Brev:
Vil ikke sove i barnevogn - hvad gør jeg?
15. september 2017
Alder:
13 mdr.
Vil ikke sove i barnevogn - hvad gør jeg?
Hej Helen,
Tak for din store hjælp med vejledning til, hvordan man ændrer sovevaner hos en et-årig. Vi har fået så stor succes med nætterne nu. Desværre går det helt galt om dagen, når hun skal puttes i barnevognen.
Som du skrev i dit tidligere brev, så er Ella helt sikkert i en seperations-fase, hvor hun meget gerne vil udforske meget af verden, men helst i tryghed på sin mors hofte ;) Hun er lige for tiden meget klyngende - stadig mest i forhold til mig.
Min kæreste er tilbage på studiet og jeg er derfor alene med Ella 8 timer hver dag. Mit store problem er, at det fejler hver gang jeg putter Ella til lur i barnevognen. Jeg har kunnet det før uden problemer efter vi havde brugt en måned på at øve det intensivt. Jeg gør præcis det samme som før og det starter som regel fint med at hun gerne vil i vognen med sin bolle. Men når hun så opdager, at hun er træt og gerne vil sove, så hiver hun i selen og peger på mig (helt tilbage til ligesom det var i starten med hende og mig for ca. to måneder siden). Indtil videre har jeg forsøgt med vognen, når hun nåede toppen af sin gråd stoppede jeg, tog hende op, gik hjem og ammede hende i stuen og lod hende sove i favn.
Det føles bestemt som et stort skridt tilbage, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at hun får den søvn hun virkelig har meget brug for. Hun sover i forvejen altid kortere lure end hun har brug for i og med hun oftest vågner inden hun er frisk og udhvilet. Det lykkes nogen gange min kæreste at gå hende videre i søvnen - også hvis hun har stået stille. Så går han lidt med hende til hun sover og stiller hende så igen. Men nu er han her jo ikke og jeg er simpelthen så ked af, at jeg ikke kan give hende det mest basale, nemlig søvn. Én ting er, at hun er mega træt og har brug for søvnen, en anden er, at jeg slet ikke kan planlægge min dag ude af huset, fordi jeg skal kunne sidde i min stue og amme hende og lade hende sove hos mig. Også tidspunkter for leg, frokost osv. bliver skubbet fordi hun ikke sover som normalt og fordi hun ikke må være helt mæt, når jeg skal amme hende i søvn. Så er ved at få "ø-kuller" og det er ærgerligt ikke at kunne tage en halv time væk i zoo, på legestue eller andet.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det eneste er at jeg, ligesom om aftenen, ikke er tilhænger af "lad-græde-til-hun-falder-om-metoder". Skal jeg droppe vognen helt og bare amme hende i søvn i denne periode? Eller er det starten på en gammel/ny dårlig vane? Skal jeg forsøge med vognen igen og igen uden at overgive mig til amning? Det med vognen igen og igen har jeg ikke stor tiltro til, da det helt sikkert vil ende med, at hun er så overtræt, at jeg ikke vil kunne få hende i vognen - sådan helt fysisk vil hun stritte helt imod. Det virker fint med barnevognen når alle andre end jeg putter hende i den.
Jeg har ikke lyst til at stoppe amningen, som normalt kun er morgen og aften. Hun er bestemt ikke afhængig af det - beder aldrig selv om det. Men hun nyder det helt vildt, når jeg tilbyder hende. I halvanden måneds tid er det gået fint med vogn og ingen amning - heller ingen om natten, men nu er hun trådt et skridt tilbage og jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal håndtere det. Hjælp - hvad gør jeg?
I næste uge skal jeg også kunne putte hende om aftenen (det er normalt far der gør det) og jeg er bange for, at hun også her vil være meget klyngende og umulig at få til at sove? Er det noget med at blive ved og ved, selvom hun græder? Sådan lidt forfra, eller? Åhh har helt ondt i maven over det hele - håber sådan du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor