Brev:
Putning har altid været et problem - Hjælp!
2. august 2017
Alder:
5 mdr.
Putning har altid været et problem - Hjælp!
Hej Helen
Vores søn er snart 6 måneder, og lige siden fødslen har putning været et problem. Kun om natten vil han sove "ordentligt", og det er vi naturligvis meget glade for. Putning er dog også et problem her, men i det mindste sover han fast når han endelig giver op. Lige siden vi kom hjem med ham, har han faktisk sovet godt om natten. Han vågner en enkelt gang og skal have en flaske, men ellers sover han indtil omkring kl. 7. Dagene er en anden historie.
På sygehuset sagde de at vi skulle svøbe, og som de ny bagte forældre vi var, vidste vi ikke bedre. Det stod dog hurtigt klart at vores søn ikke havde lyst til at blive svøbt, men samtidig kunne han ikke sove uden svøbet. Arme og ben kørte simpelthen for meget til at han kunne finde ro.
Da han var omkring de 4 måneder lykkedes det os at få ham ud af det tætte svøb, og på nuværende tidspunkt kan vi nøjes med at pakke dynen lidt rundt om ham, hvilket selvfølgelig er rigtig dejligt.
Det største problem vi har, er når det er ved at være tid til at sove. Han vil simpelthen ikke. Han viser alle tegn på træthed. Begynder at blive pylret og ked af det, gnider sig i øjnene, øjnene bliver røde og han gaber. Vi lægger ham på dette tidspunkt i dynen, giver ham sutten, og tager ham op på armen for at gå med ham. Han virker umiddelbart træt, men der går kun ganske få minutter, så begynder han at kæmpe imod med alle de kræfter han har. Han sparker, skriger og slår med armene. Min mand har held med at trykke ham ind til sig, indtil han til sidst giver op og lægger sig til at sove. Dette kan jeg ikke, da jeg simpelthen ikke længere har kræfterne til at holde ham når han først bliver rigtig gal.
Vi har købt din bog om børn og søvn og prøvet nogle af metoderne i den. Vi blev i første omgang rigtig glade fordi en af metoderne lod til at virke! Vi puttede ham i dynen og gav ham en flaske han kunne hygge sig med. Så sad vi bare stille og roligt på sofaen indtil han efter ca. 15min lagde sig til at sove, hvorefter vi kunne bære ham ind i seng. Det fungerede hele mandagen og vi var ovenud lykkelige. I hvert fald indtil tirsdag, hvor han pludselig heller ikke ville være med til det mere. Han er tydeligvis træt, ligger i dynen med meget små øjne, laver lidt små lyde og sutter lidt i flasken. Pludselig begynder ben og arme at flyve rundt, han vrider sig osv. Til sidst bliver han stik tosset og vi kan ikke gøre andet end at rejse os op og tage den helt store kamp, hvor han sparker og slår.
Han vil heller ikke ligge i hverken barnevogn, klapvogn eller andet. Han sover pt. i sin tremmeseng på værelset. Der har ikke været nogen forskel på om han sover inde hos os eller ej, heller ikke hvis han får lov til at ligge i vores seng.
Når han endelig sover i løbet af dagen så tager han som regel kun 40-50min før han vågner. Så skal vi ind og hjælpe ham videre i søvnen, da den korte lur absolut ikke er nok for ham i løbet af dagen. Også her kan det være en voldsom kamp at få ham til at sove noget mere.
Jeg er simpelthen ved at gå helt ned rent psykisk, specielt fordi det jo er mig der går alene med ham om dagen, som er enormt lang og hård, når hver eneste putning er et mareridt.
Det skal nævnes at han hverken er født for tidligt eller andet. Han får erstatning, som han får lidt hård mave af, derfor får han lactulose dagligt for at afhjælpe det.
Jeg håber virkelig du kan hjælpe, da jeg simpelt snart ikke kan mere. De putninger tager næsten livet af mig, og det er jo heller ikke særlig sjovt at se sin søn være så ked af det/vred.
Tusind tak for hjælpen!