Brev:
Hjælp - søvnproblemer II
18. september 2017
Alder:
6 mdr.
Hjælp - søvnproblemer II
Hej Helen.
I forbindelse med et tidligere spørgsmål jeg sendte til dig, vil jeg lige høre om du kan hjælpe med dette også.
Vores søn er ammebarn og kan ikke selv finde ro til at sove uden jeg hjælper ham med brystet. Vi er oppe hver time om natten for at give ham bryst så han kan sove videre. Vi samsover (han ligger i tremmeseng helt op ad min side). Jeg putter ham gerne ca 19:30 - så sover han ca 30 min - vågner og får bryst, sover ca 45-60 min, får bryst og sådan fortsætter vi.
Jeg går selv i seng samtidig (jeg har forsøgt at putte ham hvor han får bryst, sover og jeg så går, men enten vågner han helt op 30 min efter, og ellers når jeg ind til ham inden han vågner - ca når han har sovet 25 min - men så føler jeg nærmest jeg vækker ham - da jeg så render ind til ham hver time eller oftere). Har du nogle gode råd til ovenstående? Hvordan jeg får ham til at sove længere end max 1 time om natten. Brystet er det eneste der virker.
Derudover kan han ikke finde ro når vi er ude. Han vil se og opleve alt. Når han så bliver rigtig træt kan vi ikke bare putte ham - da han kun kan falde i søvn i et mørkt rum i en seng med brystet i munden. Han kan heller ikke finde ro ved f.eks amning. Det resultere i en overtræt baby der ikke får sine lure - derfor er vi ikke særlig ofte afsted. Bæreselen er det eneste der pt virker når vi er ude.
Hvordan løser vi denne situation? Er det bedst bare at tage hjem eller kommer det med tiden at det bliver bedre? Vi ville ønske vi kunne putte ham i barnevognen når vi er ude, men han hader simpelthen den vogn.
Vi har også lidt svært ved hvordan vi skal gribe hans lure om dagen an. Han sover ca 30-40 min og er derfor oppe - vi ville ønske vi kunne få ham til at sove 2 gode lure frem for 4-5 lure hvor han powernapper. Det skal siges at vi vurdere ikke han er frisk nok efter disse små lure, da han godt stadig kan være lidt pylret når han vågner. I bæreselen forsøger vi at vugge ham videre i søvn (virker 2 ud af 10 gange hvor han så i alt sover 1 time og 10 min ca) og i hans seng får han brystet - og bliver så liggende med brystet i munden den næste halve time mv. Hvis jeg lirker ham af vågner han og falder ikke til ro før han får brystet igen.
Meget af tiden går derfor med st ligge i sengen med ham (hvilket også er hyggeligt) men ville sådan ønske vi kunne gøre så han selv sov og kunne få en ordentlig god lur.
Hans søvn om dagen og natten er derfor kortvarige ds han hurtigt vågner. Har du nogle fif? 🙂
Hilsen Amalie.