Brev:
Kan kun sove lange lure hos mig
24. maj 2017
Alder:
3 mdr.
Kan kun sove lange lure hos mig
Hej Helen
Vores datter vil kun sove lange lure i løbet af dagen hvis hun sover hos mig.
Jeg har de sidste to dage prøvet at lægge hende i liften når hun er lige på grænsen til at falde i søvn, sådan som du har beskrevet i en af dine bøger og om aftenen fungerer det super godt! Hun får skiftet ble, får sine d-dråber og får nattøj på. S og jeg går ned i soveværelset, hun bliver ammet mens jeg synger den samme godnatsang som jeg synger hver aften og når hun er lige ved at falde i søvn ligger jeg hende ned i hendes babynest og putter hende med hendes bamse-putteklud som jeg sørger for dufter dejligt af mor. Efter 10-20 min. kan jeg forlade værelset og hun sover trygt videre.
Om dagen går det desværre ikke så nemt. Det kræver flere forsøg og selvom jeg til sidst endelig får hende til at falde i søvn sover hun ikke i særlig lang tid. I går sov hun: formiddag 20 min., middag 10 min. og eftermiddag 30 min. S trives slet ikke med de korte lure og har de to dage vi har forsøgt dette slet ikke haft overskud til at udforske verden eller sig selv. Hun har været pylret og ked af det og har ikke villet ligge for sig selv i ret lang tid af gangen. I dag har vi så igen ladet hende sove hos mig, og hun har sovet 1 time til formiddag, ca. 30 min. til middag og 1,5 time til eftermiddag. Hun har haft et helt andet overskud og hygget og ligget for sig selv og undersøgt legetøj og fulgt med i hvad der skete omkring hende.
Hun er 3,5 måned nu og jeg har fået at vide at børn kan begynde at få dårlige vaner fra 4 måneders alderen så jeg håbede jo egentlig på at vi kunne kom væk fra det her nu. Nogle gange vil hun gerne tage lange lure i barnevognen, andre gange ikke. Oftest vågner hun 10 min. efter barnevognen holder op med at køre, og på det sidste er hun simpelthen blevet så ulykkelig og har grædt (kun kort, men stadig) inden hun overgiver sig og falder i søvn. Andre gange falder hun i søvn når vi kommer hjem og barnevognen står stille hvis jeg ligesom "pusler" omkring den, men det er langt fra altid.
Min mor mener allerede at jeg har givet S dårlige vaner og at jeg selv er skyld i at hun kun vil sove hos mig. Hun siger også det er en kamp som vi bliver nødt til at tage og hun mener det vil tage 2-3 dage og så er det overstået med at lære S at sove selv, mens min mødregruppe mener at S har brug for tryghed og for sin mor og at det bedste jeg kan gøre er at give hende den tryghed hun har brug for lige nu. Hvad siger du? Er det en kamp vi skal tage? Og hvordan får jeg hende i så fald til i det mindste at tage én lang lur i løbet af dagen?
Hun er ellers en virkelig glad pige, men når hun ikke sover er der bare ikke ret meget overskud! (Det kender man jo godt selv, så det er jo helt forståeligt). Jeg er virkelig bare i syv sind og synes det er så svært at finde ud af hvad der er det rigtige at gøre. Nogle gange sover S i vikle så jeg har armene fri når hun sover. Det er lidt i perioder at hun vil sove i barnevogn, så jeg ved ikke om det har noget med tigerspring at gøre? I følge den der app "Vidunderlige uger" er hun midt i det der vildt lange tigerspring som hun tilsyneladende "går ind og ud af"?
På forhånd tak for din hjælp.
Venlig hilsen
Christine