Søvn problemer - 2 år, 6 mdr.

16. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Søvn problemer - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen.

Min datter på 2,5 år har altid været glad for at sove. Indtil hun kom i junior seng, og det blev forår/sommer i år. Nu kan hun jo selv stå op, og det er således umuligt at få hende lagt igen. Vi har dobbelt mørklægningsgardiner, køligt værelse hun sover i, og utrolig meget stilhed omkring hende. Hun har reflux, men får medicin mod dette. Hun er dog ørebarn, og har kæmpet længe med væske i ørene, men fik nyt dræn for 4 uger siden. Hun ligger stadig med forhøjet hovedgærdet.

Vi har længe haft haft lagt hende kl 20 hver aften, uden problemer, og hvor hun står op kl 05.30 hv. Morgen (når far larmer lidt og skal på job), af sig selv. Langsomt er hun begyndt at vågne tidligere og tidligere, selvom der ingen larm er, og hun kan sket ikke lægges i seng igen. Så i en lang periode sov hun fra kl 20-ca. 04.45. Nogle dage kan kl også være 03.45, men dette kan måske også skyldes refluxen ?

Hun går i dagpleje med kun 2 andre på hendes alder og en baby. Hun er kun i dagpleje fra kl ca 09-15, da jeg er på barsel og de andre børn også kun er der i det tidsrum. I dagplejen kan M. sove fra kl 12-14.30, næsten dagligt, hvilket jeg mener er alt for meget, og derfor hun ikke sover mere om natten. Jeg har foreslået dagplejen, at man evt kunne lægge hende til at sove lur allerede 11.30 også senest op igen ved 13.30 tiden, men det mener dagplejen ...

Annonce

... desværre ikke kan passe ind i deres dagligdag. Da de andre piger bliver lagt kl 12.

Så prøvede vi at M. kun måtte sove fra kl 12-13.30, så hun skulle vækkes, men det passede heller ikke helt dagplejeren og stemmer ikke overens med selve de principper de kører med i dagplejen i kommunen. De mener at børnene skal sove lur og at de ikke må vækkes. Så jeg synes det er rigtig svært. Jeg får afvide i dagplejen, at søvn avler søvn, og det er ligemeget om de sover til kl 14 eller 15, det har ingen indflydelse på nattesøvnen. Kal det passe? Så jeg føler mig snart helt ødelagt. Vi har en lillebror på 4 måneder, som både har haft kolik og nu har reflux, så det er super hårdt med et barn der er frisk ved 04-5 tiden om morgenen :-) ..

Desuden føler jeg også lidt, at hun netop burde være mere vågen om dagen hvor hun jo skal udvikle sig, og sove mere om natten.

Vi har nu prøvet i 2 uger, at hun bliver lagt på en madras i stuen i dagplejen, hvor hun kun slapper af, også kan det være hun måske falder i søvn, men så vågner hun hurtigt igen.. så der har hun kun sovet 20-30 min dgl. Men hun har ikke sovet mere eller bedre om natten af den grund. Men ej heller virket irritabel eller træt.

Håber du kan hjælpe os lidt på vej. Det skal lige siges, at M. skal i børnehave om 2-3 måneder, så der bliver situationen jo måske helt anderledes igen.

Hilsen M.´ mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin