Baby på 4 måneder sover pludselig dårligt

6. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Baby på 4 måneder sover pludselig dårligt

Hej Helen

Vi har en pige på 4 måneder, der både er vildt nysgerrig, stærk og udvikler sig ret hurtigt. Men hun sover næsten ikke!

Efter et par meget urolige første måneder med gråd og meget lidt søvn begyndte hun (næsten fra den ene dag til den anden), at få mere ro i kroppen og efterhånden også at sove bedre. Hvor der før ingen rytme var henover døgnet, så kunne vi pludselig lægge hende kl. 21 og så tog hun gerne i stræk på 5 og nogle gange op til 7-8 timer. Hurra!!! Som regel kunne jeg så amme hende, hvorefter hun faldt i søvn igen og sov et par timer mere. Den udvikling var vi ret så tilfredse med efter et par måneder i undtagelsestilstand. Men bedst som vi sad og fejrede, at vi nu endelig skulle ud af vores zombi-tilstand, så holdt den gode vane selvfølgelig op. Nu ser en nat gerne sådan her ud (sådan cirka, da der igen ingen rytme er):

- Hun puttes omkring kl. 20-21, hvor hun er virkelig træt (jeg ammer hende længe)
- Kl. 22-23 vågner hun og jeg ammer hende - jeg kan have held med at svøbe hende og få hende til at sove igen
- kl. 01 - 02 hun begynder at mosle rundt og holder måske nattens første pludre-forelæsning (jeg ammer hende, hvis hun gider)
- kl. 02 - 03 - jeg ammer, hun er vågen, pludrer, smiler eller bliver utilfreds, hvis vi ikke deltager aktivt i hendes underholdningsshow
- kl. 03 - 04 - hun sover uroligt og kun hvis min kæreste holder hånden tungt på hende
- kl. 04 - 05 - jeg ammer (liggende) og vi blunder måske begge to
- kl. 05 - 06 - endnu en pludre-forelæsning starter
- kl. 06 - en af os står op med hende, så den anden kan få lidt søvn

I løbet af dagen tager hun 2-3 lure (i sengen eller barnevognen) - nogle gange er den ene lur på omkring 2 timer og de andre bare 45 minutter. Men sjældent når vi over 3 timer samlet. I løbet af et døgn bliver det lige for tiden kun til måske 8-9 timer i alt, inkl. lidt blunden.

Vi har hele tiden haft virkelig svært ved at få hende til at sove - både til aften og i løbet af dagen. Hun nægtede (og nægter stadig) sut (trods ihærdige ...

Annonce

... forsøg), nægtede at blive svøbt og nægtede også at blive lagt ned i sengen. Vi begyndte at udvikle nogle meget komplekse seancer, der involverede lange amninger, særlige ninja-teknikker til at få hende i liften uden at vågne op og så lang tids vuggen af liften på yogabolden for derefter at lande liften i hendes seng med en tørklædeanordning til at gøre det lidt mørkt. Det var i øvrigt svært at gøre alene, så da min kæreste skulle tilbage fra en længere barsel/ferie, måtte vi få hjælp til at lære hende at sove. Det fungerer nu nogenlunde (vi svøber hende, holder hende fast i ‘jerngreb’ og snakker til hende, mens vi vugger hende stille i liften på vores knæ. Hun skreg og skreg i starten, men det er allerede meget bedre, og vi vugger hende ikke så meget længere med mindre hun virkelig skal have hjælp til at sove - typisk om natten).

Hun har desuden fået meget svært ved at koncentrere sig, når jeg ammer hende og det kræver virkelig mange forsøg og gerne meget ro (og helst ingen spændende ting af kigge på). Når hun er frisk, smiler og pludrer hun midt i det hele, men da hun jo er i et solidt søvnunderskud, så bliver hun ofte rimelig hidsig.

Hun virker ikke til at sulte i øvrigt. Der er solide fedtdepoter på kroppen og i ansigtet og som regel er hun også i godt humør, hvis ikke vi udsætter hende for søvn- og amningsforsøg. Folk siger ofte, at hun "godt nok har temperament", fordi hun kan hyle rimelig højt. Jeg har det svært med at sætte sådan nogle mærkater på en baby, for det lyder jo nærmest som om, det er en sygdom, hun har. Men det er selvfølgelig svært at forklare, at man er nødt til at tage hjem på et mørkt og stille soveværelse, hver gang hun skal spise eller sove.

Konklusionen på mit lidt for lange brev er, at vi bruger det meste af vores døgn på at få hende til at sove (og spise), men det er ikke specielt succesfuldt. Så jeg kunne bare godt tænke mig dit bud på, hvor lyset for enden af tunnellen befinder sig og måske nogle råd til, hvordan vi fastholder hende i søvnen.

Bedste hilsner

Søvngængeren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder