Brev:
Sover for lidt i vuggestue
18. september 2017
Alder:
13 mdr.
Sover for lidt i vuggestue
Kære Helen
Jeg har før skrevet til dig vedr. min datters søvn. Og her har jeg nævnt at der har været udfordringer hele hendes lille et-årige liv. Sidste uge, gik der helt ged i det og hun præsterede at sove 10 timer på et helt døgn. Typisk ligger hun omkring 11,5-12,5. Dette er dog også for lidt for hende.
Efter en hård uge har weekenden været super god med lange lure og gode nætter. Således har hun fået 13,5 timers søvn i 3 dage i træk.
Det lykkedes mig at få vuggestuen til at forstå vigtigheden i, at hun bliver lagt på samme tidspunkter hver dag og det startede de på i onsdag. I dag har hun så været i vuggestue igen. De lægger hende mellem 9.30-10 og igen mellem 13.30-14. Det samme gjorde jeg i weekenden.
Men det er et kæmpe problem at hun kun vil sove 40 min ad gangen i vuggeren. Hun har gået der i 3 mdr nu, afbrudt af sommerferie på 3 uger. Hun er pylret fra kl.16-19, hvor hun bliver lagt og kan være svær at lægge - det var hun ikke i weekenden, hvor hun sov så godt.
I weekenden oplevede jeg ligeledes at hun ikke kunne sove sin lur nr. 2 (vi var ude og der var mange lyde) og hun var vildt træt, men på den gode måde! Hun blev bare lidt sur efter kl.18 og var let at lægge kl.19. Formentlig fordi hendes første lur havde varet over 2 timer (sker sjældent) og fordi hendes nætter har været så gode. Der er altså tydelig forskel på hendes træthed og de der 40 min er bare ikke nok.
I vuggeren fortæller de, at hun vågner uanset om der er ro og de kan sjældent få hende til at sove igen.
Er der noget at gøre eller må jeg bare acceptere at hverdagene er lidt trælse. Det er synd for hende og jeg når ikke det jeg skal.
Hun udvikler sig fint om end jeg synes det pludselig går meget langsommer og hun bliver overhalet indenom af børn omkring hende. Hun har væske på ørene og der er snak om dræn. Det kan naturligvis også være årsagen til at hun ikke rigtig vil gå (selvom hun rejste sig for længe siden) og hun siger slet ingen ord. Hun virker ikke interesseret i at efterligne lyde.
Om ørene driller søvnen, ved jeg ikke. Hun beviste jo i weekenden (og da vi holdt sommerferie), at hun godt kan sove...
Jeg ved mit brev er langt, men lige et spørgsmål til. Jeg ammer hendes stadig til natten. Hun tager ved mig, men bruger lige så meget brystet til at nulre, mens hun falder i søvn med sin sut i munden. Mine forældre passer hende hver torsdag og har såååå svært ved at få hende til at sove til natten. Det tager halvanden time og hun giver ikke om før kl.21. Det skyldes muligvis brystet, men mit spørgsmål går på om de skal forsøge at efterligne hendes putterituale hjemme eller om de bare skal finde deres eget?
Hos mine forældre sover hun heller ikke lange lure, men finder oftere på at tage halvanden time her i forhold til i vuggeren.
Hun sover i Trillepose herhjemme, kunne det være en fordel at have med i vuggeren?
Tak for din tålmodighed med det lange brev.
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Moar