Sovevaner i en morglad periode

10. juli 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Sovevaner i en morglad periode

Kære Helen

Vi skriver, fordi vi har problemer og spørgsmål angående søvn med vores søn på 10.5 måneder.

Da han var helt lille faldt han i søvn under amning, og det udviklede sig til at jeg (mor) var den eneste der kunne putte ham, hvis vi skulle undgå længerevarende gråd. Med tiden blev det for belastende, at det kun var mig, der puttede og det begyndte at trække ud – det kunne tage op til 1,5 time, hvor han skiftevis fjollede rundt i sengen og lå helt ind til mig. Derfor besluttede vi, at han skulle til at sove i sin egen seng (også af sikkerhedsmæssige årsager) og at far skulle stå for putningen efter aftenamning i stuen. Det har vi nu forsøgt i små tre uger, og det er ikke blevet nemmere. Nogle gange græder han ulykkeligt op til 45 minutter, andre gange tager det 10 minutter med gråd. Hvis jeg kommer ind stopper gråden med det samme.

Vi er i tvivl, om vi gør det rigtige: Er det for tidligt at forsøge at ”opdrage” på ham ift. sovevaner og putning? Vi forstår ikke, ...

Annonce

... hvorfor det ikke er blevet nemmere efter de her tre uger. Far er ked af at være ”skurken”, der efter aftenamningen får et hysterisk grædende barn i armene, der græder til han sover, fordi mor ikke er der. Vi har læst, at små børn ikke må græde sig selv i søvn, men hans far sidder jo ved siden af sengen og stryger ham over ryggen og synger sange for ham – er det det samme som at græde sig selv i søvn?

Udover problemer med indsovning oplever vi, at han i 9 ud af 10 tilfælde vågner efter 40-45 minutter. Hvis vi er uheldige gentager putteritualet sig herefter. Hvis vi giver flaske (efter aftensmad og aftenamning) sover han oftere over de 45 minutter. Er det en glidebane at give ham flaske om aftenen ift. når han så skal afvænnes igen?

Jeg vil lige tilføje, at han, som mange andre babyer på 9-11 måneder er utrolig morglad for tiden. Tror du vi bør vente med at lade far stå for putningen til morglæden er blevet lidt mindre ekstremt?

På forhånd tak.

Kærlig hilsen
Kirstine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder