Slut med natamning

21. august 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Slut med natamning

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse, jeg har læst mange spørgsmål og svar, siden min datter blev født. Nu er tiden kommet til, at jeg selv har et spørgsmål.

Jeg har en dejlig datter på snart 7 måneder. Hun trives og er for det meste glad. Så jeg har egentlig ikke så meget at klage over, men jeg kunne godt tænke mig snart at lukke for mælkebaren om natten. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvad der er den bedste tilgang.

Som det er pt. ammer jeg min datter fra begge brystet, inden hun skal sove. Vi starter et sted ml. 18.00-19.00 afhængig af hvor træt hun er. Det er ikke altid, hun et lige interesseret i at spise, selvom det er tre timer siden hun sidst har fået bryst, ligger hun ofte og er mere interesseret i de ting der er omkring hende i værelset. Efter amningen falder hun selv i søvn i sin egen seng. Som regel sover hun 40min-1time efter aftenamningen startede.

I de sidste tre uger er hun begyndt at vågne og vil have mælk allerede en times tid efter, hun er faldet i søvn, og hun brokker sig, hvis hun ikke får brystet. Min kæreste har prøvet at gå ind til hende, men det ender altid med, at jeg tager over, da hun lyder virkelig ked af det og bliver hurtig lysvågen, hvis hun ikke lægges til. Spiser derimod ikke særlig meget, så det er nok mest tryghed, hun søger. Derefter er der en opvågning, der ligger mellem 23.00-00.30, igen en ved ca. 2.00-3.30 og en mellem 5-7.00. Ved den sidste amning tager jeg hende over i vores seng, hvor hun så sover videre - med mindre klokken er ved at være 7. Så kan hun ikke falde I søvn igen.

Det er først og fremmest den amning, der sker omkring en time efter sengetid og den mellem 2-3, jeg gerne vil af med. Jeg tænker først at blive af med den første og derefter med den, der ligger midt på natten. Eller er det bedre at tage begge på en gang? Jeg er også lidt i tvivl, for hvordan kan hun forstå, at hun ikke må få på det ene tidspunkt, men så gerne må få omkring midnat?

Somme tider hvis hun vågner op kort efter en af natamningerne, så tager jeg hende op i armene og trøster hende uden at tilbyde mælk, så græder hun, men de fleste gange falder hun hurtigt til ro, og så kan jeg ligge hende ned i sengen og så falder hun i søvn igen. Hun bruger ikke sut.

Der er desværre ikke nogen rytme i hendes lure om dagen, det har der aldrig været, til gengæld prøver jeg at holde spisetiderne nogenlunde faste (afviger kun, hvis hun sover) Hun får pt. 2 måltider om dagen. Et kl. 12.00 og et kl. 16.00, (grønsagsmos til det ene og grød med frugtmos til det andet- hver gang 1-2dl - vi har endnu ikke prøvet med kød) ...

Annonce

... derudover tilbyder jeg noget frisk frugt ved 9-tiden (fx. En kvart banan eller en abrikos) og af og til et stykke brød eller frugt senere på dagen, hvis hun virker meget sulten, men nogen gange gider hun ikke spise det.

Jeg overvejer at begynde at give hende et fuldt morgenmåltid inden natammestoppet og så skubbe de to andre måltider til hhv. kl. 13.00 og 17.00-17.30. Jeg er lidt i tvivl om, hvor tæt på sengetid, man bør give mad. Jeg ammer hende stadig mellem 4-6 gange i løbet af dagen inkl. Den amning lige før sengetid. Det er heller ikke altid, hun er særlig interesseret i det frugt, hun bliver tilbudt om morgenen (som om hun ikke er sulten).

Hvordan laver vi bedst muligt natammestop? Jeg har læst en del steder, at det en god ide at far og mor står op sammen i den periode med afvænning. Hvad er en god ide at forberede? Vand, andet?

Hvis baby bliver ved med at brokke sig, hvor lang tid skal der så gå, før man giver efter, eller skal man bare være hård også selvom det står på i flere timer, og hvad hvis hun vågner kort efter igen og vil have mælk? Skal jeg så vente med at give hende indtil kl. er hhv. 23.00 og 5?

Jeg har lavet er halvhjertet forsøg, da hun var fire måneder gammel, fordi hun pludselig fra den ene dag til den næste begyndte at vågne hver 1-1.5 natten igennem. Men der var jeg alene om det. Hun blev ved med at græde, hver gang jeg havde fået hende til at falde til ro, men lagde hende tilbage i sengen eller også vågnede hun op 45 min senere, og så var det om igen. Så gav jeg op efter et par nætter, hvor jeg næsten ikke sov. De hyppige amninger tog af, da vi begyndte med skemad, mit håb var, at når hun fik mere mad, ville hun begynde at sove igennem. Dette er kun sket en enkelt gang. Jeg vil gerne undgå at min fiasko gentager sig, nu når jeg ønsker at sige helt farvel til natamningen.

Det var en lang smøre. Jeg har dog et kort tillægsspørgsmål. Hun kan ikke helt selv sidde endnu, bliver bedre og bedre til det, men af og til falder hun lidt forover eller til siden, men kan godt holde sig ret i et stykke tid. Jeg ville høre, om det alligevel er okay, at jeg sætter hende i højskolen i de ti minutter et måltid varer en gang om dagen. Hvis min kæreste er hjemme, har en af os hende altid på skødet, når der skal spises, men når jeg er alene, så må hun sidde i en skråstol, og det er ikke den bedste måde at sidde på. Så ligger hun og løfter hovedet fremad, og jeg tænker det ikke kan være særlig behageligt at spise sådan. Det er også svært at have hende på skødet selv, for jeg kan ikke rigtig se, hvad jeg laver.

Mange hilsner
Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder