Ligger vågen om natten

26. august 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ligger vågen om natten

Kære Helen.

Her kommer endnu et spørgsmål til min datters søvn:

Hun har fået en ny vane med at ligge vågen om natten/tidlig morgen, typisk fra kl 3.30-5.00 eller kl 4.00-5.30. Det er et stort problem, både for hende, da hun er så træt og ked om morgenen, samt for mig, da jeg netop er startet op på arbejde.

Hendes dagsrytme er sådan her hjemme:
Vågne ca kl 6, bliver hurtigt træt og ked
kl 8.30: formiddagslur, sover 30min-1,5 time
kl 13: Middagslur, sover omkring 2 timer
kl 19: sove for natten
Kl kl 3.30-5.00 eller kl 4.00-5.30 ligge vågen, pludre, virker frisk, ikke ked

Hendes dagsrytme er sådan her i dagplejen:
Vågne ca kl 6, bliver hurtigt træt og ked
kl 8.30: formiddagslur, sover 1-1,5 time
kl 12.30: Middagslur, sover omkring 1,5 time
kl 18: sove for ...

Annonce

... natten
Kl kl 3.30-5.00 eller kl 4.00-5.30 ligge vågen, pludre, virker frisk, ikke ked
(det virker som om, hun kunne bruge en powernap om eftermiddagen efter dagpleje, da hun er virkelig træt og pylret, men det vil hun bare ikke, så vi "hviler" i stedet om eftermiddagen i 30-45 min, hvorefter hun liver lidt op.)

Både jeg og dagplejen prøver at trække hende så længe, vi kan, før vi putter, så det er ikke en mulighed at trække hende mere.

Om natten har jeg prøvet at:
- give mad og at lade være, det gør ingen forskel.
- at lade hende ligge selv, så speeder hun op og bliver senere ked.

Min løsning er pt at give sut og sige "shh..." og lægge en hånd på hendes dyne, så falder hun i søvn - men først efter 1,5 time. :-/

I håb om at du har et godt råd!
Gode hilsener
Solomor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder