Brev:
Hvordan lærer jeg ham at falde i søvn uden flaske
13. juni 2017
Alder:
18 mdr.
Hvordan lærer jeg ham at falde i søvn uden flaske
Kære Helen.
Jeg skriver i håb om, at kunne få hjælp til, at få min søn på snart halvandet år til at falde i søvn uden flaske.
Vi har altid haft lidt problemer med søvn om natten, så da det ritual med flaske som vi har nu har virket, har det været rart at få lidt ro på omkring søvn. Men nu er han ved at være stor, og så er der opstået et nyt "problem" som er, at han vågner kort tid efter han er faldet i søvn og græder længe, hvorefter han er lys vågen. Problemer er jo så, at han skal have mælk for at falde i søvn igen og det kan godt bliver til et par flasker.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få ham til at falde i søvn selv, jeg har trappet ned i mængden af mælk, de sidste par uger, fra 220 ml til 160 ml, men dette nytter jo ikke meget når han vågner og får mere.
Vores aftener ser således ud:
17.15/17.30 aftensmad
17.30-18.15 hygge og leg - så roligt som muligt, han har meget krudt på dette tidspunkt.
18.15-18.35 bad
19.00/19.15 (hvis han ikke har spist så meget til aftensmad får han lidt havregrød) vi siger godnat til bamser, legetøj og katten, han lægges i seng, svøbt i dynen med nusseklud og flaske (han bruger ikke sut), jeg læser godnat historie i ca. 10 min. For det meste slipper han flasken når der ikke er mere i, lægger sig om på siden og falder i søvn. Så snart jeg lægger ham begynder han at græde, indtil jeg giver ham flasken.
Han vågner op til flere gange om natten, hvor han ikke får mælk, nogle gange må jeg vugge ham i søvn. Hans far kan ikke trøste ham om natten, han bliver mere ked af det når han ser ham, men det er også oftes mig der putter ham, da hans far arbejder til sent - så jeg tænker det måske kan hænge sammen?
Om dagen er han glad, har masser af krudt og spiser og sover godt - han sover ude i barnvognen.
Håber du har gode råd til, hvordan jeg lærer ham at falde i søvn selv.
Med venlig hilsen
J