Brev:
Problemer med at overgive sig til søvnen
19. juni 2017
Alder:
2 år
Problemer med at overgive sig til søvnen
Kære Helen,
Tak for dit svar af mit brev af 27. maj. Jeg har fulgt dine råd, som gav rigtig god mening, og puttet min datter mellem kvart i ni og ni. Inden da har hun fået bad, lidt havregryn og vi har læst bøger og talt om dagen. I det hele taget har vi fået et fint ritual.
Jeg har fået puttetiden ned på ca. 40 min., hvilket er en klar forbedring, men det gør også at hun sover virkeligt sent, og jeg tænker ikke hun får nok søvn. Hun vågner mellem kl. 6 - 6.30, og sover middagslur i ca. 2 timer.
Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvornår det er bedst at putte hende, da hun ikke viser tegn på træthed og snildt kunne være oppe til kl. 23 eller længere uden at blive træt eller pjevset. Hun er ikke et barn, der begynder at gnide øjne, tværtimod hygger hun gevaldigt om aftenen.
Hun er et meget beslutsomt og vedholdende barn, og det kommer til udtryk i mange forskellige situationer, bl.a. når hun skal sove. Jeg kan mærke på hende at hun er træt, når hun bliver lagt, men hun kæmper en brav kamp for ikke at falde i søvn. Hun kan ligge stille og være lige ved at sove, og så kæmper hun sig op eller begynder at ligge og synge eller lign. og så går der igen tid før hun ”lægger an til at sove”.
Jeg synes virkelig jeg er kørt fast igen, og kan ikke finde retningen. Jeg synes ikke det fungerer at putte så sent, og samtidig synes jeg, at jeg stadig bruger al for lang tid på at putte.
Jeg ser frem til at høre dine tanker omkring hendes søvn og vores putteritual. På forhånd mange tak!