Sover for lidt i vuggestue

18. september 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Sover for lidt i vuggestue

Kære Helen

Jeg har før skrevet til dig vedr. min datters søvn. Og her har jeg nævnt at der har været udfordringer hele hendes lille et-årige liv. Sidste uge, gik der helt ged i det og hun præsterede at sove 10 timer på et helt døgn. Typisk ligger hun omkring 11,5-12,5. Dette er dog også for lidt for hende.

Efter en hård uge har weekenden været super god med lange lure og gode nætter. Således har hun fået 13,5 timers søvn i 3 dage i træk.

Det lykkedes mig at få vuggestuen til at forstå vigtigheden i, at hun bliver lagt på samme tidspunkter hver dag og det startede de på i onsdag. I dag har hun så været i vuggestue igen. De lægger hende mellem 9.30-10 og igen mellem 13.30-14. Det samme gjorde jeg i weekenden.

Men det er et kæmpe problem at hun kun vil sove 40 min ad gangen i vuggeren. Hun har gået der i 3 mdr nu, afbrudt af sommerferie på 3 uger. Hun er pylret fra kl.16-19, hvor hun bliver lagt og kan være svær at lægge - det var hun ikke i weekenden, hvor hun sov så godt.

I weekenden oplevede jeg ligeledes at hun ikke kunne sove sin lur nr. 2 (vi var ude og der var mange lyde) og hun var vildt træt, men på den gode måde! Hun blev bare lidt sur efter kl.18 og var let at lægge kl.19. Formentlig fordi hendes første lur havde varet over 2 timer (sker sjældent) og fordi hendes nætter har været så gode. Der er altså tydelig forskel på hendes træthed og de der 40 min er bare ikke nok.

I vuggeren fortæller de, at hun vågner uanset om der er ro og de kan ...

Annonce

... sjældent få hende til at sove igen.

Er der noget at gøre eller må jeg bare acceptere at hverdagene er lidt trælse. Det er synd for hende og jeg når ikke det jeg skal.

Hun udvikler sig fint om end jeg synes det pludselig går meget langsommer og hun bliver overhalet indenom af børn omkring hende. Hun har væske på ørene og der er snak om dræn. Det kan naturligvis også være årsagen til at hun ikke rigtig vil gå (selvom hun rejste sig for længe siden) og hun siger slet ingen ord. Hun virker ikke interesseret i at efterligne lyde.

Om ørene driller søvnen, ved jeg ikke. Hun beviste jo i weekenden (og da vi holdt sommerferie), at hun godt kan sove...

Jeg ved mit brev er langt, men lige et spørgsmål til. Jeg ammer hendes stadig til natten. Hun tager ved mig, men bruger lige så meget brystet til at nulre, mens hun falder i søvn med sin sut i munden. Mine forældre passer hende hver torsdag og har såååå svært ved at få hende til at sove til natten. Det tager halvanden time og hun giver ikke om før kl.21. Det skyldes muligvis brystet, men mit spørgsmål går på om de skal forsøge at efterligne hendes putterituale hjemme eller om de bare skal finde deres eget?

Hos mine forældre sover hun heller ikke lange lure, men finder oftere på at tage halvanden time her i forhold til i vuggeren.

Hun sover i Trillepose herhjemme, kunne det være en fordel at have med i vuggeren?

Tak for din tålmodighed med det lange brev.

Glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Moar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet