ham, nusser ham på maven og synger for ham, så falder han ikke til ro, men virker som om, han kæmper imod med alt, hvad han har. Sparker med benene, tager fast i sine fødder, vender rundt i sengen, drejer hovedet fra side til side, tygger manisk i sin nusseklud - og efter lidt tid ender det med frustration og gråd. Og når han kommer dertil virker det ikke at gå rundt med ham - han falder aldrig i søvn i mine arme. Det eneste der virker er at lægge ham i slyngevuggen og gynge ham voldsomt. Så er det som om, han ryger ud af den frustration længe nok til, at han kan falde i søvn. Han er oftest helt udmattet. Få gange er det lykkes os at få ham til at sove i sengen, hvis vi har fanget ham på på det rette tidspunkt og han er faldet i søvn efter at have fået flaske i sengen. Men det er mere held end forstand. Ofte er det en kamp at få ham til at spise nok om aftenen, fordi han bliver frustreret og ikke gider spise.
Lige nu er hver lur en kamp, hvor han ofte skal svinges i søvn under højlydt frustration, og han vrider sig, forsøger at vende sig (hvilket han jo ikke han i slyngevuggen). Men forsøger jeg at lægge ham i sengen bliver det meget værre og han falder ikke til ro. Nogle gange tager det 1 time at få ham til at falde til ro, fordi jeg prøver forskellige muligheder (barnevogn eller seng) Det eneste, der altid virker i sidste ende er slyngevuggen. Som jeg skrev i sidste brev, har barnevognen virket så fint den sidste måned. Men pludselig går den ikke længere.
Men det virker forkert for mig at skulle blive ved med at prøve at få ham til at sove andre steder, når det er så svært for ham. Det er voldsomt opslidende på ham, at han bliver så udmattet.
Hvad skal jeg gøre, når det ikke virker beroligende på ham at jeg holder min hånd på ham eller synger? Og ville det være bedre at vente til han måske er et roligere sted i sin udvikling? Hvordan skal jeg få ham til at falde til ro, når hans seng tydeligvis ikke er et sted, han kan lide at være? Hvad gør jeg når han græder i sengen selvom jeg ligger ved siden af med hånden på hans mave - jeg kan ikke holde ud at lade ham ligge.
Mange frustrerede hilsner
Sofie