Brev:
Lære at falde i søvn selv - 9 mdr.
29. juni 2017
Alder:
9 mdr.
Lære at falde i søvn selv - 9 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar på vores sidste spørgsmål. Vi har taget dine forslag til os, og har nu været i gang med den ”nye” dagsplan i en uges tid.
Vores dag ser nu ca. således ud:
04/04.30: C begynder at sove meget uroligt og overfladisk. Nogle gange vågner han og skal have hjælp til at komme videre i søvnen
05-05.30 Vågner!
06.30: Morgenmad
08.00: Frugt, bolle etc.
08.30: Formiddagslur – nu uden amning (sover typisk halvanden time)
11: Frokost
Mellem 12 og 13.30: Middagslur, ammes først (sover typisk halvanden time)
Mellem 15 og 16: Eftermiddagsmad
16.30/17: Eftermiddagslur (sover mellem 30 minutter og en time)
18: Aftensmad
18.30/19: Bad
19/19.30: Natgrød
19.30/20: Puttes
Ca. 23.30: Ammes
Som du kan se er vi nu nede på tre amninger i døgnet, hvilket faktisk fungerer godt. De lurer hvor C bliver ammet går nemt. De andre kan godt blive meget anstrengte (på samme måde som før!). Det er som om han kan fornemme at han skal puttes blot vi nærmer os sengen og lægger vi ham i den. Uden at sidde med ham på pilatesbolden først, begynder han at græde meget hysterisk MED DET SAMME.
Det hjælper ikke hvis vi står ved ham og trøster ham med beroligende ”shhh” og aer ham med hånden. Det resulterer bare i at det kan tage op til en time, hvor han bare fortsætter med at skrige. Det er altså meget sjældent muligt for os at berolige ham mens han ligger i sengen. Derfor ender vi med konsekvent at sidde med ham på pilatesbolden indtil han falder til ro, og så lægge ham når han næsten er faldet i søvn. Hvis vi rammer det rigtige tidspunkt ruller han højst rundt et par gang, åbner øjnene, måske klynker lidt, for så lægger sig til at sove. Hvis ikke vi rammer det rigtige tidspunkt starter gråden, han rejser sig op, vælter rundt i sengen osv. og vi ender derfor med at tage ham op igen og starte forfra – netop fordi det virker umuligt at berolige ham mens han er i sengen. Nogle gange kommer vi selvfølgelig også til at lægge ham for sent, og han opdager derfor ikke at han bliver lagt, hvilket vi selvfølgelig gør alt for at undgå.
Umiddelbart føler vi at det her er kompromiset vi må starte med. Vi frygter dog for at det bliver endnu en dårlig søvnassociation, hvor han nu alligevel vugges i søvn. Vores mål er at få ham til at falde i søvn af sig selv i sengen. Hvad tror du? Er det her en måde at gøre det på? Tror du at vi gradvist vil kunne lægge ham tidligere og tidligere for til sidst at får ham til at falde i søvn i sengen selv? Eller har du en anden metode vi kan bruge?
Eller skal vi hellere holde os til at lægge ham uden at sidde på pilatesbolden først? I så fald, hvor længe skal han græde før vi tager ham op? Hvis vi altså skal tage ham op? Skal vi gå ud?
Er det bedre at vente til efter separationsfasen er ovre?
Du nævnte også liggende amning i dit sidste brev. Det har vi forsøgt os med. Det fungerer OK hvis jeg ammer liggende og lægger ham i sin egen seng bagefter. Synes bare ikke det fungerer at lade ham ligge. C sover som sagt meget uroligt, og hvis han vågner kravler han rundt med det samme. Vi tør derfor ikke lade ham ligge i vores seng – puder vil ikke stoppe ham. Vi har også prøvet at ligge på en madras på gulvet, men her skete det samme - vi fandt ham liggende kold på gulvet, og så vågner han og bliver ked af det. Og andre gange kravler han rundt på gulvet, når vi kommer ind. Og det fungerer jo ikke når man skal sove :-)
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Camilla