Brev:
Søvn problemer - 2 år, 6 mdr.
16. juni 2017
Alder:
2 år, 6 mdr.
Søvn problemer - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Min datter på 2,5 år har altid været glad for at sove. Indtil hun kom i junior seng, og det blev forår/sommer i år. Nu kan hun jo selv stå op, og det er således umuligt at få hende lagt igen. Vi har dobbelt mørklægningsgardiner, køligt værelse hun sover i, og utrolig meget stilhed omkring hende. Hun har reflux, men får medicin mod dette. Hun er dog ørebarn, og har kæmpet længe med væske i ørene, men fik nyt dræn for 4 uger siden. Hun ligger stadig med forhøjet hovedgærdet.
Vi har længe haft haft lagt hende kl 20 hver aften, uden problemer, og hvor hun står op kl 05.30 hv. Morgen (når far larmer lidt og skal på job), af sig selv. Langsomt er hun begyndt at vågne tidligere og tidligere, selvom der ingen larm er, og hun kan sket ikke lægges i seng igen. Så i en lang periode sov hun fra kl 20-ca. 04.45. Nogle dage kan kl også være 03.45, men dette kan måske også skyldes refluxen ?
Hun går i dagpleje med kun 2 andre på hendes alder og en baby. Hun er kun i dagpleje fra kl ca 09-15, da jeg er på barsel og de andre børn også kun er der i det tidsrum. I dagplejen kan M. sove fra kl 12-14.30, næsten dagligt, hvilket jeg mener er alt for meget, og derfor hun ikke sover mere om natten. Jeg har foreslået dagplejen, at man evt kunne lægge hende til at sove lur allerede 11.30 også senest op igen ved 13.30 tiden, men det mener dagplejen desværre ikke kan passe ind i deres dagligdag. Da de andre piger bliver lagt kl 12.
Så prøvede vi at M. kun måtte sove fra kl 12-13.30, så hun skulle vækkes, men det passede heller ikke helt dagplejeren og stemmer ikke overens med selve de principper de kører med i dagplejen i kommunen. De mener at børnene skal sove lur og at de ikke må vækkes. Så jeg synes det er rigtig svært. Jeg får afvide i dagplejen, at søvn avler søvn, og det er ligemeget om de sover til kl 14 eller 15, det har ingen indflydelse på nattesøvnen. Kal det passe? Så jeg føler mig snart helt ødelagt. Vi har en lillebror på 4 måneder, som både har haft kolik og nu har reflux, så det er super hårdt med et barn der er frisk ved 04-5 tiden om morgenen :-) ..
Desuden føler jeg også lidt, at hun netop burde være mere vågen om dagen hvor hun jo skal udvikle sig, og sove mere om natten.
Vi har nu prøvet i 2 uger, at hun bliver lagt på en madras i stuen i dagplejen, hvor hun kun slapper af, også kan det være hun måske falder i søvn, men så vågner hun hurtigt igen.. så der har hun kun sovet 20-30 min dgl. Men hun har ikke sovet mere eller bedre om natten af den grund. Men ej heller virket irritabel eller træt.
Håber du kan hjælpe os lidt på vej. Det skal lige siges, at M. skal i børnehave om 2-3 måneder, så der bliver situationen jo måske helt anderledes igen.
Hilsen M.´ mor