Brev:
Sovevaner i en morglad periode
10. juli 2017
Alder:
10 mdr.
Sovevaner i en morglad periode
Kære Helen
Vi skriver, fordi vi har problemer og spørgsmål angående søvn med vores søn på 10.5 måneder.
Da han var helt lille faldt han i søvn under amning, og det udviklede sig til at jeg (mor) var den eneste der kunne putte ham, hvis vi skulle undgå længerevarende gråd. Med tiden blev det for belastende, at det kun var mig, der puttede og det begyndte at trække ud – det kunne tage op til 1,5 time, hvor han skiftevis fjollede rundt i sengen og lå helt ind til mig. Derfor besluttede vi, at han skulle til at sove i sin egen seng (også af sikkerhedsmæssige årsager) og at far skulle stå for putningen efter aftenamning i stuen. Det har vi nu forsøgt i små tre uger, og det er ikke blevet nemmere. Nogle gange græder han ulykkeligt op til 45 minutter, andre gange tager det 10 minutter med gråd. Hvis jeg kommer ind stopper gråden med det samme.
Vi er i tvivl, om vi gør det rigtige: Er det for tidligt at forsøge at ”opdrage” på ham ift. sovevaner og putning? Vi forstår ikke, hvorfor det ikke er blevet nemmere efter de her tre uger. Far er ked af at være ”skurken”, der efter aftenamningen får et hysterisk grædende barn i armene, der græder til han sover, fordi mor ikke er der. Vi har læst, at små børn ikke må græde sig selv i søvn, men hans far sidder jo ved siden af sengen og stryger ham over ryggen og synger sange for ham – er det det samme som at græde sig selv i søvn?
Udover problemer med indsovning oplever vi, at han i 9 ud af 10 tilfælde vågner efter 40-45 minutter. Hvis vi er uheldige gentager putteritualet sig herefter. Hvis vi giver flaske (efter aftensmad og aftenamning) sover han oftere over de 45 minutter. Er det en glidebane at give ham flaske om aftenen ift. når han så skal afvænnes igen?
Jeg vil lige tilføje, at han, som mange andre babyer på 9-11 måneder er utrolig morglad for tiden. Tror du vi bør vente med at lade far stå for putningen til morglæden er blevet lidt mindre ekstremt?
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
Kirstine