Brev:
Urolig søvn - 13 mdr.
12. september 2017
Alder:
13 mdr.
Urolig søvn - 13 mdr.
Kære Helen
Mange tak for gode råd og svar.
Jeg håber, du kan hjælpe os endnu engang. Vi er ved at være godt flade af mangel på søvn, nu hvor lillebror er 13 måneder og stadig ikke sover godt.
Den korte version af den lange historie er, at storesøster først faldt i søvn selv og sov rigtigt "igennem" (dvs sov på egen hånd og uden at skulle hjælpes), da hun blev 3 år. Og vi er nu meget bekymrede for, at det bliver samme situation med lillebror.
Det skal siges, at han har været syg on off de sidste tre uger. Og det fordrer naturligvis hverken gode rytmer eller dejlig søvn. Men, både før og her på den anden side af sygdommen, skal han hoppes til ro i armen. På den måde sover han på 5 minutter. Men hvis vi lægger ham, tager det væsentlig længere tid.
Han vågner ikke, når vi lægger ham i tremmesengen, og han virker glad for at ligge der. Men, han vågner flere gange om natten og er så ked af det, at vi er nødt til at have ham op og vugge ham til ro igen.
På en helt alm nat, skal vi hjælpe ham 10-15 gange. Og på de dårlige nætter er det oftere. Enkelte gange har han sovet stort set uden en lyd fra kl. 20 til 06 - så vi ved jo, at han kan. Og han er (til trods for sygdom og udviklingsspring) altid en super glad og dejlig dreng.
Vi har også fået tjekket hans ører (for en sikkerheds skyld - storesøster fik dræn af flere omgange), men ørerne fejler ingenting.
SÅ nu er mit spørgsmål, om det er os, der har skabt de dårlige vaner? Og om vi kan gøre noget for ikke at skulle trækkes med dårlig søvn frem til sommeren 2019?
I al fortrolighed tærer det voldsomt på vores parforhold, og min mand "truer" med at benytte 'Godnat og sov godt', hvis ikke det snart bliver bedre. Det har flere af vores venner brugt - med gode resultater. Men jeg tror ikke på metoden og får helt ondt i hjertet ved tanken.
Samtidig kan jeg holde til at tage ham hver nat pga arbejde. Vi skiftes til at ligge i soveværelset, hvor tremmesengen står, sådan at vi hver får en fuld nat hver anden nat sammen med vores store pige.
Så jeg har virkelig brug for din hjælp!
Kærlig hilsen
Lillebrors mor
PS Han spiser rigtig godt, og vi droppede flasken helt for 2-3 uger siden efter han pludselig nægtede at drikke af flaske. Og han bliver meget sur, hvis han bliver tilbudt flaske eller vand af kop om natten. Så det er ikke vores fornemmelse, at han vågner op, fordi han er sulten eller tørstig. Han er god til både at drikke og spise i løbet af dagen.
Og han sover typisk tre timers lur - det varierer lidt om det er fordelt på en eller to lure.