Brev:
Hjælp - søvnproblemer
15. september 2017
Alder:
6 mdr.
Hjælp - søvnproblemer
Hej Helen.
Jeg skriver i håb om at du kan hjælpe/komme med nogle fif til hvordan vi skal håndtere vores søns sovevaner. Han er 6 måneder. Jeg har lånt og læst din bog "børn og søvn" men har behov for at få hjælp i disse situationer.
Sagen er den at han er et ammebarn og ufattelig glad for at amme - han finder tryghed i det. Siden han var et par uger gammel har han vågnet hver time om natten for at søge brystet for derefter at sove videre. Jeg har haft det ok med det, men nu er jeg efterhånden ved at være brugt - nogle nætter er det flere gange i timen. Om dagen powernapper han ca 30 min ad gangen (vi kan indimellem få ham op på 1 time hvis vi er heldige). Han skal altid have brystet for at sove videre (den eneste måde far kan putte på er i bæresele, men dette vil vi også gerne væk fra og f.eks lære ham at tage gode lure i barnevognen).
Vi begynder efterhånden mere og mere på fast føde nu her hvor han bliver 6 mdr (20 sep), men ind til videre er rytmen således;
Op kl 8 - morgenmad (havregrød)
Børste tænder, leg, tøj på
Kl 9-9:15 sove (han er ofte træt selvom han sover 10-12 timer i løbet af natten - nok pga opvågninger hver time).
9:45-10:00 står han ca op (vi forsøger altid at få ham til at sove længere). Ammes.
10:00 ren ble, leg imens jeg påbegynder grøntsagsmos. Får lidt grøntsagsmos og vand på kop og ellers ammes han for resten.
Sover ca 11:30-12.
Står op ca 12-30-13. Ammes
Kl 14-14:30 sove - ammes inden sengetid og får tilbudt lidt frisk frugt.
Kl 15-15:30 Ammes når han står op. Leg ren ble osv.
Kl 16-16:30 sove.
Kl 17-17:30 Ammes (her begynder vi så småt at putte et aftensmåltid ind).
Han kommer i seng 19-19:30. Først bad, d-dråber, ren ble, nattøj, børste tænder, bliver sunget for. Han er ofte længe om at falde i søvn (forskelligt - nogle dage tager det 10 min og andre dage ca 1 time). Derefter vågner han 30 min efter - ammes videre i søvn - og resten af natten vågner han hver time.
Før vi begyndte på denne rytme gik jeg med ham i seng - kl 21 - og det var samme resultat. Føler nogle gange jeg "vækker ham" hvis jeg går ind til ham før han vågner for at fange ham. Og så render jeg hele aftenen.
Hvordan kommer vi bedst væk fra denne dårlige vane med at blive ammet i søvn? Hvis far forsøger græder han non stop til han får bryst.
Det er besværligt når vi er ude da han hurtigt bliver træt (bl.a. til mødregruppe) og ville her ønske jeg kunne putte ham i barnevognen. Han er barnevognsnægter så det basker så snart han bliver træt. Kan fint ligge i den med legetøj (indtil han er træt - så skriger han). Hvordan gør vi dette bedst?. Vi er nået til det punkt at hvis vi er ude er det enten bæresele eller også kører vi meget hurtigt hjem så han kan blive ammet i søvn.
Et tillægsspørgsmål er at vores søn sover i egen tremmeseng helt op ad min side nu hvor jeg ammer SÅ ofte. Jeg ville rigtig gerne lære ham på et tidspunkt at sove på eget værelse, da han ofte vågner ved at jeg tager dyne på osv.
Har du nogle gode råd til ovenstående? Hvordan vi starter bedst ud? Hvordan vi lære ham at sove selv uden amning- hvordan starter vi når han kun finder ro ved brystet?.
Ørerne er tjekket og vi har gået til kiropraktor med ham - her var intet. Han har altid samme nusseklud med når han sover (bruger den bare ikke - men mig).
Hilsen Amalie