Brev:
Hvordan ændrer man sovevaner hos en et-årig?
9. august 2017
Alder:
12 mdr.
Hvordan ændrer man sovevaner hos en et-årig?
Hej Helen,
Jeg håber sådan du kan hjælpe. Jeg har købt og læst din bog om børn og søvn, så jeg føler allerede du har hjulpet lidt ;) Jeg blev lettet over, at du ikke er til "hårde" metoder og at du går ind for, at der er forskellige metoder til forskellige børn. Derfor tænkte jeg også, at det måske er dig, der kan hjælpe os et skridt videre ift søvnproblematik. Jeg vil forsøge at gøre det så kort og præcist som muligt.
Min datter, Ella, er lige fyldt 1 år og har aldrig været et sovebarn. Hun er utrolig aktiv hele tiden og har aldrig haft tid til at sidde stille. Alt skal udfordres, peges på, osv. Hun har ikke sovet tiden væk og måske derfor har hun (især motorisk) været meget hurtig. Hun vendte sig fra ryg til mave som 2,5 måneder gammel, var hurtig til at fange det med mad allerede fra 4 mdr., mavede sig hen ad gulvet da hun var 5,5 mdr. og kravlede da hun var 6,5 mdr. osv. Hun udvikler sig altså super fint og er et rigtig glad barn med masser af krudt, sjov og ballade, social, meget kærlig - alt er godt på den front :)
MEN... Sovning kører slet ikke. Vi har længe forsøgt at gøre noget ved det, men har nok ikke fundet nok vejledning nogen steder til at komme nærmere, hvad den rigtige tilgang er for lige præcis os og Ella. Især svært at finde information om, hvordan man hjælper en 1 årig ud af sine forældres seng og soveværelse. Det er ofte råd til de helt små børn, som ikke er lige så bevidste, som Ella er nu. Vi har søgt hjælp hos læge og sundhedsplejerske (fordi vi er bekymrede for hendes søvnkvalitet), men desværre er der ikke så meget viden at hente i og med, at hun er et raskt barn og er under 2 år (først herefter kan man lave en søvnudredning). Vi har fra hun blev født kørt meget hud til hud, sovning på vores brystkasser, i armene, vuggende, hoppende og alt det man gør af god mening i starten. Vi fik af jordmødre og andet sundhedspersonale af vide at "man ikke kan give børn under 6 mdr. dårlige vaner". Men jeg tror nu vi vil gøre meget anderledes med næste barn :)
Laver lige nogle hurtige bullets, så det ikke bliver alt for langt. Du får også lige den info, at jeg er hjemmegående og min kæreste har været på orlov i et år og er det stadig lidt tid endnu. Men snart starter han på studie, så det er vigtigt for os at få styr på Ellas sovning inden jeg er alene med hende. Desuden er jeg særligt sensitiv på alle fronter - så har derfor utrolig svært ved at tvinge ting igennem, der gør Ella meget ked af det. Jeg håber utrolig meget på at finde en bestemt, men kærlig måde at ændre det på.
Her er info om hendes sovevaner:
1. Hun sover i vores seng, på vores værelse om aftenen/natten og det har hun altid gjort. Når hun går i seng, går jeg i seng, fordi hun vågner en gang i timen og så skal puttes helt forfra, hvis vi ikke er der med det samme til at hjælpe hende videre i søvnen. Hun kan helt klart også fornemme, når vi en sjælden gang imellem har forsøgt at snige os ud (og se næste punkt)
2. Hun vågner meget let mellem de forskellige søvnstadier ca. 1 gang/time og det har hun altid gjort. I en periode fik min kæreste hende til at sove på egen madras på gulvet. Selvom han listede ud, så intet kunne forstyrre hende, vågnede hun stadig lige så ofte. Det samme når hun sover i barnevogn udenfor. Vi kan derfor ikke stille hende, men skal gå med hende.
3. Hun har altid sovet meget korte lure (ca. 30-40 min), men til gengæld mange - ca. 4 lure/dag. Nu har vi kortet det ned til to lure/dag efter råd fra vores sundhedsplejerske. Jeg synes dog virkelig hun mangler en tredje lur ved 15 tiden, da hun altid er meget træt. Så jeg synes der er langt fra 14 (hvor hun vågner fra lur) til 19, hvor hun bliver puttet. Det dur desværre ikke at putte hende tidligere, da hun så vågner efter en time og har taget en lur - og slet ikke er til at få til at sove igen før ved 22-23 tiden.
4. Hun er aldrig selv faldet i søvn om aftenen. Hun har altid skullet være hos os og være i bevægelse. I starten hoppede vi på en stor bold eller slyngede hende, men da ryggen gav op, begyndte vi bare at gå med hende på skulderen til hun sov. Og det er stadig den metode vi bruger (tungt efterhånden!)
5. Hun bruger ikke sut (hun tog den i ca. 2 mdr. som spæd, men var aldrig ikke rigtig glad for den. Begyndte bare at lege med den og smed den herefter helt) og tager ikke sutteflaske. Derfor har det været vigtigt for mig at være meget sammen med hende, så hun ikke gik glip af nogen amninger.
6. Jeg har ammet siden hun blev født (omend de første to måneder var rent helvede - men brikkerne blev min redning). Har lige taget eftermiddagsamningen væk uden problemer. Vi har ikke rigtig givet hende så mange mælkeprodukter ved siden af, da jeg er opmærksom på, at hun stadig får meget hos mig. Jeg ammer stadig en del: 1 gang om morgenen, 1 gang om aftenen og så hele natten - stortset hver gang hun vågner. Mest fordi det er den foretrukne metode - frem for at vække min krop helt hver time ved at skulle op og gå med hende. Når jeg lægger hende til brystet falder hun meget hurtigt i søvn igen og det gør jeg også omend jeg ligger i en dårlig stilling og efterhånden har ret ondt i ryggen af al den nat-amning. De fleste gange vil jeg kunne gå hende i søvn i stedet for at amme hende - en sjælden gang imellem er det brystet hun vil have.
7. I den helt spæde tid (måske de første 2 måneder) var det ligeligt fordelt mellem min kæreste og mig, hvem der puttede med hende om aftenen. Lige pludselig var det "mor hun ville have" og så blev det til, at jeg tog helt over. Vi forsøgte at få min kæreste på banen for ca. 4 mdr. siden, men da var det helt kaos og hun græd så meget i så lang tid (20 min), at jeg overgav mig og kom op eller min kæreste kom ned. Det kører heldigvis fint nu og det har givet luft til at jeg kan være væk om aftenen - ca. indtil 24 har vi prøvet indtil videre. Måske hun vil kunne klare en hel nat uden mig og amning - men har ikke forsøgt endnu, da jeg lige vil høre, hvad dit råd er.
8. Hun er ikke glad for barnevogn, klapvogn eller autostol. Hun keder sig lynhurtigt og bliver først sur (kan høre det på gråden) og herefter har hun før i tiden grædt så meget at vi simpelthen valgte ikke at køre særlig meget i bil, men tog toget rundt. Det var ikke en utilfreds gråd, men en helt helt ulykkelig hjerteskærende én af slagsen med masser af tårer. Har ikke brugt barnevognen konsekvent, da jeg altid ender med at bære rundt på hende, fordi hun bliver så ked af det. Derfor har hun i ca. 8 mdr af sit liv fået lov at sove på ammepuden, i armene på os eller på skulderen. På den måde har især min kæreste fået hende til at tage nogle virkelig lange lure på to timer, hvor hun vågner helt udhvilet. Fordi han har kunnet hoppe lidt med hende med det samme hun vågnede og så sov hun videre. Det er dog blevet lidt bedre med autostol - især når det ikke er mig, hun kører sammen med.
Ift. barnevogn og autostol: Det vi ved indtil videre er, at det er en særlig dynamik hun har med mig. Hun er meget morsyg og når jeg er i et rum, så er det mig, der dur. Min kærestes mor og min mor har fra starten af kunnet putte hende i barnevogn uden problemer (selvom hun stadig sov i rimelig korte perioder af gangen, men lidt længere end ellers. ca. 1 time). Men når vi så har gjort præcis det samme, er det ikke lykkedes. For to måneder siden valgte vi i samarbejde med vores sundhedsplejerske at køre helt helt faste rutiner. To lure dagligt ALLE i barnevogn. Altid kl. 9 og kl. 13 (hun sover ca. en time ved begge lure). Min kæreste skulle gå alle lurerne om dagen og jeg tog alle aftenerne og nætterne. Når så hun havde vænnet sig til barnevognen og rutinen, skulle jeg tage over. Men det er stadig ikke lykkedes mig at få hende til at falde i søvn af sig selv.
Når alle andre går med hende, bliver hun sjældent ked af at komme i vognen og få selen på. Hun får lov at sidde op og kigge ud over kanten på vognen. Hun sender meget tydelige signaler, når hun er træt, så man er ikke i tvivl (gnider øjne hele tiden, gaber, putter sig ind til os, lægger sig ned og krammer bamser osv.). Så lægger hun sig ned, sætter sig op, lægger sig ned - mange gange. Ofte skal hun have et lille rasleæg eller andet legetøj i hånden. Så ligger hun og kigger lidt på det og falder så i søvn. Herefter virker det som om hun sover okay tungt i ca. 15 minutter, men herefter vækkes hun nemt af lyde (biler, hækkeklippere, buslyde osv.).
I går var jeg i svømmehallen med hende og havde mod på at forsøge igen. Normalt når jeg sætter hende i, er det som om vognen brænder hende - så meget hun græder og vrider sig. Det er ikke fysisk muligt for mig at få selen på hende (uden at overskide mine egne grænser som mor). Men i går gav jeg hende lidt figen og så gik det fint med at få hende i vognen. Hun gjorde alt som hun plejer i ca. et kvarter hvorefter hun begyndte at pege på mig, sige "maaa" og vil op. Græder og tårerne kommer. Så jeg valgte at tage hende op på min arm - hende på maven på min arm og efter 30 sekunder sov hun. Herefter lagde jeg hende i vognen uden problemer (tager normalt nogle forsøg). Hun vågnede dog efter 30 min - slet slet ikke udhvilet), men kunne ikke få hende til at sove igen og endte igen igen med at bære hende imens jeg skubbede vognen og baksede rundt.
SÅ det jeg egentlig vil spørge dig om er, hvad Søren gør vi? Jeg er så ufatteligt træt i og med jeg bliver vækket hver time, hver nat - i et helt år nu!!
Egentlig vil vi gerne det hele - have hende på eget værelse (det mindst vigtige), have hende til at falde i søvn af sig selv, uden at vi bærer på hende (meget vigtigt), have hende til at kunne sove alene, så vi får voksentid (meget meget vigtigt!), have hende til at kunne sove ude (mindre vigtigt, men et stort ønske på sigt). Ved efter at have læst din bog, at hun sikkert har lavet en uhensigtsmæssig søvnassociation ift amning, men ved slet ikke hvordan jeg skal komme ud af det. For du skriver også, at så længe hun sover i samme seng som mig, kan jeg ikke forbyde hende amning nogen gange og give lov andre gange. Men hvordan skal vi få hende ud af vores seng? Og hvor meget skal vi gøre på én gang? Er der nogle skridt og en rækkefølge? Føles voldsomt både at fjerne amning, komme hende i egen seng, lade hende selv skulle falde i søvn og sove på eget værelse - alene. Det bliver alt for overvældende er jeg helt sikker på. Mest for Ella, men nok også for mig. Skal min kæreste tager over om natten? Hun vågner lige så ofte som når det er mig, der sover med hende. Er det vigtigere at få hende i egen seng og skal vi så bare gå rundt med hende til hun sover og lægge hende i sengen? Eller er det bare starten på endnu en ærgerlig vane. Jeg er jo vågen en gang i timen, så det virker helt uoverskueligt at skulle op og ind på hendes værelse en gang i timen. Vi ved også at vi har en meget stædig pige, der ved hvad hun vil. Vi har derfor meget lille tro på, at vi kan få hende til at falde i søvn selv uden at hun skal græde sig i søvn af udmattelse. Lidt gråd er okay, hvis vi er der. Men meget gråd er ikke en løsning for os.
Nu blev det alligevel lidt langt, men håber sådan på hjælp og vejledning. Vi er desperate! jeg vil bare ikke stoppe amningen helt eller lade Ella græde. Alt andet er vi friske på, ligemeget hvor meget energi og tålmodighed det kræver. Vi har forresten også begge vores mødre, som står til rådighed og har tilbudt at hjælpe. Men jeg har bare tænkt det ville være for overvældende for Ella, da min svigermor endnu ikke har kunnet få hende til at sove om aftenen (har forsøgt tre gange) og min mor har endnu ikke forsøgt, fordi vi slet ikke ved, hvordan vi skal få det til at lykkes.
P.s. Min kæreste og jeg skal til bryllup 9. september og vores store håb er, at vi begge kan deltage hele dagen/aftenen og lidt af natten. Det er min svigermor, der skal passe Ella, men jeg slapper slet ikke af, fordi jeg ved hun kommer til at sidde vågen og meget meget træt, når vi kommer hjem, lige som de andre gange vi har forsøgt. Har som sagt kun været væk begge to tre gange - så måske øvelse gør mester? Vi skal bare vide, hvad vi skal gøre - så gør vi det!!
Mange venlige hilsner
Ellas mor
PS:
Ellas rytme er:
06.00: Vågen. Lidt pjevs, men skal bare bruge 5 minutter på at vågne rigtigt. Hun ammes vågen i ca. 10 min. Vi hygger i sengen i ca. en halv time, læser bog, krammer, fjoller.
07.00: Morgenmad - havregrød med tilbehør og en kop vand (drikker altid kun ca. 3-4 slurke af en kop). God stor appetit som regel og spiser svarende til ca. 3 dl færdig grød
07.30-08.30: Legetid i stuen, hvor hun har legetøj, huler osv. Hun skal aktiveres og vil gerne tit have at man sidder ved siden af hende (eller på gulvet så hun kan sidde på mit skød imens hun leger). Hvis jeg sidder ved bordet kommer hun hen og vil bare op - men gerne ned igen. Når jeg så sætter hende ned - græder hun og vil op. Her er mit overskud ikke altid tip top oven på en meget afbrudt nat. Så vidt muligt får min kæreste og jeg spist morgenmad og drukket en kaffe i dette tidsrum imens Ella leger.
09.00: 1. lur. Puttes i barnevogn af min kæreste. Sidder og hygger i alt fra 4 min. til 30 min før hun lægger sig ned og sover. Her sover hun oftest en times tid. Vågner glad og smilende. Enkelte gange springer hun en lur over (særligt i perioder med spring)
10.00: lille snack og en kop vand. Smoothie, bær eller andet frugt og en kop vand. Herfter læser vi bog, pakker pusletaske eller lign.
11.00: Frokost. Hun har virkelig god appetit og spiser gerne mindst et rundtom brød med makrel plus blåbær, kogte grøntsager og en kop vand.
11.30-13: Dagens aktivitet. Enten legeaftale, svømmehal, legeplads eller lign. Gerne noget hvor hun får brugt kroppen og kommer væk fra huset.
13.00: 2. lur. Igen min kæreste der er på lur-opgaven. Her sover hun igen en times tid efter ca. et kvarters tid, hvor hun har været vågen. Vågner glad og smilende.
14.30: Snack. Gerne bær og rugbrød. Eller hvis vi er på farten - smoothie.
15.00-18: Her er vi begyndt at lave noget med hende ude af huset, da hun i virkeligheden er træt fra nu af og frem til hun skal sove til natten. Derfor bliver hun meget omklamrende og er svær at aktivere hjemme. Her kører jeg på bibliotekets legeplads, går en tur (med hende på hoften og vognen på slæb) eller får gæster, der kan underholde. Til tider kan vi også sætte musik-baby-film på, så hun "snydes" til at sidde og slappe lidt af.
18.00: Aftensmad. Her har hun ikke så stor en appetit og spiser ca. halvdelen eller totredjedele af hvad hun spiser om morgenen og til frokost.
18.30: Badetid - oftes med far. Dette er en del af vores putteritual. Den er stensikker, at hun kommer i bad hver aften efter aftensmad og hun elsker det, selvom hun er meget træt. Herefter ny ble, nattøj på, børste tænder.
19.00: Op i sengen med os alle tre (mig og Ella for at sove og min kæreste for at hjælpe med at se efter spirivippen, så jeg selv kan bruge 5 minutter på at blive soveklar). Ella er med til at gøre klar til natten (mørklægningsgardiner trækkes for, dynerne rystes og viften tændes). Hun elsker at tumle rundt i vores store seng. Det får hun lov til indtil første gang hun gnider øjne. Så vinker hun godnat til sin far som går ned. Herefter ammes hun. I starten er der vilde fagter fra både hendes ben og arme, men jo længere hun ligger ved brystet, jo mere slapper hun af. Ofte falder hun i søvn, men når jeg nogen gange har modet til det, trækker jeg mig væk inden hun sover helt. Så drejer hun rundt og lægger sig på den anden side. En gang imellem sover hun og andre gange vågner hun og jeg må have i hende i favnen og op og gå med hende.
Efterfølgende er en gennemsnitsnat med ca. antal jeg gør det ene og det andet:
21.00: "Snyde-amning": hun får brystet i munden, tager et par slurke, giver selv slip og vender sig rundt. Sover.
22.00: "Snyde-amning": hun får brystet i munden, tager et par slurke, giver selv slip og vender sig rundt. Sover.
23.00: Hun vågner, græder, spræller med benene. Begynder at kravle, hvis man ikke er hurtig. Hun sover på hendes dyne, så jeg nemt kan trække hende over på den anden side af mig, så hun har fået hjælp til stilling-skift. Herefter siger jeg shyyy og nusser hendes hår. Hun sover videre.
24.00: "Snyde-amning": hun får brystet i munden, tager et par slurke, giver selv slip og vender sig rundt. Sover.
01.00: Rigtig amning. Her spiser hun i længere tid - men stadig kun ca. 6 minutter. Sover igen.
02.30: Op og gå med hende, fordi jeg er så træt af amning og fordi Ella heller ikke virker særlig interesseret.
04.30: "Snyde-amning": hun får brystet i munden, tager et par slurke, giver selv slip og vender sig rundt. Sover.
06.00: Vågen og dagen starter forfra.
Ella er ikke så glad for anden grød end havregrød - men elsker alt andet - gerne mad der er "sorteret" i bunker hver for sig og som hun kan spise med fingrene. Hun gider kun mades om morgenen.
Håber det kan give en bedre indsigt i hendes rutiner og hvad der kan passe ift ændring af sovevaner.
Glemte også at spørge om det er okay, at jeg øver at kunne putte hende til lur om dagen samtidig med at vi sætter ind på natten? Eller skal det være én af delene? Som du kan høre glæder jeg mig helt vildt til at høre fra dig, så vi kan få et dejligt liv igen :)