Urolig søvn - 13 mdr.

12. september 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Urolig søvn - 13 mdr.

Kære Helen

Mange tak for gode råd og svar.

Jeg håber, du kan hjælpe os endnu engang. Vi er ved at være godt flade af mangel på søvn, nu hvor lillebror er 13 måneder og stadig ikke sover godt.

Den korte version af den lange historie er, at storesøster først faldt i søvn selv og sov rigtigt "igennem" (dvs sov på egen hånd og uden at skulle hjælpes), da hun blev 3 år. Og vi er nu meget bekymrede for, at det bliver samme situation med lillebror.

Det skal siges, at han har været syg on off de sidste tre uger. Og det fordrer naturligvis hverken gode rytmer eller dejlig søvn. Men, både før og her på den anden side af sygdommen, skal han hoppes til ro i armen. På den måde sover han på 5 minutter. Men hvis vi lægger ham, tager det væsentlig længere tid.

Han vågner ikke, når vi lægger ham i tremmesengen, og han virker glad for at ligge der. Men, han vågner flere gange om natten og er så ked af det, at vi er nødt til at have ham op og vugge ham til ro igen.

På en helt alm nat, skal vi hjælpe ham 10-15 gange. Og på de dårlige nætter er det oftere. Enkelte gange har han sovet stort set uden en lyd fra kl. 20 til 06 - så vi ved jo, at han kan. Og han er (til trods for sygdom og udviklingsspring) altid en super glad og dejlig dreng.

Vi har også fået tjekket ...

Annonce

... hans ører (for en sikkerheds skyld - storesøster fik dræn af flere omgange), men ørerne fejler ingenting.

SÅ nu er mit spørgsmål, om det er os, der har skabt de dårlige vaner? Og om vi kan gøre noget for ikke at skulle trækkes med dårlig søvn frem til sommeren 2019?

I al fortrolighed tærer det voldsomt på vores parforhold, og min mand "truer" med at benytte 'Godnat og sov godt', hvis ikke det snart bliver bedre. Det har flere af vores venner brugt - med gode resultater. Men jeg tror ikke på metoden og får helt ondt i hjertet ved tanken.

Samtidig kan jeg holde til at tage ham hver nat pga arbejde. Vi skiftes til at ligge i soveværelset, hvor tremmesengen står, sådan at vi hver får en fuld nat hver anden nat sammen med vores store pige.

Så jeg har virkelig brug for din hjælp!

Kærlig hilsen
Lillebrors mor

PS Han spiser rigtig godt, og vi droppede flasken helt for 2-3 uger siden efter han pludselig nægtede at drikke af flaske. Og han bliver meget sur, hvis han bliver tilbudt flaske eller vand af kop om natten. Så det er ikke vores fornemmelse, at han vågner op, fordi han er sulten eller tørstig. Han er god til både at drikke og spise i løbet af dagen.

Og han sover typisk tre timers lur - det varierer lidt om det er fordelt på en eller to lure.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.