Powernapping med betydning for eftermiddag og aftenen

21. juli 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Powernapping med betydning for eftermiddag og aftenen

Kære Helen

Jeg har læst dine to bøger "børn og søvn" og "børn og mad". Min dreng Magnus på 6, snart 7 måneder er en cocktail af flere ting, så jeg håber du vil dele lidt tanker med mig?

Her er den plan som jeg meget gerne vil følge de fleste dage. Nedenunder vil jeg så beskrive vores 3 forskellige hverdage som de er nu..

* Kl 22-23 Ammes
* Kl 04-05 Ammes
* Kl 7.00 ca havregrød/müsligrød med æblemos og vand
* kl 8.30-9 frugtmos, frugt og vand
* Puttes mellem kl 9-9.30 i barnevognen
* Kl 10-11 grøntsagsmos med kød, og hver anden dag øllebrød samt vand og frugt/grøntsager/rugbrød i hånden at sutte på
* Kl 13-13.30 Ammes og puttes i barnevognen
* Kl 15 grød og vand
* Kl 18 grøntsagsmos med kød og vand i glas, evt noget af vores mad til hånden
* Kl 19.30 Ammes til natten

Vores dreng er en ægte Lærke og står op mellem kl 5.30-6, jeg har aldrig haft held med at kunne amme ham i søvn igen, han er bare frisk og det er ligemeget om han er puttet kl 18.30 eller kl 21.
Jeg er selv B-menneske, men er ved at have vænnet mig til vores tidlige morgener som fungere rigtig godt.

Kl 7 får han havregrød og vand af en kop.
Herefter leger vi, og ca kl 8.30 får han frugtmos og frugt i hånden at sutte på.

Kl 9 ca er han klar til en lur, han er pylret, gaber og gnider øjne. Indtil for et par uger siden fik han en pude i ryggen og vi gik en tur, som du har foreslået så mange andre mødre. Når han blev mat i blikket blev han lagt ned og vi rullede hjem.

Nu øver jeg at vugge med barnevognen, og gå væk a la se til metoden. Jeg håber at han lærer at falde i søvn selv, da jeg på regnvejrsdage er lidt træt af de lange gåture. Han vrider sig, sparker dynen af og skubber alt i nærheden af sig væk, og brokker sig på livet løs. Er det brok over ikke at blive rullet?

Magnus starter i vuggestue om 3 mdr og de har jo ikke tid til at rulle ham, så jeg vil gerne nå dertil at han selv falder i søvn. Han vil ikke have en sutteklud, men er meget knyttet til sine sutter. Skal jeg fortsat forsøge med puttekluden til hver lur i håb om han en dag gider den en dag?
Han sover ca fra kl 9.00-10.15, nogle dage kun fra 9-9.30.

Kl 10.30 grøntsagsmos med kød, ...

Annonce

... grøntsager og rugbrødsbjælker til hånden. Vi leger, og her er han faktisk ved at være lidt svær at aktivere, og er nogle dage ret pylret, selv på min arm. Kan det være seperationsangst som viser sig allerede?
Herefter får han et bad, da jeg prøver at gøre ham ekstra træt til lur nummer to..

Kl 13 efter et varmt bad er han igen træt. Jeg ammer ham, og han puttes i barnevognen. Han sover altid kun 45 min kl 13-13.45 og er herefter lysvågen, det har han gjort siden han blev 4 måneder. Jeg har forsøgt at arbejde på at luren skal være længere. Jeg har holdt barevognen i bevægelse, puttet ham med mig i sengen og i egen tremmeseng efter amninger, dog uden held på søvnen.

Kl 15 får han grød, og vi leger, indtil vi kl ca 16 går en tur, her opstår det virkelige problem som har betydning for vores eftermiddag/aften..
Min dreng kan på ingen måder holde sig vågen fra kl 14-19.
De dage han ikke tager sin powernap nummer 3 om eftermiddagen er der krise kl 17.00 hvor han er mega pylret og ikke kan koncentrere sig om sin grøntsagsmos eller leg, nogle dage må han puttes allerede kl 18.30. Andre dage er der så stor træthedskrise at jeg må amme ham i søvn i min favn ca kl 17-17.30. De dage han sover efter kl 17 ved mig vækker jeg ham kl 18, og han er først putteklar kl 20.30.
Til slut er der eftermiddagen hvor han falder i søvn på vores eftermiddags gåtur kl 16 og sover ca 30 min, det er perfekt da han så kan puttes ca 19.30.

Drømmen er en frisk dreng om eftermiddagen, som med tiden kan spise sammen med os kl 18, og gå i seng ca 19.30.
Han ammes inden sengetid, får Dreamfeed kl 22 og sen mælk ved mig kl 4-5, hvorefter han sover til kl 5.30-6 i sin tremmeseng i vores soveværelse. Vi har ikke haft problemer med at putte til natten så længe det er mor der putter.. Han får to sange, blunder hen i armen og ligges der hvor han stadig registrere at blive lagt.

Han tager ikke flaske.
Er ellers en super dejlig og nysgerrig dreng. Han triller begge veje, rotere og øver ihærdigt at krybe. Han har meget let til smil og grin, og har altid sovet godt om natten..
Kan vi på nogle måder arbejde lidt på søvnen hjemme ved os, og få en mere fast rytme?

Med venlig hilsen
Sabrina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.