Brev:
Ingen nattesøvn - overhovedet - 11 måneder.
27. august 2017
Alder:
11 mdr.
Ingen nattesøvn - overhovedet - 11 måneder.
Kære Helen,
Jeg er desperat. Jeg har nået min grænse. Jeg kan ikke mere.
Alle sagde at det med søvnen blev bedre efter 3 måneder. Det er løgn. En stor fed løgn hjemme hos os.
Jeg sover ikke. Jeg kører på mine sidste resourcer og jeg er bange for at det snart går ud over mit psykiske og fysiske helbred. Jeg har konstant hovedpine og jeg tør simpetlhen ikke køre bil af frygten for at falde i søvn.
Min 11 måneder gamle søn har aldrig sovet igennem. ikke én eneste nat. De sidste 3 måneder har været de værste.
Der er 2 scenarier, hvor begge involverer at hverken far eller jeg får søvn.
Scenarie 1: Han 'vågner' hver 15. minut og skal have sin sut. Han enten sidder op eller roder rundt for at finde den, gerne klynkende. Hvis ikke han finder den (eller vi finder den) inenfor kort tid, bliver hans klynken til regulær gråd. Dette fortsætter et par timer efterfulgt af en, i vores verden, længere periode søvn (1 times tid), og så fortsætter rumsteringen igen resten af natten.
Først ud på de lyse morgentimer falder han endelig til ro, og vi får måske 2,5-3 timers søvn. Måske.
Scenarie 2: Han vågner og er FULDSTÆNDIG hysterisk. Lidt a-la nattetærror. Vi kan intet gøre og han forstsætter gerne med at skrige og kaste sig rundt i en times tid. Dette gentager sig op til 3 gange på en nat. Imellem disse anfald indsættes scenrarie 1.
Han er en super glad og meget motorisk dreng, der lærte at kravle og stå da han var 6 måneder. Her begyndte han også at mestre at kravle op og ned af sofaer og senge (og alt andet). Han gider dog ikke at gå endnu.. kravle er hurtigere ;-)
Vores rutine er ifølge dine andre læserbreve-svar meget almindelige. Det er lidt forskelligt hvornår han får sin lur/lurer (max 2) om dagen. Det er noget vuggestuen vurderer alt efter hvor træt han er.
Han får aftensmad kl. 17.30/18.00. Kl. 19.30 får han nattøj på og får børstet tænder. (det er en kamp i sig selv).
Så går vi i gang med putningen. Geezes Christ.
Jeg lægger ham, synger en enkelt sang og siger godnat. Jeg forlader lokalet. Her vender han sig straks om og rejser sig op, og hopper lidt rundt. Så smider han sutten ud over kanten og giver sig til at græde.
Der går jeg ind til ham, giver ham sutten, siger godnat og går igen. (jeg venter altid til han græder eller virker ekstremt utilfreds)
Det fortsætter en time minimum.
(I starten blev jeg hos ham hele putningen igennem, men det viste sig at det blev en leg at han vendte sig om, og jeg vendte ham tilbage, så vi har startet ovenstående måde at gøre det på. Det har hjulpet.. men det er stadig en kamp).
Så sover han gerne 1-2 timer hvorefter nattens helvede går i gang.
han bliver i øvrigt puttet i sin egen seng og sover der et par timer, men som nattens sutte-behov går i gang, ryger han over i vores seng. Jeg kan simpelthen ikke holde til at skulle rejse mig op og bukke mig ned i hans tremmeseng 48.000 gange hver nat.
Han får i øvrigt hverken bryst eller flaske længere, den har vi udfaset for et par månedet tilbage. Dog får han lidt vandt i en sutteflaske et par gange om natten.
Hvad fanden skal jeg gøre???! Jeg er gravid igen, så udover et øget behov for søvn og afslapning frygter jeg, hvordan livet kommer til at se ud med 2 børn der ikke sover om natten. Det er også planen at han skal ind på sit eget værelse og sove når baby 2 kommer og skal have hans plads ved siden af vores seng. Så går det jo slet ikke at han er vågen så meget!
Jeg er desperat Helen... Er det normalt at en snart 1-årig ikke sover igennem???
Med venlig hilsen
Eva