Hjælp - søvnproblemer

15. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp - søvnproblemer

Hej Helen.

Jeg skriver i håb om at du kan hjælpe/komme med nogle fif til hvordan vi skal håndtere vores søns sovevaner. Han er 6 måneder. Jeg har lånt og læst din bog "børn og søvn" men har behov for at få hjælp i disse situationer.

Sagen er den at han er et ammebarn og ufattelig glad for at amme - han finder tryghed i det. Siden han var et par uger gammel har han vågnet hver time om natten for at søge brystet for derefter at sove videre. Jeg har haft det ok med det, men nu er jeg efterhånden ved at være brugt - nogle nætter er det flere gange i timen. Om dagen powernapper han ca 30 min ad gangen (vi kan indimellem få ham op på 1 time hvis vi er heldige). Han skal altid have brystet for at sove videre (den eneste måde far kan putte på er i bæresele, men dette vil vi også gerne væk fra og f.eks lære ham at tage gode lure i barnevognen).

Vi begynder efterhånden mere og mere på fast føde nu her hvor han bliver 6 mdr (20 sep), men ind til videre er rytmen således;

Op kl 8 - morgenmad (havregrød)
Børste tænder, leg, tøj på
Kl 9-9:15 sove (han er ofte træt selvom han sover 10-12 timer i løbet af natten - nok pga opvågninger hver time).
9:45-10:00 står han ca op (vi forsøger altid at få ham til at sove længere). Ammes.
10:00 ren ble, leg imens jeg påbegynder grøntsagsmos. Får lidt grøntsagsmos og vand på kop og ellers ammes han for resten.
Sover ca 11:30-12.
Står op ca 12-30-13. Ammes
Kl 14-14:30 sove - ammes inden sengetid og får tilbudt lidt frisk frugt.
Kl 15-15:30 Ammes når han står op. Leg ren ble osv.
Kl 16-16:30 sove.
Kl 17-17:30 Ammes (her begynder vi så småt at putte et aftensmåltid ind).
Han kommer i seng ...

Annonce

... 19-19:30. Først bad, d-dråber, ren ble, nattøj, børste tænder, bliver sunget for. Han er ofte længe om at falde i søvn (forskelligt - nogle dage tager det 10 min og andre dage ca 1 time). Derefter vågner han 30 min efter - ammes videre i søvn - og resten af natten vågner han hver time.

Før vi begyndte på denne rytme gik jeg med ham i seng - kl 21 - og det var samme resultat. Føler nogle gange jeg "vækker ham" hvis jeg går ind til ham før han vågner for at fange ham. Og så render jeg hele aftenen.

Hvordan kommer vi bedst væk fra denne dårlige vane med at blive ammet i søvn? Hvis far forsøger græder han non stop til han får bryst.

Det er besværligt når vi er ude da han hurtigt bliver træt (bl.a. til mødregruppe) og ville her ønske jeg kunne putte ham i barnevognen. Han er barnevognsnægter så det basker så snart han bliver træt. Kan fint ligge i den med legetøj (indtil han er træt - så skriger han). Hvordan gør vi dette bedst?. Vi er nået til det punkt at hvis vi er ude er det enten bæresele eller også kører vi meget hurtigt hjem så han kan blive ammet i søvn.

Et tillægsspørgsmål er at vores søn sover i egen tremmeseng helt op ad min side nu hvor jeg ammer SÅ ofte. Jeg ville rigtig gerne lære ham på et tidspunkt at sove på eget værelse, da han ofte vågner ved at jeg tager dyne på osv.
Har du nogle gode råd til ovenstående? Hvordan vi starter bedst ud? Hvordan vi lære ham at sove selv uden amning- hvordan starter vi når han kun finder ro ved brystet?.

Ørerne er tjekket og vi har gået til kiropraktor med ham - her var intet. Han har altid samme nusseklud med når han sover (bruger den bare ikke - men mig).

Hilsen Amalie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige