Brev:
Søvn - tager lang tid
16. juni 2017
Alder:
2 år, 7 mdr.
Søvn - tager lang tid
Kære Helen
Så skriver jeg vedrørende min søns søvn igen.
Som jeg skrev til dig sidst, var vi begyndt at lægge ham til at sove kl 21.15 og det tog så ca 20 minutter og så sov han. Det holdt desværre kun 1 uge. Efterfølgende er han igen begyndt at tage halvanden time om at falde i søvn. Dvs den var over halv elleve før han sov - og han skal op kl seks... det gjorde vi en uge og det var ikke optimalt, han var træt og pyldret i dagtimerne og kunne ikke hænge sammen. Derfor så vi os nødsaget til at rykke puttetidspunktet tilbage til kl 20.15 så vi ved at han sover 21.30- og så vi sikrer ham søvn.
Så vi er tilbage ved udgangspunktet: han sover meget lidt, meget sent og det tager nu fast halvanden time at putte ham lige meget om vi putter tidligt eller sent. Han sover stadig kun 1 time til middag. Vi valgte dog to dage at teste hvor lang middagslur han egentlig ville tage hvis han selv kunne bestemme og han sov knap 3,5 time begge dage- ergo tænker jeg, at han faktisk mangler søvn.
Vi er ved at være godt bruge og synes halvanden time er lang tid at bruge på putning så sent på aftenen. Hvad gør vi? Vi kan jo ikke putte ham kl 23 ☹️.
Putningen foregår ved at han kommer ind i vores soveværelse hvor hans seng står. Derefter får han et glas vand og får læst en bog og ligger med sine bamser. Og derefter starter festen: leg og ballade, kolbøtter og hopperi, ja en stor fest. Til sidst bliver han vred, græder lidt og så overgiver han sig. Det tager så ialt halvanden time.
Jeg har læst om din strygetøjsmetode men jeg tror ikke den kan bruges i dette tilfælde. Hvis vi ikke sidder ved ham, så stiger han bare ud af sengen og går med os - han er absolut ikke typen der bliver liggende og afventer situationen - hvis der sker noget så er han på pletten 😊 pt sover han i tremmeseng men han har også en normal børneseng, den er han dog ikke så glad for så vi gik tilbage til tremmesengen. Han hopper selv ud af den og op igen uden problemer (han er meget høj af sin alder og meget stærk motorisk).
Kan du give et bud på hvad vi gør, så puttetiden kan forkortes lidt, nu hvor han i forvejen sover så sent og lidt.
Med venlig hilsen
den glade mor