Fra en til to middagslure

23. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Fra en til to middagslure

Kære Helen

Lillebror sover stadig dårligt, men Lactulosen er også først så småt begyndt at virke. Så vi tænker, at han vil få mere ro over de næste dage, hvis der kommer bedre tjek på afføringen. Vi krydser fingre :-)

Selvom vi nu ved, at det (formentlig) er maven, der driller, taler vi meget om, hvordan vi sikre en god rytme for nattesøvnen.

Han falder relativt nemt i søvn omkring kl 20 (får flaske kl 13.30 og kl 19.45/20), men han vågner stadig tit sen aften eller midt nat (kl 23/24 eller 2/3) og er vågen i minimum 1 1/2 time. Og derfor holder vi nøje øje med, hvornår og hvor længe han sover om ...

Annonce

... dagen.

Det er vores oplevelse, at han falder bedst i søvn om aftenen (ikke frisk og ikke overtræt), hvis han sover max 2 1/2 time i løbet af dagen. Typisk 1 1/2 time om formiddagen og 1 time om eftermiddagen.

Men hvornår er det tid til at slå dem sammen til én lang lur?
Jeg kan se, der står 12 - 18 mån i din bog, men det har vel også noget at sige, om han går i vuggestue, dagpleje eller er hjemme?!

Lillebror begynder i vuggestue om en måned, og det tænker vi også vil påvirke hans rytme. Så hvordan hjælper vi ham bedst her? Skal han sove mere, eller skal vi holde fast i "rytmen"?

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet