Søvn - aftenputningen

20. august 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Søvn - aftenputningen

Hej Helen

Vi har brug for et godt råd eller bare en beroligende besked om at det kan være et kort spring.

Lillesøster på snart 15 mdr. er simpelthen blevet så svær at putte om aftenen, og det tager os som regel en time før hun sover. Vi synes vi har prøvet alt.

Hun har normalt været rigtig god til at blive puttet og egentlig også sovet meget bedre end hendes storesøster men nu er det som om at det hele er ændret.

Vi har og kæmper stadig en del med storesøsters nattesøvn, så tror vi er meget nervøse for at det skal blive lige sådan med lillesøster.

Hvordan og hvor længe putningen tager om aftenen er fuldstændig det samme om hun har sovet 1 lur midt på dagen, to lure eller 30 min på hele dagen. Vi har en "regel" om at hun allersenest må sove til kl. 16 om eftermiddagen. I weekenden ligger vi hende som regel kun til 1 lur kl. 12 hvor hun sover alt fra 1,5-2,5 t. I vuggestuen ligger de hende som regel til 2 lure. En omkring kl. 9 og der sover hun måske 1,5 og så prøver de igen kl. 14 hvor hun sover måske 1 time eller 1,5 men de er begyndt ikke at kunne putte hende til 2. lur så tit. Vi har sagt vi kun putter til en herhjemme men de siger hun er træt ...

Annonce

... om formiddagen.

Men som sagt så er aftenputningen den samme lige meget hvordan hun har sovet om dagen.

Vi gør som vi altid har gjort. Lavet en flaske 135 ml som hun får i vores arme på hendes værelse, derefter begynder vi at synge, ligger hende i sengen, slukker lyset og synger videre. Derefter starter det. Hun er så urolig sætter sig op kontant. Vi siger du skal sove så du skal lægge dig ned. Det gør vi mange gange. vi forsøger at holde blidt på hendes krop for ro og nusse og så bliver hun sur og græder. Det fortsætter i lang tid og lige pludselig efter en time så falder hun i søvn.

Vi har altid siddet hos hende til hun sov. Hun er altid faldet i søvn i sengen og ikke på armen. Vi synes det er så drænende at bruge så lang tid på det og overvejet snart at prøve noget nyt for at lære hende at falde i søvn uden vi er der.

Lidt tidspunkter for dagen som jo varierer.
Hun er begyndt at vågne allerede kl. 5-5.20 (det har hun aldrig gjort før). Vi starter med at putte mellem kl. 19.30-20. Selvom vi venter til senere ændrer det ikke noget. Og ja om dagen sover hun jo ret forskelligt.

Håber du har et godt råd.

Hilsen
nogen lidt frustrerende forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!