Brev:
Ligger vågen om natten
26. august 2017
Alder:
11 mdr.
Ligger vågen om natten
Kære Helen.
Her kommer endnu et spørgsmål til min datters søvn:
Hun har fået en ny vane med at ligge vågen om natten/tidlig morgen, typisk fra kl 3.30-5.00 eller kl 4.00-5.30. Det er et stort problem, både for hende, da hun er så træt og ked om morgenen, samt for mig, da jeg netop er startet op på arbejde.
Hendes dagsrytme er sådan her hjemme:
Vågne ca kl 6, bliver hurtigt træt og ked
kl 8.30: formiddagslur, sover 30min-1,5 time
kl 13: Middagslur, sover omkring 2 timer
kl 19: sove for natten
Kl kl 3.30-5.00 eller kl 4.00-5.30 ligge vågen, pludre, virker frisk, ikke ked
Hendes dagsrytme er sådan her i dagplejen:
Vågne ca kl 6, bliver hurtigt træt og ked
kl 8.30: formiddagslur, sover 1-1,5 time
kl 12.30: Middagslur, sover omkring 1,5 time
kl 18: sove for natten
(det virker som om, hun kunne bruge en powernap om eftermiddagen efter dagpleje, da hun er virkelig træt og pylret, men det vil hun bare ikke, så vi "hviler" i stedet om eftermiddagen i 30-45 min, hvorefter hun liver lidt op.)
Både jeg og dagplejen prøver at trække hende så længe, vi kan, før vi putter, så det er ikke en mulighed at trække hende mere.
Om natten har jeg prøvet at:
- give mad og at lade være, det gør ingen forskel.
- at lade hende ligge selv, så speeder hun op og bliver senere ked.
Min løsning er pt at give sut og sige "shh..." og lægge en hånd på hendes dyne, så falder hun i søvn - men først efter 1,5 time. :-/
I håb om at du har et godt råd!
Gode hilsener
Solomor