Kan vi komme på rette spor igen?

4. juli 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kan vi komme på rette spor igen?

Kære Helen

Tak for dit svar på mit sidste brev og nogle gode bøger. Jeg har både den omkring søvn og mad, og bruger dem tit :)

Dog skriver jeg til dig igen, da jeg føler vi er gledet ud på et sidespor med hans rytme. Og har svært ved at se hvordan vi skal rette op på det.

Indtil videre har jeg ammet ham i søvn både om dagen og nat. Men han er nu ofte begyndt ikke at falde i søvn og i stedet blive ked og bukker sig bagover. Og jeg vil ikke have, at han skal græde sig i søvn!

Den første lur ligger alt mellem kl. 8 og 11:30. Og varer alt mellem 30 min og 2,5 timer. (Hvis han falder i søvn kl. 8, sover han typisk kun 30 min). Hvis han ikke falder i søvn med amningen, er jeg nød til at tage ham i bæreselen og gå en tur indtil han falder i søvn. Så snart han lukker øjnene flytter jeg ham til barnevognen og puttes med dynen.
Jeg triller kun vognen, når han begynder og flytte lidt på sig og ikke kan finde ro. Det gør jeg hele hans lur igennem.

Den anden lur ligger alt mellem kl. 13 og 16:30. Hvor forløbet er det samme som første lur. Luren varer alt mellem 30 min og 1,5 time.

Af og til er der en tredje lur.

Aftenputning har indtil videre foregået sådan, at han får ren ble, nattøj på, vi trækker gardiner for, ammes enten siddende eller liggende i sengen, mens jeg synger den samme sang og dynen puttet omkring ham. Jeg prøver at tage brystet til mig, så snart det er muligt. Søger han det igen, ligger jeg ham til, hvis ikke flytter jeg ham over til egen seng. Dog vågner han oftes helt op igen, ...

Annonce

... når jeg flytter ham, trods af at jeg gør det så snart øjnene triller og han er tydeligt ved at falde i søvn. Jeg nusser ham og forsøger at hjælpe ham med at finde ro, men lykkes ikke. Og så må jeg enten ligge han til igen eller gå rundt og vugge ham, eller gå ind i stuen igen.

Hvis han ikke falder i søvn i første omgang, starter vi så forfra med amning, sang og dyne. Så han ender typisk med, at blive lidt overfyldt med mælk.

Han sover nogenlunde kl. 21-6:30. Med amning ca. Kl. 23:30, 02:30 og 05. Efter anden amning (kl. 02:30), sover han mere uroligt resten af natten og er meget svær at ligge tilbage i egen seng uden han vågner. Han vågner ofte helt mellem kl. 03-04, hvor vi bruger ca 1 times tid på at få ham til at sove igen.

Hvordan kommer vi på rette spor igen? Skal vi lave helt om i putteritualet? Eller er det er andet sted vi skal sætte ind? Skal vi droppe aftaler for en tid til vi har fået en rytme?

Vi har tidligere haft fint gang i skemaden. (Af og til sover han forbi frokosten, så må springe den over). Men han er begyndt at afvise skeen. Han smiler og griner når vi går i gang, han smager lidt på det, men bliver hurtig uinteresseret og lidt utilfreds. Vi har prøvet at holde en uges pause, men med samme resultat ved opstart igen. Så her er det også lidt en udfordring, at få skabt en rytme.

Jeg er rigtig ked af at det er endt ud på denne måde! Og ønsker at vi kan få lidt mere rytme og han trygt kan overgive sig til søvnen.

Håber du kan hjælpe os på rette spor igen.

Bedste hilsner
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder