Hjælp - søvnproblemer II

18. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp - søvnproblemer II

Hej Helen.

I forbindelse med et tidligere spørgsmål jeg sendte til dig, vil jeg lige høre om du kan hjælpe med dette også.

Vores søn er ammebarn og kan ikke selv finde ro til at sove uden jeg hjælper ham med brystet. Vi er oppe hver time om natten for at give ham bryst så han kan sove videre. Vi samsover (han ligger i tremmeseng helt op ad min side). Jeg putter ham gerne ca 19:30 - så sover han ca 30 min - vågner og får bryst, sover ca 45-60 min, får bryst og sådan fortsætter vi.

Jeg går selv i seng samtidig (jeg har forsøgt at putte ham hvor han får bryst, sover og jeg så går, men enten vågner han helt op 30 min efter, og ellers når jeg ind til ham inden han vågner - ca når han har sovet 25 min - men så føler jeg nærmest jeg vækker ham - da jeg så render ind til ham hver time eller oftere). Har du nogle gode råd til ovenstående? Hvordan jeg får ham til at sove længere end max 1 time om natten. Brystet er det eneste der virker.

Derudover kan han ikke finde ro når vi er ude. Han vil se og opleve alt. Når han så bliver rigtig træt kan vi ikke bare putte ham - da han kun kan falde i søvn i et mørkt rum i en seng med brystet i munden. Han kan heller ikke finde ro ved f.eks amning. Det resultere i en overtræt baby der ikke får ...

Annonce

... sine lure - derfor er vi ikke særlig ofte afsted. Bæreselen er det eneste der pt virker når vi er ude.

Hvordan løser vi denne situation? Er det bedst bare at tage hjem eller kommer det med tiden at det bliver bedre? Vi ville ønske vi kunne putte ham i barnevognen når vi er ude, men han hader simpelthen den vogn.

Vi har også lidt svært ved hvordan vi skal gribe hans lure om dagen an. Han sover ca 30-40 min og er derfor oppe - vi ville ønske vi kunne få ham til at sove 2 gode lure frem for 4-5 lure hvor han powernapper. Det skal siges at vi vurdere ikke han er frisk nok efter disse små lure, da han godt stadig kan være lidt pylret når han vågner. I bæreselen forsøger vi at vugge ham videre i søvn (virker 2 ud af 10 gange hvor han så i alt sover 1 time og 10 min ca) og i hans seng får han brystet - og bliver så liggende med brystet i munden den næste halve time mv. Hvis jeg lirker ham af vågner han og falder ikke til ro før han får brystet igen.

Meget af tiden går derfor med st ligge i sengen med ham (hvilket også er hyggeligt) men ville sådan ønske vi kunne gøre så han selv sov og kunne få en ordentlig god lur.

Hans søvn om dagen og natten er derfor kortvarige ds han hurtigt vågner. Har du nogle fif? 🙂

Hilsen Amalie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to