Brev:
Baby på 4 måneder sover pludselig dårligt
6. august 2017
Alder:
4 mdr.
Baby på 4 måneder sover pludselig dårligt
Hej Helen
Vi har en pige på 4 måneder, der både er vildt nysgerrig, stærk og udvikler sig ret hurtigt. Men hun sover næsten ikke!
Efter et par meget urolige første måneder med gråd og meget lidt søvn begyndte hun (næsten fra den ene dag til den anden), at få mere ro i kroppen og efterhånden også at sove bedre. Hvor der før ingen rytme var henover døgnet, så kunne vi pludselig lægge hende kl. 21 og så tog hun gerne i stræk på 5 og nogle gange op til 7-8 timer. Hurra!!! Som regel kunne jeg så amme hende, hvorefter hun faldt i søvn igen og sov et par timer mere. Den udvikling var vi ret så tilfredse med efter et par måneder i undtagelsestilstand. Men bedst som vi sad og fejrede, at vi nu endelig skulle ud af vores zombi-tilstand, så holdt den gode vane selvfølgelig op. Nu ser en nat gerne sådan her ud (sådan cirka, da der igen ingen rytme er):
- Hun puttes omkring kl. 20-21, hvor hun er virkelig træt (jeg ammer hende længe)
- Kl. 22-23 vågner hun og jeg ammer hende - jeg kan have held med at svøbe hende og få hende til at sove igen
- kl. 01 - 02 hun begynder at mosle rundt og holder måske nattens første pludre-forelæsning (jeg ammer hende, hvis hun gider)
- kl. 02 - 03 - jeg ammer, hun er vågen, pludrer, smiler eller bliver utilfreds, hvis vi ikke deltager aktivt i hendes underholdningsshow
- kl. 03 - 04 - hun sover uroligt og kun hvis min kæreste holder hånden tungt på hende
- kl. 04 - 05 - jeg ammer (liggende) og vi blunder måske begge to
- kl. 05 - 06 - endnu en pludre-forelæsning starter
- kl. 06 - en af os står op med hende, så den anden kan få lidt søvn
I løbet af dagen tager hun 2-3 lure (i sengen eller barnevognen) - nogle gange er den ene lur på omkring 2 timer og de andre bare 45 minutter. Men sjældent når vi over 3 timer samlet. I løbet af et døgn bliver det lige for tiden kun til måske 8-9 timer i alt, inkl. lidt blunden.
Vi har hele tiden haft virkelig svært ved at få hende til at sove - både til aften og i løbet af dagen. Hun nægtede (og nægter stadig) sut (trods ihærdige forsøg), nægtede at blive svøbt og nægtede også at blive lagt ned i sengen. Vi begyndte at udvikle nogle meget komplekse seancer, der involverede lange amninger, særlige ninja-teknikker til at få hende i liften uden at vågne op og så lang tids vuggen af liften på yogabolden for derefter at lande liften i hendes seng med en tørklædeanordning til at gøre det lidt mørkt. Det var i øvrigt svært at gøre alene, så da min kæreste skulle tilbage fra en længere barsel/ferie, måtte vi få hjælp til at lære hende at sove. Det fungerer nu nogenlunde (vi svøber hende, holder hende fast i ‘jerngreb’ og snakker til hende, mens vi vugger hende stille i liften på vores knæ. Hun skreg og skreg i starten, men det er allerede meget bedre, og vi vugger hende ikke så meget længere med mindre hun virkelig skal have hjælp til at sove - typisk om natten).
Hun har desuden fået meget svært ved at koncentrere sig, når jeg ammer hende og det kræver virkelig mange forsøg og gerne meget ro (og helst ingen spændende ting af kigge på). Når hun er frisk, smiler og pludrer hun midt i det hele, men da hun jo er i et solidt søvnunderskud, så bliver hun ofte rimelig hidsig.
Hun virker ikke til at sulte i øvrigt. Der er solide fedtdepoter på kroppen og i ansigtet og som regel er hun også i godt humør, hvis ikke vi udsætter hende for søvn- og amningsforsøg. Folk siger ofte, at hun "godt nok har temperament", fordi hun kan hyle rimelig højt. Jeg har det svært med at sætte sådan nogle mærkater på en baby, for det lyder jo nærmest som om, det er en sygdom, hun har. Men det er selvfølgelig svært at forklare, at man er nødt til at tage hjem på et mørkt og stille soveværelse, hver gang hun skal spise eller sove.
Konklusionen på mit lidt for lange brev er, at vi bruger det meste af vores døgn på at få hende til at sove (og spise), men det er ikke specielt succesfuldt. Så jeg kunne bare godt tænke mig dit bud på, hvor lyset for enden af tunnellen befinder sig og måske nogle råd til, hvordan vi fastholder hende i søvnen.
Bedste hilsner
Søvngængeren