Brev:
Søn på 4,5 måned skriger om aftenen, når han skal puttes
16. august 2017
Alder:
4 mdr.
Søn på 4,5 måned skriger om aftenen, når han skal puttes
Hej Helen..
Nu har jeg længe overvejet at skrive til dig, men har bare udsat det.. Nu er jeg bare så frustreret, at jeg snart ikke ved hvad jeg/vi skal gøre..
Min søn Theodor blev født 4 uger før termin, men var alligevel en stor dreng på 3790 g! I starten var der ikke problemer med søvnen og han fik sovet mange lure af en god længde.. Han har altid sovet godt om natten, hvor han har sovet 10-12 timer med få opvågninger. Nu vågner han dog mere op om natten, med 1-2 flasker. (Har været flaske barn siden han var 5 uger, og er god til selv at regulerer sit indtag).
Vores problem drejer sig om aftenputningen! For lidt over 2 måneder siden begyndte han at SKRIGE når han blev lagt til at sove om aftenen.. Uanset om det var i Babynest eller i tremmesengen. Så snart vi gik ind i soveværelset gik der max 10 min., så begyndte han.. Han skreg med alt den kraft hans lille krop havde, så han blev helt varm og rød! Med tiden er det blevet lidt bedre og putningen er gået fra 2 timer til 30/45 min. Vi har prøvet ALT for, at finde ud af om vi kunne stoppe skrigeriet.. Uden held.. Uanset om det er i vores soveværelse eller på eget værelse (hvor han sover fast nu).
Nu bliver han puttet omkring kl. 18 (han kan sjældent holde længere, da han har svært ved at sove om dagen). Han er i godt humør mens vi sammen tænder natlampen og trækker gardinet ned, men to min. efter han rammer madrassen, begynder han at græde! Hvis det er meget ulykkelig gråd tager vi ham op indtil han stopper, hvorefter vi ligger ham igen. Han er tydeligvis træt og drejer også hovedet over i stofbleen, men begynder at græde igen.. Det er ikke en konstant gråd. Han græder højt og hjerteskærende, men stopper så lidt, da det virker til at han egentlig falder hen.. Så "vågner" han igen og starter igen med at græde.. Tit stopper han ikke engang med at græde hvis vi tager ham op af sengen- han fortsætter bare.. Vi sidde altid hos ham til han falder i søvn. Ofte vågner han skrigende et par gange i løbet af aftenen..
Han vågner helt op 2-4 gange fra han puttes til vi står op om morgenen, og disse gange er der ALDRIG noget! Han græder ikke og falder tit i søvn selv efter lidt tid, når han har fået sutten.
For en måned siden begyndte vi at ligge ham til at sove i barnevognen om dagen, hvilket går okay.. Jo længere hen på dagen vi kommer, jo sværer er det at få han til at sove.. Derfor puttes han også tidligt.
Vores sp mener det er hans måde at "lukke" af på og han måske bare har brug for at skrige inden han skal sove..
Det er bare hårdt at høre på.. Er der virkelig ikke noget at gøre?!?
Hilsen
En fortvivlet mor