Barn vil ikke sove lur

4. juli 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Barn vil ikke sove lur

Hej Helen

Jeg skriver angående min søn på 8 måneder, som har fået svært ved at sove i løbet af dagen. Han har tidligere været god til at sove 3 lure henover dagen og så blive puttet om aftenen. Han begyndte endda at sove igennem omkring 6 måneders alderen. Tidligere så vores døgnrytme nogenlunde således ud:

6.00: Vågner
8:00-9:30/10.00: formiddagslur
12:00-13:30/14:00: middagslur
16:30-17:15: powernap
19:30/20:00: puttes til natten

Der sker meget med ham for tiden. Han er begyndt at krybe, der er flere tænder på vej, og så er han startet i dagpleje 3 dage om ugen. Indtil for et par uger siden kunne vi få ham til at sove i barnevognen uden at skulle gå lang tid med ham. Han fik sin puttebamse, og så lå han og pludrede lidt, indtil han faldt i søvn. Nogle gange skulle jeg lige ud og nusse ham lidt på kinden, men så faldt han også i søvn i løbet af 15 minutter. Han har altid været nem at få til at sove om aftenen. Her puttes han med bamse og sut efter at have fået flaske, og så falder han selv i søvn i løbet af 10 minutter.

Han begyndte så at blive svær at putte til powernappen. Jeg tænkte, at han nok ikke længere havde behov for den, og derfor prøvede vi at sløjfe den og så putte ham tidligere ved 18:30/19:00 tiden. Jeg er ikke sikker på, om det har været for tidligt, for nu er dagene helt rodet rundt.

Han vågner gerne mellem 5:00 og 5:30 og så kan vi ikke få ham til at sove længere. Så står vi op, og han får havregrød med mme og vand i kop ved 6:30-tiden. Han puttes til formiddagslur ved 8-tiden, men kan godt bruge 45 minutter på at falde i søvn. Nogle gange vågner han efter en time, andre gange efter to timer. Han er altid i godt humør om formiddagen efter luren. Han er veloplagt, meget nysgerrig, aktiv og god til at ...

Annonce

... spise. Vi har indtil nu givet ham frokost ca. 20 minutter efter han vågner fra formiddagsluren og så lidt mme inden middagsluren, men jeg tænker, at den flaske skal sløjfes.

Middagsluren er rent kaos. Han vil simpelthen ikke sove. Jeg har prøvet at strække den til klokken 12.30, men der går stadig 45 minutter før han falder i søvn. Han ligger og pludrer i starten og sparker vildt med benene. Senere bliver han sur. Han er tydeligvis ikke enig i, at han skal sove. Klokken når gerne at blive 13:30 før han sover. Nogle dage er vi heldige, og så sover han 1.5 time. Andre dage bare 45-60 minutter. Middagsluren er altid kortere end formiddagsluren.

Når klokken bliver 17:30, er han ved at være pylret. Han puttes mellem 18:30 og 19:00 og vågner nu også et par gange i løbet af natten. Første gang kan vi nøjes med at give sut. Anden gang (typisk ved 3:30-tiden) kan vi kun få ham til at sove, hvis vi giver ham lidt mme. Vi var ellers sluppet af med natflasken inden vi droppede powernappen.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe situationen an. Tidligere har jeg nemmere kunne aflæse hans behov og reagere ud fra dette, men lige for tiden er det noget rod. Jeg har dårlig samvittighed over for dagplejemoderen, som også må kæmpe for at få ham til at sove. Han er det mindste barn derhenne, og den eneste, som sover formiddagslur. De andre børn puttes til middagslur mellem 12:00 og 12:30.

Kan du hjælpe med, hvordan vi takler situationen og hjælper ham til at få en bedre søvnrytme igen? Bør jeg genindføre powernappen? Bør vi strække tiden inden middagsluren, så han først puttes mellem 13:00 og 13:00? Det vil så ikke passe ind med, hvordan de andre børn sover i dagplejen, men det ved jeg heller ikke, om dagplejemoderen ser som et problem.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.