Søvn - tager lang tid

16. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Søvn - tager lang tid

Kære Helen

Så skriver jeg vedrørende min søns søvn igen.

Som jeg skrev til dig sidst, var vi begyndt at lægge ham til at sove kl 21.15 og det tog så ca 20 minutter og så sov han. Det holdt desværre kun 1 uge. Efterfølgende er han igen begyndt at tage halvanden time om at falde i søvn. Dvs den var over halv elleve før han sov - og han skal op kl seks... det gjorde vi en uge og det var ikke optimalt, han var træt og pyldret i dagtimerne og kunne ikke hænge sammen. Derfor så vi os nødsaget til at rykke puttetidspunktet tilbage til kl 20.15 så vi ved at han sover 21.30- og så vi sikrer ham søvn.

Så vi er tilbage ved udgangspunktet: han sover meget lidt, meget sent og det tager nu fast halvanden time at putte ham lige meget om vi putter tidligt eller sent. Han sover stadig kun 1 time til middag. Vi valgte dog to dage at teste hvor lang middagslur han egentlig ville tage hvis han selv kunne bestemme og han sov knap 3,5 time begge dage- ergo tænker jeg, at han faktisk mangler søvn.

Vi er ved at være godt bruge og synes halvanden time er lang tid at bruge på putning så sent på ...

Annonce

... aftenen. Hvad gør vi? Vi kan jo ikke putte ham kl 23 ☹️.

Putningen foregår ved at han kommer ind i vores soveværelse hvor hans seng står. Derefter får han et glas vand og får læst en bog og ligger med sine bamser. Og derefter starter festen: leg og ballade, kolbøtter og hopperi, ja en stor fest. Til sidst bliver han vred, græder lidt og så overgiver han sig. Det tager så ialt halvanden time.

Jeg har læst om din strygetøjsmetode men jeg tror ikke den kan bruges i dette tilfælde. Hvis vi ikke sidder ved ham, så stiger han bare ud af sengen og går med os - han er absolut ikke typen der bliver liggende og afventer situationen - hvis der sker noget så er han på pletten 😊 pt sover han i tremmeseng men han har også en normal børneseng, den er han dog ikke så glad for så vi gik tilbage til tremmesengen. Han hopper selv ud af den og op igen uden problemer (han er meget høj af sin alder og meget stærk motorisk).

Kan du give et bud på hvad vi gør, så puttetiden kan forkortes lidt, nu hvor han i forvejen sover så sent og lidt.

Med venlig hilsen
den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder